Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

25 November, 2009

Pengorbanan yang Dihitung


Salam dan hai

Semalam saya sudah jumpa abang O.P untuk booking pre-wedding kami. Ye, saya tau masih awal. Biasanya orang buat dalam 2-3 bulan sebelum majlis. Tapi saya ada sebab sendiri.

1. Pasal saya malas last minit
2. Harga O.P naik tahun depan
3. Pasal saya nak juga tarikh 24hb tu :P
4. Sebelum props saya mengandung.
5. Pasal mengambil kira caturan masa untuk kegunaan gambar pre-wedding pada perkara lain.

Panjang kan 5 sebab musabab saya? Hihih.. Tapi sekurangnya, atas 5 sebab ni la, kami amik keputusan nak buat awal. Seronok juga bincang dengan tema dan idea untuk pre wedding ni.

Kami pilih untuk gunakan 3 tema yang berlainan dan setiap satu ada story board yang berlainan. Disebabkan faktor logistik dan masa dalam 5 jam, kami rancang, fotoshoot hanya disekitar UPM dan Kajang. Doakan semuanya selamat sehingga ke tarikh nya nanti ya kawan-kawan.

Abang O.P tu kata, saya dominant (perkara yang saya memang selalu amat dengar orang katakan pada saya). Sepanjang briefing tu pun, saya yang banyak cakap, saya yang bagi dia apa yang saya nak, apa yang saya impikan. Encik D saya, cuma angguk-angguk aje. Tapi saya rasa, D memang macam tu. Dia cuma cakap hal penting aje.

Tapi mereka tak kenal D saya. Kalau dia katakan "TAK", jangan harap la akan dapat "YA" dari dia walau dah guling-guling merayu (masih simpan geram pasal dia takmo tunaikan permintaan tu!! hihihi)

Abang O.P memberikan kata-kata amanat. Katanya "Jangan terlalu berharap kesempurnaan. Hari majlis tu, redha aje dengan apa yang berlaku"

Ye, hal ni la yang saya cuba terima dengan hati terbuka. Sudah belajar banyak masa abang saya kahwin dlu.. Ahhhoi!

Oh ya, harga O.P juga sudah naik tahun depan. Rasa cam semua benda pun naik. Harga ketering, harga sewa dewan, harga pakej pengantin... Nasib wang hantaran saya tak naikkan :) Untuk harga O.P ni, pejamkan aje la mata. Korban sikit.

Cakap pasal korban, baru-baru ni saya dapat tahu, salah seorang kawan setaman yang akan melangsungkan perkahwinannya Disember tahun ini, telah nekad untuk berhenti kerja dan mengikut bakal suaminya ke luar negara, dia meninggalkan kerjayanya dengan kemungkinan kena blacklist, dia tinggalkan keluarga tercinta di tanah air, dia tinggalkan kawan-kawan dengan kenyataan tidak dapat menghadiri majlis kawin mereka (termasuk saya) yang kebanyakkanya tahun depan, demi mengisi kenyataan tempat seorang isteri di sisi suaminya.

Besar pengorbanannya. Saya kira, jika saya di tempat dia, belum pasti saya mampu buat semua itu dengan hati yang terbuka tanpa antakan. Sedangkan kadang-kadang, saya suka usik D, kata pada dia "Raya nanti, balik rumah Ibu B. If D takmo, B balik jalan kaki. If penat, B call Shima, minta dia hantarkan B". Berani la saya ugut, pasal rumah kami memang dekat, 10 minit aje sudah sampai. Sedangkan balik rumah ibubapa pun boleh jadi isu, adakah saya bersedia untuk berkorban untuk nya?

Kalau saya solori blog-blog bakal pengantin yang ada di tepi ni pun, ramai yang melakukan pengorbanan, dalam konteks masing-masing

Seperti
Fara yang berkorban menguruskan majlis tanpa bakal suami yang terpaksa keluar negara untuk bertugas.

Seperti
Yani yang berkorban pilihan demi keluarga tercinta.

Seperti
Harz yang meredah hujan lebat demi baju tunang yang diidamkan.

Semua antara kita membuat pengorbanan kan?

Bila saya fikirkan, hitungkan, segala perjalanan percuma yang dia berikan, perut saya yang sentiasa kenyang dia belanja, tadahan telinga dengar bebelan saya di malam hari-- saya rasa beratnya dacing kiraan itu lebih kepada dia.

Tapi bila saya ingat, Fieza pernah cakap "Ala, nanti dah kawin, apa yang kau bagi kat dia tu, lebih berharga dan tak terbalas dengan apa-apa pun yang dia boleh bagi, tau!"

Jadi saya kira, tak perlu la korban.. ekekekek.

Sebesar mana pengorbanan yang korang sudah buat demi majlis perkahwinan korang? Jom kongsi di sini.

Oh ya, Selamat Hari Raya Korban :)


25 November 2009


6 comments:

MaZNi PutERi on November 25, 2009 at 11:27 AM said...

semua naik harga dah thn dpn kn. nk x nk, kenalah cepat2 booking apa2 yg patut. selagi boleh berjimat, kita cuba berjimat kn...

eila on November 25, 2009 at 2:40 PM said...

Hai dear... i link ur blog.. Bila wedding u actualy.. wah baguslah dah set for pre wedding.. All the best

Acaii on November 25, 2009 at 6:37 PM said...

waaa, dah set tu pre wedding..cayalah..:) err sapa OP tu? sy kenal enggak?hehe..

xora said...

Gnie: harap kita semua tak membazir dalam merancang kan? :) InsyaAllah

Eila: Thanks. I'll link urs! :)

Acaii: Risau juga terlebih awal. Tapi malas dah nak tangguh lagi. Takut di saat akhir, baru terasa semua belum siap ekekek.. Ye, kamu kenal OP tu.. Peveyheck InsyaAllah. Tapi tuk pre-wedding. Nikah dan Sanding masih open for options ni :P

ShimaRasedi on November 26, 2009 at 11:14 AM said...

amboi amboi..bole je aku nak dzulq tu..almaklumla umah kami kan dekat..

korban??raya korban aku kt umah mentuala..wua...korban besar nie...

y.o.n.g.n.a.n.a.1.8.8.1 on November 30, 2009 at 8:04 PM said...

xora-sob sob..sy juga terpaksa bekorban wat preparation utk wedding seorg diri..tanpa incik tunang di sisi..beliau cuma akn pulang ke semenanjung 4 hari sblm akad nikah berlangsung..sob sob sob..

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates