Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

03 November, 2009

Ulasan 4: Vendors


Salam dan hai

Ramai yang hantar komen dan verbally jumpa saya di opis yang bertanya tentang siapakan katerer? siapakah bridal? siapakah OP?

Saya tak bagitau sebelum ini pasal saya dah janji nak ulas semua perkhidmatan yang saya terima, sekali harung kan?

Jadi sekarang tiba masa untuk saya bagitau semua vendors yang terlibat dengan majlis abang saya. Setiap ulasan saya tiada niat memburukkan mana-mana pihak dan saya menulis melalui pengalaman saya sebagai pengguna/ pelanggan.

Untuk maklumat lanjut perkhidmatan yang ditawarkan oleh vendors, sila hubungi nombor yang tertera

1. Katering
Azue Catering & Canopy Services, Bangi (03-89256987/ 013-2291900/ 019-2791900)
Pakej: Catering Dewan RM13/Pax
Menu:
Nasi beriani basmathi
Nasi putih (10%)
Ayam goreng rempah(tak tau masak apa, tapi kami pilih di luar menu yang diberi)
Daging masak rendang
Acar buah
Dhalca Sayur
Buah tembikai/ Oren
Air sirap

Pakej termasuk:
Peralatan pinggang mangkuk sudu garfu tisu
Pelayan buffet
Pelayan VIP
Kerusi plastik
Meja bulat dan alas meja ekslusif
4 set meja VIP
Lauk pengantin+VIP
Hiasan meja pengantin

Tambahan menu atas permintaan pihak kami:
Teh tarik
tapai
P.A System & DJ

F.O.C:

Sarung kerusi banquet + Riben
papadom
Meja hadiah+lapik
Meja letak buah tangan+lapik

2. Dekorasi Dewan
Azue Catering & Canopy Services

Scallop pentas (tapi kami jadikan scallop di depan pintu masuk pasal sayang nak tutup ukiran kayu pentas :P)
Red carpet
Pelamin pentas + 2 kaki payung


Komen :
Peringkat perbincangan: Abang Arif melayan kami dengan cukup baik, memberi cadangan apa yang perlu, rajin pergi ke dewan bersama kami, mudah dibawa berbincang dan amat fleksibel, tidak terlalu berkira dengan harga pakej dan menepati janji syarikat beliau.

Peringkat akhir: Semua kerusi, meja, pelamin, scallop, red carpet dan meja buah tangan telah disiap pada malam sebelum majlis. Pada awal pagi, pekerja menyiapkan meja letak hadiah, meja makan beradap dan VIP, mengelap perkakasan makanan. Makanan telah siap dihidang 30 minit sebelum waktu majlis berlangsung. Emcee (DJ) juga sampai 2 jam awal untuk set up audio system. Pakai computer, jadi senang nak pasang slide untuk video. Emcee juga mengikut skrip yang saya bagi.

Peringkat penilaian: Rata-rata tetamu semua puji makanan amat sedap, terutama rendang daging dan acar. Tapai juga menjadi. Pekerja buffet memang boleh diharap. Cuma ada masa terlupa hendak isikan ais pada sirap dan bubur sedikit manis. Tetamu tidak perlu mengambil air di meja buffet sebab air telah disediakan di atas meja tetamu.

Rating: 9/10

3. Official Photographer
Peveyheck.com (012-3511569); photograph by Ranggie (012-3545657)
Pakej: Takde pun pakej, cuma perbincangan secara terbuka dengan Abang Rashdi dan Abang Yus :P

Komen:
Peringkat Awal: perbincangan untuk booking tarikh bagi khidmat Abang Rashdi tapi dia dah ditempah. Jadi dia assign tugas kepada sahabat beliau, Abang Yus a.k.a. Ranggie. Tapi album tetap diuruskan oleh Abang Rashdi.

Peringkat Akhir: Jumpa dengan Abang Yus untuk briefing 2 minggu sebelum tarikh majlis. Seorang yang sangat peramah dan kelakar. Bagitau dia moment bila saya nak, berapa lama dia akan cover, pukul berapa dia sampai, siapa akan tagged along, etc etc. Abang Yus juga cadangkan idea untuk out door.

Peringkat Penilaian: Tiba tepat 10am, sejam awal dari waktu majlis. Membawa bersama seorang lagi fotog, Fad namanya. Kena paksa mereka makan dulu, baru akan makan. Kalau tak, asyik sangat nak amik gambar! Nampak mereka turun naik dewan, nak cari angle cantik. Sangat berpuas ati sebab mereka dengar permintaan saya untuk capture 5 moments paling penting; moment family, moment pengantin berarak, moment pengantin turun dari kereta, moment pengantin doa di atas pelamin dan moment penanggah bertugas. Semua mereka amik. Saya telah maklumkan pada Abang Yus, sebelum pengantin tiba, ikut penanggah dan ibuayah pengantin menyambut tetamu. Setelah pengantin tiba, ikut ke mana sahaja pengantin pergi dan dengan siapa dia bergambar. Semuanya dibuat dengan lancar oleh kedua-dua photog. Walau hari hujan, mereka telah menggunakan ruang pelamin dengan baik. Setelah hujan reda, mereka bawa kami ke Putrajaya untuk outdoor. Kiranya, waktu perkhidmatan mereka hampir 9 jam! Tanpa sikit pun mengeluh. InsyaAllah saya harapkan hasil gambar tu semua cantik dan memenuhi permintaan abang saya :)

Rating: 9/10

4. Door gift (Buah tangan tetamu)
Restu Rezeki Enterprise





Pakej:Kek Marble Mawar (Kek dan kotak RM2.30 sebiji sebelum diskaun)

Komen:
Peringkat Awal: Pergi terus ke kilangnya untuk menempah. Amat bermurah hati untuk berikan kami beberapa produk mereka dalam setiap kategori dengan banyaknya. Kami minta kotak bewarna ungu untuk tepati tema dan minta ketiga-tiga perisa pandan, oren dan coklat.

Peringkat Akhir: Penghantaran percuma kerana kami berada di kawasan lembah kelang (dengan syarat kena order lebih daripada 300 biji). Tiba seperti yang dijanjikan, awal sehari. Kami terus minta untuk hantar kek terus ke dewan.

Peringkat Penilaian: Semua tetamu suka dengan kek ni. Walaupun mereka tak kisah, tapi bila buka kek ni, wah giler besar kek dalam tu. Memang 1 kek boleh kongsi family 4 beranak. Semua tetamu puji rasa kek yang sedap sangat

Rating: 9/10

5. Butik Pengantin
Rose MZ, Kajang (016-8540835/ 03-87392871)
Pakej: Sepasang baju bersanding, makeup 1 kali, aksesori dan kasut untuk nikah dan sanding. Add on pada hari sanding: Sewa samping untuk pengapit lelaki dan 2 kaki payung

Komen:
Peringkat awal: Tukar butik selepas
kes butik dasyat tersebut! Abang saya suka pasal baju untuk lelaki cantik :P Gadis yang layan kami pun cukup ramah dan baik.

Peringkat Akhir: Fitting selepas raya. Tiada sebarang masalah timbul. Kedai bagi sewa aksesori untuk nikah.

Peringkat Penilaian: Abang saya amat sukakan butik ni sebab owner dia selalu call dan ingatkan abang saya. Jadi abang saya tak perlu susah payah nak ingat bila nak pergi fitting, bila nak kena amik barang sewa. Follow up akan dibuat oleh orang butik. Bila sampai ke butik, baju dan semua aksesori telah mereka keluarkan siap. Abang saya kata, amat efficient.

Rating: 10/10 (abang saya bagi), tapi K.Rina kata mana boleh bagi penuh. Jadi bagi 9/10 :P

6. Dewan
Dewan Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) Encik Ishak (019-5601792)
Pakej: Sewa dewan LLM, Blok E untuk sehari.


Peringkat awal: Bayaran deposit bebas berapa sekali pun. Sewa dewan 1K dan RM250 perlu dibayar untuk kos pembersihan dewan oleh cleaners selepas majlis. Kami diberi kebenaran untuk gunakan bilik VIP untuk simpan barang. Terdapat bilik persalinan lelaki dan perempuan di dalam dewan.

Peringkat Akhir: Dibenarkan untuk set up dewan seawal 4 petang sehari sebelum majlis. Pekerja telah beri tunjuk ajar dan kedudukan di mana suis utama dewan.

Peringkat penilaian: Dewan selesa dan cukup besar untk majlis kami.Tapi aircond tak berapa berfungsi. Rupanya kena switch on kan semula jika aircond tak terasa sejuk.

Rating: 8/10


7. Kad Kahwin
Kad Kahwinku
Pakej: Kad kawin untuk 500 keping, 70 sen sekeping

Peringkat Awal: Saya berkenan dengan kad kawin kawan saya, jadi insist nak juga vendor yang ini. Diskusi pada peringkat awal ok. Tapi kena sentiasa call orang kedai. Vendor pun tak penuhi date line. Kena kejar, baru siap. Kena 2 kali amendments baru kad boleh print out. Komunikasi sedikit lemah dan perlu diperbaiki.

Peringkat Akhir: Kisah tragis pernah saya tulis
disini. Walau warna yang saya minta ungu lilac (ungu cair) tapi diberinya ungu gelap. Nasib baik, hampir sama dengan warna kereta abang saya, jadi dia suka. Kemudian isu sampul pulak takde. Macam-macam drama. Tapi saya puas ati sebab vendor akui kesalahan dan tak argur dengan pelanggan.Tidak lah seperti kes butik yang itu. Customers always right!

Peringkat Penilaian: Berjaya mendapatkan bunting satu lagi secara percuma sebagai ganti rugi atas kesilapan mereka :) Puas ati juga!

Rating: 6.5/10

8.Baju Nikah
Kimi Kajang

Pakej: Lelaki dan perempuan

Peringkat Awal: K.Rina nak sangat buat kat Kimi Kajang, jadi ikutkan aje. Sesi perbincangan yang penuh ilmiah, walaupun kedai sentiasa penuh dengan orang. Bayaran deposit tak kisah berapa pun.Bagi tempoh lebih kurang sebulan lebih.

Peringkat Akhir: Siap tepat pada waktunya. Fitting baju lelaki abang saya kata cukup elok. Baju perempuan aje yang perlu outer. Mungkin K.Rina pakai seluar jeans masa amik ukuran jadi bahagian bawah terbesar.

Peringat Penilaian: Abang dan K.Rina amat berpuas hati dengan hasil kerja Kimi Kajang yang sangat kemas.

Rating: 9/10


9. Kompang
Persatuan Kompang Immatul Falah, Taman Sri Andalas Anip (0126863034)

Peringkat awal: Hanya berbincang dengan ketuanya, Shahrul Hanif. Memandangkan dia adik kepada kawan saya, jadi saya terus aje jumpa dia di rumah parents dia. Jumpa juga dengan si bakal pengantin, Shima yang akan berkahwin seminggu selepas abang saya. Anip bagitau yang bayaran RM300 dibayar selepas mereka buat persembahan dan dia ada juga tanya, berapa banyak lagu nak dipalu. Ayah saya yang berkenan sangat dengan kumpulan kompang ni pasal Anip biasanya akan bacakan doa untuk pengantin. Panjang tu doanya. Tu yang ayah nak :P. Kompang ni ada beberapa warna baju seragam jadi boleh pilih mana yang sesuai dengan tema majlis. Jangan tak tau, mereka juga pernah dijemput untuk memalu kompang masa perkahwinan Que Haidar. Siap Anip tunjukkan gambar mereka dalam majalah ! :P

Peringkat akhir: Saya bgi kad pada Anip bagi memudahkan urusan dia. Dia pernah palu kompang di dewan yang sama, jadi tiada masalah dari segi logistik dan transportation memandangkan, mereka ada transportation sendiri.

Peringkat penilaian: Sampai pada waktu yang dijanjikan. Paluan kompang pun ok dan meriah. Tiada komen negatif. Lepas palu 2 lagu, mereka pandai-pandai bawa diri untuk makan. Tapi saya boleh terlupa nak bayar Anip. Malam tu juga, saya
ke rumah dia dan bagi berkat sekali :P Malu..!! Even Anip asyik kata "takde hal la Kak", tapi saya tetap segan :P

Erm.. ada lagi ke vendors yang saya tertinggal?? Rasanya takde.

Jadi saya harap maklumat yang saya bagi, dapat membantu bakal-bakal pengantin untuk mulakan ekpedisi mencari vendors mereka sendiri. Semua komen adalah berdasarkan pengalaman sendiri dan mungkin pengalaman orang lain berbeza. Mungkin ada terjadi kes terpencil. Tapi apa-apa pun, saya berbesar hati untuk berkongsi dengan vendors yang telah membantu merealisasikan impian perkahwinan abang saya.

Ingat, semua benda boleh dirunding.


3 November 2009

4 comments:

y.o.n.g.n.a.n.a.1.8.8.1 on November 30, 2009 at 7:13 PM said...

Xora - tahniah utk awk sbb berjadi jd wedding planner abg sendiri. Sy juga pnh jd organizer utk wedding adik sy last year..more or less pengalamannya sama mcm awk. Sgt pnt tp puas..cuma masalahnya sape pulak yg nak jadi organizer utk wedding kita nnt?huhuuhu..

Unknown on July 5, 2010 at 2:58 PM said...

nak tanyalah, LLM tu yang kat tepi highway antar bangi ke putrajaya tu ker? dewan dlm tu ek? berapa ramai boleh masuk and dewan ok tak?

Xora on July 5, 2010 at 3:02 PM said...

Eqa, boleh emel saya tak? nanti saya bagitau jawapan kepada persoalan awak, sekali dgn gamabr dewan sekali.

Zaffan Arifin said...

xora, bole email sy details tentang dewan LLM ni.. sedang mencari juga dewan utk majlis kahwin nnti.. TQ ye :)

zaffanhunny@yahoo.com

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates