04 October, 2010

Intai DIY Boutonniere Kami



Salam dan hai

MOOD: sakit gigi. Kalau Harzharun ada, boleh dapat rawatan gigi percuma :D balik kerja, nak gi jumpa doktor gigi.

Takde mood nak menulis. Jadi saya publish saja post draft yang sudah ditulis setelah sekian laaaama!

Ok, selamat membaca
-----------------------

Disebabkan terlajak kata [
post terdahulu], saya kena DIY boutonniere/ rozek/ corsage.

Walaupun tugasan ini takde la terlalu membebankan sangat, cuma iye la, mesti la saya mahukan hasil yang terbaik, walau langsung tak pernah terfikir untuk DIY. Saya DIY dalam keadaan terpaksa rela hik hik.

Saya tak dapat buat keputusan nak yang macam mana jadi saya cetak semua gambar yang saya berkenan, kemudian tanya pendapat Laling. Dia bagi pendapat yang berpijak dibumi nyata-- pilih mana yang paling mudah dibuat.

Jadi, yang ini paling mudah. Bunga yang putih tu! (Thanks Laling!)



Kami kena pilih warna putih untuk sesuaikan dengan semua. Adik beradik saya pakai warna pink, ibu ayah pakai warna gold, dan famili D campur-campur warna, jadi pilihan paling selamat adalah putih. Kami sepakat, untuk kedua-dua famili, pakai bunga yang sama. Dah nama pun majlis bersama, jadi sebolehnya, biar la nampak sekata sahaja keduanya.

Tugasan terpenting D--pilih bunga. Ini pilihan dia *tepuk tepuk. Bunga orkid putih, ada kuning sikit-sikit dibahagian dalamnya. Kami beli 4 tangkai, setiap tangkai ada 12 kuntum bunga. Rancangan saya, 1 boutonniere ada dua kuntum bunga. Maka, jumlah boutonniere ada 24-- 12 untuk famili saya dan 12 lagi untuk famili D.


Tugas saya, buat design paaaaling mudah! Jadi saya gunakan 2 kuntum bunga untuk 1 boutonniere. Daun-daun tu, saya cuma gunakan semula daun-daun sedia ada kat rumah ni. Tak perlu nak beli baru.



Nah, 20 corsage (.. ke boutonnieres?). Imej dibawah ni masa belum siap, belum letak riben lagi. Siap dibuat dalam tempoh 2-3 jam rasanya.



Walau pada awalnya, cuma mahu sediakan 12 rozek untuk setiap belah. Tapi bila kira-kira, rasanya tak cukup. Jadi saya beli bunga ros span ni di SinYin, ada 10 kuntum. Jadi setiap belah dapat 5 kuntum tambahan, maka satu famili ada 17 rozek.



Saya mulakan operasi DIY untuk ros span ni pada hari Merdeka, sambil-sambil tengok sambutan di TV, sambil tu tangan ligat gam itu dan ini. Dawai di bunga ni dah berkarat. Biasa la, beli barang nak habiskan stok. Jadi buangkan aje.


Buat punya buat-- siap juga akhirnya lebih kurang 2 jam, 10 kuntum boutonniere bunga ros. Boutonniere yang ini, lebih simple pasal ianya cinonet. Tak mahu terlalu sarat. Biar manis sahaja. Bunga kecik warna kuning dan putih, serta daun tu, saya kitar semula penggunaan, tibai bunga palsu ibu yang tak digunakan lagi. Jimat, tak perlu beli baru. Selebihnya semuanya saya gam! Kemudian, kemaskan pakai material-macam-selotape-tapiwarna-hijau di bahagian tangkai bunga.


Rancangan awal, nak kasi penanggah yang kena bagi buah tangan kat tetamu yang pakai bunga ni. Pasal tu ingat nak letak siap-siap dalam pek dengan nama. Memudahkan pembahagian.



Boutonniere bunga orkid pulak macam ni. Ini untuk adik beradik dan saudara mara yang jadi penanggah.




Untuk ibubapa kedua belah pihak, kami pakai bahagian pangkal bunga orkid dalam boutonniere ni.

Hasilnya begini.




Oh ya, saya benci riben tu, tapi tak apa la. Redha sahaja. Riben yang asal sudah habis, kena la beli yang baru. Tapi malas nak ke Balakong, jadi pergi sahaja ke Minlon. Tapi sudah pujuk hati, pejamkan sahaja mata. Pasal macam tak berbaloi pergi jauh-jauh semata-mata nak beli segulung riben. Tu memang betul-betul bridezilla.

Memandangkan daun, bunga-bunga kecil dan dawai tu saya pakai semula daripada apa yang sudah sedia ada, jadi tiada kos terlibat. Kos cuma pada harga bunga, riben dan pin. Maka anggaran kos:
Boutonniere Orkid: RM 1.50
Boutonniere ros: RM 0.70

Memang boleh sahaja dapat rozek riben-riben pada harga yang lebih murah, cuma saya nak gunakan bunga dan walaupun ada rozek bunga lain, tapi kami tidak berkenan. Ok.. sebenarnya bukan atas alasan tu semua. Tapi atas alasan,-- saya nak buat, jadi saya akan buat. Alhamdulillah, Allah izinkan. Itu sahaja yang penting ;D

Walaupun sedikit kurang puas hati dengan hasilnya, tapi ingat-ingat semula cakap abang saya "Takde hal cantik ke tidak. Ni kan sebagai tanda sahaja."






4 Oktober 2010

10 comments:

~CiK NadiRa~ on October 4, 2010 at 10:09 AM said...

huiyooo..sungguh kreative dan juge inovatif anda ini..hihihi..

oh ya!received ya card..thanx A LOT!!

will try my best to make it to ur wedding..:P

Quiyah on October 4, 2010 at 10:36 AM said...

sabar dear.. benda mcm ni u kene byk redha.. mcm i dulu pon, byk yg i tutup mata sebelah.. sbb dah keletihan yg amat-amat masa buat preparation..
lgi dekat lagi byk kesabaran u kena ada.. kalo tak mmg kelam kelibut majlis..
sabar yer.. sabar..
im sure on your day nanti, everything will turn out perfect.
take care of your health is the vrey most important..

mysarah on October 4, 2010 at 10:42 AM said...

i punya rozek pown kaler putih. serious senang nak match!

♥S@R@♥ on October 4, 2010 at 11:21 AM said...

hi dear,

sungguh kreatif & cantik2.. teruja tgk..

wani on October 4, 2010 at 12:09 PM said...

oh tuhan.
sangat jeles dengan orang terer diy.
T.T

khairulhaya on October 4, 2010 at 12:30 PM said...

kesiannye sakit gigi..harap time majlis nnt x sakit lagi da..klu x,mau moody je kang.

wah..memang teruja.roy bkenan yg bunga orkid tu.owh ya..kad xora dah pon roy terima sabtu lpas.insyaallah..klu x ada aral roy datang erk

farahfatihah on October 4, 2010 at 2:05 PM said...

dear, sib baik buat entry ni..baru teringat bunga mcm ni xbuat lagi tuk dorg huhu

MiSS NaDieYA on October 4, 2010 at 8:58 PM said...

cntik..rase mls lak nak DIY..sbb byk y DIY tak siap lh..hehe

nurayunni on October 4, 2010 at 10:57 PM said...

comel2...

Mia-Ina on October 4, 2010 at 11:04 PM said...

wah u buat roxek..bgs gak..senang nk kenali...if pakai rozek...

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates