Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

09 November, 2009

Konvoi Pengantin


Salam dan hai.

Terlebih dahulu, nak ucapkan selamat membaca kepada 3 orang followers baru; Fatts (ello bro!), Fyda dan Nad (saya rasa mereka yang terbaru, ikutkan susunan followers-- betulkan jika saya silap :P)

Kali ni, saya nak menulis hal berkenaan konvoi.

Merancang konvoi sebenarnya amat lah penting. Teramat penting. Saya terasa kepentingannya pada waktu majlis abang saya. Dan baru-baru ini, konvoi dari belah suami Shima.

Serius dari amatan saya, konvoi ni amat memainkan peranan dalam menjaga mood pengantin. Mood pengantin boleh ubah 360 darjah kalau konvoi lambat, tak kisah la tersesat atau apa.

Yang saya nak kongsi disini adalah daripada apa yang saya perhatikan masa abang saya mengetuai konvoi ke Terengganu. Kalau ada siapa-siapa nak tambah apa-apa, sila tulis di box komen ya?

Kami pergi dengan 3 kereta; ayah saya tak pernah ke Terengganu dan abang saya yang pertama yang pernah ke Terengganu tapi tak berapa ingat jalan di sana.

Abang saya yang kedua ni memang selalu pergi konvoi dengan geng2 forum dia. Jadi dari caranya, saya perhatikan, memandangkan dia di depan sekali, dia selalu perhatikan cermin tengok kedudukan lagi 2 buah kereta. Pendek kata, kalau ayah saya terkebelakangan sangat, abang saya akan perlahankan kereta untuk bagi ayah saya catch up. Begitu juga selepas tol, dia akan bawa perlahan bagi memastikan dua kereta yang lain telah bayar tol.

Dan pantang kalau termiss jauh sikit, abang saya akan cepat-cepat berhenti di tepi dan tunggu sehingga yang lain dapat kejar.

Antara perkara lain yang selalu buat konvoi terputus adalah lampu isyarat dan bila kereta memotong.

Saya perhatikan, perkara yang abang saya buat, bila dia dekat lampu isyarat, kalau dia rasa lampu isyarat tu sudah terlalu lama hijau, dia akan perlahankan kereta, takut dia aje terlepas hijau tapi yang lain stuck pada merah.

Kalau dia memotong kereta, dia akan pastikan kereta bertentangan tiada pada jarak yang amat luas :P Kiranya, dia akan agak, jarak selesa bagi semua kereta konvoi lepas selepas potong. Dan abang saya takkan masuk line selagi kereta di belakang sekali belum lepas masuk line. Kadang-kadang, abang saya akan bagi lampu pada kereta hadapan yang bertentangan dan biasanya mereka ke tepi.

Pada hari pernikahan pun, abang saya dan pengapitnya naik kereta di hadapan sekali. Dan di tengah-tengah saudara mara. Dan di belakang sekali, kereta kawan abang saya. Abang saya bagitau, ni cara yang betul untuk konvoi. Marshall kena ada paling hadapan dan paling belakang. Paling penting juga, kena ada contact number setiap orang dalam kereta. Kalau tak dapat contact driver, boleh contact penumpang.

Alhamdulillah, dalam semua perjalanan ni, kami tak pernah sesat atau terputus konvoi.

Jadi bila kes konvoi merata tertinggal, abang saya memang cukup pantang! Dia tak leh terima, marshall yang tak boleh jaga konvoi dengan baik.

Saya rasa, ni untuk rujukan orang yang konvoi ye, seeloknya, hafal jalan ke sana dulu. Tak salah luangkan sedikit masa (ni untuk perjalanan yang tak berapa jauh, bukan yang merentasi sempadan negeri)untuk bawa seorang ahli rombongan tengok jalan dan pastikan orang itu memang jenis yang boleh ingat jalan. Jadi sekurangya, dia boleh ingat beberapa landmark penting.

Pastikan, bertolak 2 jam lebih awal. Kiranya kalau majlis mula pukul 1 dan hanya perlukan 1 jam untuk sampai ke destinasi, pastikan bertolak seawal 11 pagi. Tak apa sampai awal. Jangan lewat. Bila sudah lewat, hati pun sudah panas. Bila sudah panas, kadang-kadang perangai pun tak menentu, mulut pun lancang terbabas. Mula la maraha-marah. Perjalanan pun dah tak seronok. Sudahnya, terus tak ingat jalan bila otak tak dapat nak fikir apa. Lagipun dalam perjalanan, segala kemungkinan boleh berlaku. Sekurangnya, kalau sampai awal, kita dapat berehat pergi ke tandas ke, beli air ke atau buat panggilan telefon ke.

Sekurangnya, kalau la konvoi terputus juga, leweh masa 1 jam tu hampir ideal untuk digunakan sebagai masa menunggu.

Paling penting dan takde yang lebih penting dari ini ialah: DOA SEBELUM PERJALANAN.

Itu amat penting. Doa mengiringi kita.

Hanya secebis pengalaman mengikuti konvoi. Readers lain boleh tambah ye? Lagi banyak pendapat, lagi bagus. Kita kongsi ramai-ramai dekat sini.

9 Oktober 2009


1 comments:

Anonymous said...

Ada pengalaman masa abah berkonvoi.. tak kira la konvoi pengantin atau apa pun.. yang penting, mase berkumpul sebelum konvoi, yang ketua2 driver sekelian alam, akan berbincang, atau buat peta ringkas, takut2 bila terputus, kita takle menyimpang jauh daripada tempat yang dituju.

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates