Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

19 October, 2010

Intai Misi Sulit RS (Raja Sehari) III: Bongkah Kayu



Salam dan hai

Kadang-kadang terfikir, gila ni cari pasal keluarkan semua misi sulit saya sebelum majlis. Bak kata orang, nanti dah hilang seri pasal orang dah tau.

Tapi bila saya fikir, tujuan saya tulis blog ni untuk masukkan semua perkara kecil dan besar sepanjang persiapan saya, bukan isu nak simpan untuk seri. Jadi saya rasa, biar la saya kongsi. Nanti, takut selepas majlis, blog entah ke mana, misi entah ke mana :P Kenangan langsung sudah tak ingat.

Kalau dilihat daripada layout blog saya ni, belah kanan tu, hampir semua gambar-gambar disitu sudah ada link postnya. Kecuali tiga yang bawah itu.

Hari ni, tiba masa nak kongsi tentang Misi Sulit RS ketiga terakhir? [Post Penuh]

Alhamdulillah, idea DIY tu terlaksana juga. Sebenarnya, ikut rancangan awal, memang tak pernah ada dalam senarai DIY ni. Tapi lepas meja beradap kami kena DIY, kemudian ternampak gambar-gambar kat bawah ini, terus rasa berkenan. Tujuan bongkah ni sebenarnya untuk penuhkan ruang dimeja beradap sahaja. Element kecil yang comel

Idea asal saya dapat daripada gambar-gambar ini



Tapi yang ini, macam terlalu istimewa pula (istimewa bermaksud ada ongkosnya!)

Jadi cari yang lebih mesra alam dan sifar kos





Lepas tu teringat yang kat rumah saya, ada bongkah-bongkah kayu gambar kat atas. Entah daripada mana datangnya, kita tak perlu sibuk tau. Rembat sahaja!

Asalnya, bongkah ini sebagai hiasan, untuk tarikh. Pasal tu ada nombor dan Bulan. Tapi zaman sekarang, takde kerja saya nak ubah bongkah tu hari-hari. Baik pakai jam elektronik aje, dah tertera tarikh.



Malam tu juga, saya mulakan operasi membuat ruang sedikit diantara bahagian kayu ni.



Kemudian, cuba sikit masukkan kertas berukuran kad perniagaan. Biar ketat, jangan longgar.


Tu gambar sebelum bongkah disembur. Tapi lepas sembur, saya rasa tak cantik jadi putih. Nasib la bongkah tu ada 4 bongkah. Jadi satu sudah terkorban, tinggal lagi tiga.

Akhirnya, saya amik keputusan, nak licinkan (erti kata, nak hilangkan huruf-huruf yang masih ada pada permukaan bongkah) permukaan bongkah dengan kertas pasir. Kemudian, masa saya pergi kedai mana ntah nak beli zip, ternampak sesuatu yang boleh diguna pakai untuk bongkah saya. Lalu saya pun beli, RM 1.50 semeter.

Sampai rumah, saya gam kan kain tu elok-elok kat permukaan kayu.

Siap!



Tapi, belum print lagi kertas yang betul-betul. Nak tengok hasil lengkap, InsyaAllah pada hari majlis ya? di meja beradap.

Saya rasa, kalau pun tiada bongkah kayu sedia ada macam saya, mana-mana kayu yang bulat, potong sama panjang. Buat macam kat bawah ni. Pakai 3 potong kayu, dua didepan, satu dibelakang. Ikat riben, siap!



Kalau nak jadikan centerpiece pun boleh kan? Letakkan gambar korang.



Takde bongkah kayu atau kayu ni, pakai buluh pun boleh! Yang penting, kos sifar!


Nota: InsyaAllah, minggu hadapan saya akan kongsi misi sulit saya yang terakhir. Misi ini paling banyak dapat tentangan dan komen daripada kawan-kawan saya (Laling kata "hapa, ko ingat ko anak raja??!!" masih terngiang-ngiang. hahaha) . Misi ni juga la, yang saya paling tak dapat buat keputusan muktamad.

InsyaAllah, minggu hadapan ya? Teruja tak?


19 Oktober 2010

16 comments:

Hana on October 19, 2010 at 8:46 AM said...

nice idea xora.. chanteq sgt :)

hana yoriee on October 19, 2010 at 8:47 AM said...

waahhh..xora tulis apelah kat kertas tu? hihi..mmg ratu DIY la xora ni..=) xsabar nak tau yg next week punye plak..hehe

Unknown on October 19, 2010 at 8:52 AM said...

wow! idea yang bernas gila okeh!!!! :) takpe berkongsi pun, itu kan salah satu cara meluaskan ilmu :D

ckynwan on October 19, 2010 at 9:06 AM said...

banyaknye misi rahsie die!

xsabar pulak tgu last misi rahsie haha

Anonymous said...

Sgt kagum dgn kamu yg mempunyai idea yg byk!

farahfatihah on October 19, 2010 at 9:47 AM said...

brilliant!!! good job

Cik NeyNa on October 19, 2010 at 10:09 AM said...

awesome!!

Unknown on October 19, 2010 at 10:28 AM said...

xora nye majlis kena ikut table ke?

Xora on October 19, 2010 at 10:34 AM said...

Mia: ish mana ada. buffet aje, takde RSVP bagai. cuma ni nak letak di meja beradap pengantin sahaja :)

.:Cik Puan Ann:. on October 19, 2010 at 10:58 AM said...

hi dear :)

ntah camne ann bley terjumpe tis COMEL blog..ur dDIY sume AWESOME! ann suka pelis? hehe

exchange link jom :)
happy preparing!

ann

mama affan on October 19, 2010 at 11:22 AM said...

xora yg sgt kreatif..

mmg suka buat org teruja tau!

Byzura Mj (By) on October 19, 2010 at 11:34 AM said...

ades. xora xora.. buatkan By semangat balik nak buat DIY!!!

Renee Meow on October 19, 2010 at 11:47 AM said...

meow~

wah good idea n very2 interesting.. :) something different kan..

btw, pick up ur award here at my blog ya.. :)


meow~
http://reneemeowwedding.blogspot.com

Cik Belle on October 19, 2010 at 12:00 PM said...

suka la xora idea ni! =)) sayang xora!

Inimeeya on October 19, 2010 at 2:56 PM said...

TERUJA XORA!!!!wahhh!

::Destinasi nurfadhilah :: on November 2, 2010 at 11:06 PM said...

good job.teruja pulak tgk DIY kamu nih.. thumbs up..

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates