Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

22 July, 2010

Soalan Selalu Difikir, Tapi Tak Ditanya


Salam dan hai

Soalan mudah tapi selalu terlupa ditanya.

Mungkin soalan ni praktikal ditanya oleh mana-mana pengantin, sama ada bernikah di rumah atau masjid.

Soalan saya:-
Masa melangkah ke pelamin/ nak ke bantal nikah, perlu jalan tunduk atau buat eye contact dengan tetamu?

Harap mantan pengantin boleh kasi pendapat ya?

Saya punya rancangan kalau diizinkanNya, masa hari nikah nanti, saya mahu semuanya telah siap di masjid, baru saya akan masuk. Kiranya hantaran sudah dibawa masuk, bantal nikah sudah diletak, tetamu pun sudah duduk selesa, pengantin lelaki pun dah tenang-- Kemudian baru pengantin perempuan masuk.

Saya nak rasa diva-- macam yang
Laling rasa masa dia nikah dulu. Saya kuarantin dia dalam kereta, bagi semua orang dah tenang kat dalam masjid, baru kami panggil dia masuk. Bila dia masuk, semua mata pandang ke arah dia.

Jadi memandangkan saya yang terakhir langkah masuk, saya perlu pandang ke arah mana?

Sekadar bertanya-- walau saya rasa, pada hari tu, mesti punya satu apa pun saya takkan ingat. Langkah dah terketar-ketar.

* sekarang ni, makin kerap pulak tengok YouTube Gisele Bunchen buat catwalk! haha.

Nity, pastikan veil aku kembang macam ni ya nanti?! Hari tu sudah test atas carpet pink tu kan? ha ha.


22 Julai 2010

14 comments:

Anonymous said...

salam. rasanye kalau kite melangkah masuk ke dlm masjid n plg last sekali fist msti carik mana bantal tu hahaha..if kite nk arahkan mata ke tamu, hmm boleh jgk asalkan pngapit tolong 'arah'kn kite ke bantal nk duduk tu. tp rasanye tak terpandang smua org.. msti dikalangan yg kbtulan tmpt kite lalu tu kite pandanglah mereka. itu pndapat sy! :)

Anonymous said...

>> masa saya nikah dulu kat masjid, saya dah set duk jauh sket kt blakang ngn family..tetiba tok kadi suh tukar duk sblh pengantin laki..sO mmg cam diva masuk suma mata pandang ngn veil yg meleret2..ahaksss..masa tu dah tersipu2, tunduk bawah jelah..hihihi

Unknown on July 22, 2010 at 9:07 AM said...

zaa rasa better xora pandang bawah je..bukan tak menghormati tetamu tapi kan kita pengantin yang malu2 ecececce :)

Moose on July 22, 2010 at 10:48 AM said...

pandang ke arah muka bakal suami boleh? lepas tu (make sure) bakal suami pandang ke arah kita balik..

(sambil senyum manis)

aaawwwwww. so sweet! haha

PurPLe LaDy AiFA on July 22, 2010 at 11:00 AM said...

saya haritu turun tgk tetamu dulu,senyum kat mereka sbb everyone yg dtg tu sgt close dgn kita kn, so dieorg xkn buat2 x nmpk or tak senyum bila kita pandang mereka.. then tunduk skjp sambil senyum lagi then be natural la senang... jgn nervous and just relax...

ettyzukhair on July 22, 2010 at 11:23 AM said...

hai xora..
i nikah kt surau belakang umah i..
surau baru fully aircond..hehe..i dtg last skali naik kereta abg i drive..walhal dekat sgt2..hehe xmo peluh..masa i nikah dulu i lupa nak inform somebody utk set up tilam nikah kat surau...hehe...but bile masuk je surau tgk tilam dah letak elok2 blkg ckit dgn hubby..so sgt2 cantik utk capture gambar..so mase nak jalan ke tilam@bantal nikah sume org pandang..ha sila control ayu...hehe i plak blur tbe2 aunty i tarik suh dok tepi dulu jgn dok atas tilam dulu..but cepat2 my dad suh dok atas tilam tu hehehe...so nak kate tunduk xlah i mmg nakal asik nak gelak pndg kiri kanan..i bkn species yg ayu2..bile dh akd nikad dgn skali lafaz barulah menitik air mate...siyes feeling lain2 sebelum selepas...sebelum cm xbrape matang...lepas lafaz trus darah menderu...so be urself dear...hehe..good luck..

khairulhaya on July 22, 2010 at 12:22 PM said...

huhu..idea yg beas..bole la pon buat mcm tu erk..ala2 diva gitu..
veil tu pon mmg sweet..

xora..cite la sket soal bunga telur & op mase majlis xora nnt..ke da ade entry tu..cume roy je yg kurang mengikuti pkembangan xora kebelakangan ni..

Xora on July 22, 2010 at 12:51 PM said...

Dear all: ye terima kasih ya utk pendapat tu semua. kena malu tapi mahu kan :P hahah.. tapi tu la, takut apa yg dinasihatkan oleh kawan2, terus saya terlupa pada hari nikah. panik nye pasal! :P mungkin kena go with the flow sahaja kan? tapi elok gak igt apa yg perlu, daripada nampak cam terpinga-pinga sangat. Roy, saya ada buat post pasal OP, rasanya dalam kategori vendor tapi takde la mendalam sgt pasal tunggu lepas majlis baru insyaAllah baru review. yg bunga telur, saya tak tulis sgt pasal bunga pahar, mak D yg uruskan jadi mmg tak tau apa2 :)

Acaii on July 22, 2010 at 2:29 PM said...

Ixa,

Kalau nak pandang2 tu sebelum menuju ke bantal duduk tu masih ok lagi. Contohnya macam kat luar kawasan bilik solat tu. Nanti orang cakap kita sombong plak if tak pandang langsung :)

Kalau dah nampak arah tujuan tu boleh terus tumpukan ke situ. Act neutral dan sentiasa senyum, tunduk sikit kalau lalu depan orang tua. Kalau tak pandang langsung nanti lalu depan orang tuapun kita tegak je jalan, diaorang cakap kurang ajar plak,hehe.

Buat muka ceria tapi tak terlalu excited, haha. Sebab kalau tak senyum macam kena paksa kahwin je :P Tapi kalau asyik sengih dan ketawa je nanti orang cakap tak matang lagi dah nak kahwin..:) kena balance dan seimbang.

Xora on July 22, 2010 at 2:33 PM said...

Acai: itu la tgh risau. ramai kawan2 yg kawin, semua muka cam kena paksa kawin pasal mereka sebenarnya nervous tapi dalam gambar, kelihatan macam kena paksa kawin. tu yg risau.. :P mekacih acai!

si kecil said...

good question! haha..thanks xora.

gurlarroche on July 23, 2010 at 12:14 AM said...

mcm kes aku...aku jln tunduk je..tp curik2 pndg laa tgk kt tetamu n ofkos carik bantal...ko tawu laa kan bantal aku tu mula2 taruk dekat gile dgn tetamu lelaki...

pa pepn, aku rase la, dgn baju ko tu....mebi ade elok ko tunduk malu2 gitu laa kot...kalo nk eye contact pon sket2 je...tp jgn wat mata eksen...sunggohpon tunduk, tp ko senyum..bukan sengeh ye :)

ni pd pendapat aku laa...hehehehe

Xora on July 23, 2010 at 7:42 AM said...

Sikecil: selalu terfikir pasal ni tau. tu yg tulis :P

Laling: ko mmg saje aje kan highlight pasal baju nikah aku..cis cis!!

oshinz on July 23, 2010 at 10:40 AM said...

hehehe.. mmg dilemma betul. buat yang terbaik kak. practice catwalk start from now ye. hehehe.

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates