21 July, 2010

Saya Mahu Majlis Nikah yang Intim


Salam dan hai

Semalam, ayah cakap "Borang Nikah tu ada dalam almari".

Oh, dah boleh isi ya?

Terasa sangat cepat masa berlalu. Dulu, masih boleh lepak-lepak dan kata kat diri sendiri "jauh lagi. Orang yang kawin lepas raya pun, belum buat apa-apa"

Tapi tup-tup, sudah berbaki 3 bulan sahaja lagi majlis kami InsyaAllah. Ayah pun dah mula bincang tentang majlis nikah, siapa nak dijemput, kenduri lepas nikah, akad nikah dan macam-macam lagi.

Majlis nikah saya InsyaAllah dijalankan dengan cara paling sederhana.

Tiada door gift untuk tetamu, hanya jamuan tengah hari.
Tiada pelamin indah tersergam, cuma bersimpuh di atas karpet masjid.
Tiada juga hantaran mewah bagai, cukup sekadar dibalas demi menghormati adat.

Ayah dan ibu bukan la cerewet sangat, cuma satu sahaja permintaan mereka "majlis nikah ni, buat majlis tertutup. Hanya saudara mara sahaja. Kalau kawan, yang paling rapat sahaja"

Serba salah juga, pasal masa kawan-kawan lain yang bernikah, mereka ada jemput saya dan saya datang atas sebab hormati jemputan tu. Kalau tak dijemput, saya memang takkan berkecil hati pasal faham majlis nikah ni sangat intim. Haram hukumnya pergi ke majlis yang kita tak dijemput oleh tuan rumah.

Demi hormati permintaan ibu ayah, insyaAllah majlis saya nanti cuma beberapa kawan paling rapat sahaja yang dijemput.

Harap tiada yang berkecil hati. Maaf, kalau berkecil hati.

Saya cuma mahu majlis berjalan dengan lancar dan selamat.Bukan majlis yang hendak dicanang betapa hebat dan mewahnya, kerana itu semua memang tiada dalam majlis saya.


Majlis saya sederhana tetapi intim.

Tak salah kan? *senyum.







21 Julai 2010



21 comments:

fikaryna on July 21, 2010 at 10:05 AM said...

mmmg majlis nikah adalah saat2 sgt personal sbb..saat kita akan diserahkan atau dialihkan tgjwb pada bakal suami..sgt mensyahdukan..

masa baca lafaz yg membenarkan ayah kita sebagai wali kita..air mata mmg x bole tahan..sebak dan sayu..

so..selamat menghadapi! :)

farahfatihah on July 21, 2010 at 10:27 AM said...

babe, jemput saya ke majlis sanding kamu yer....saya pun menjemput kamu..jadi tidak haramlah bg kamu menghadirkan diri ke majlis saya nanti =P

0sh!Nz d' sen0r!ta on July 21, 2010 at 10:34 AM said...

btulla.. majlis nikah adalah untuk orang-orang yang rapat sahaja.

A W E E N N Y E on July 21, 2010 at 10:36 AM said...

me too..nak saat akad nikah hanya famli je kalo bole....cuma nak kwn2 yg memaksa awn teman diorang utk akad nikah diorang bls blk budi itu.wakakaka.kejam!!

@ty_farEd on July 21, 2010 at 10:36 AM said...

yeah..hope majLis nikah saye pon begitu.. sederhana...dan boleh dikenang sepanjang hayat.. :)

III bDkNaKaL III on July 21, 2010 at 10:47 AM said...

Xora,

Xslh rsnye klu majlis nikah xmelibatkan ramai jemputan..
Yes..bg sy juge..majlis nikah adalah majlis personal yg hanya melibatkan our family members...istilah kecil hati xwujud spatutnye dlm diari kwn² anda...

Anonymous said...

xora membulatkan hati sy spy majlis nikah sy pon dpt dibuat dgn sederhana..

-SR-

ZARA on July 21, 2010 at 10:52 AM said...

saya punya nikah susah pulak nak jd intim sbb sedara mara je ntah berapa ratus. sedara mara harus ada lah kan? tapi saya suka intim2 ni... kalau boleh nak 10 orang je. boleh?

Cik Belle on July 21, 2010 at 11:00 AM said...

saya pon mahukan majlis nikah yang intim! =)

fash on July 21, 2010 at 11:05 AM said...

sy pon sgt m'hrpkn mjlis nikah yg sgt simple n 'intim'.u taught me to use that word ((:

mysarah on July 21, 2010 at 11:07 AM said...

majlis nikah takpe, tapi resepsi haruslah.. :D

kay kamal on July 21, 2010 at 11:26 AM said...

nikah mmg org tak wat rmi sgt..dlm 50-80 people je...*kalu family besar la*

reception u wat open invite..biarly 2000 org pon

PurPLe LaDy AiFA on July 21, 2010 at 11:34 AM said...

my nikah pon jmput family n close frens je, n jiran dsebelah menyebelah...di mne sy leh bersalaaman dgn semua tetamu n smbang dgn mereka..

doorgift tu pon x perlu kot.. mula2 sy beriya nk buat muffin sendiri utk wat doorgift, tp last minute sgt n kelam kabut, last2 cancel.. aslkn tetamu kenyang mkn dh cukup.. hee.

hana yoriee on July 21, 2010 at 11:42 AM said...

hihi..hana pun dh bincang ngan family, hanya saudara yg terdekat dan kenalan rapat keluarga serta pengantin yg bersusah payah membantu menjayakan majlis sahaja yg akan menghadiri majlis nikah nnt..=)

ratahtuli on July 21, 2010 at 1:57 PM said...

Xora,

Biar intim asalkan dpt share the moment with us nanti...yup. Selalunya xde doorgift n majlis tu tertutup utk keluarga jer...enjoy d moment k...

~~zaa~~ on July 21, 2010 at 2:41 PM said...

takpe xora. tu lebih baik kan?? ape yang penting u just enjoy the moment diijabkabulkan. it was great, dear!

si kecil on July 21, 2010 at 3:05 PM said...

xora, tak salah langsung!
sangat sokong. hari besar. penyerahan wali. hak dari seorang ayah kepada suami. masa tu perlu paling tenang dan terbaik hanya utk yang paling dekat.

cik fiza on July 21, 2010 at 3:12 PM said...

sy rasa kawan2 akan faham.. dtg majlis langsung pun ok la juga kn... dapat tgk hari bahagia :)

cik fiza on July 21, 2010 at 3:12 PM said...

sy rasa kawan2 akan faham.. dtg majlis langsung pun ok la juga kn... dapat tgk hari bahagia :)

Qaseh Qidzizie on July 21, 2010 at 3:46 PM said...

Hi xora,

Sy pun suka nikah dlm suasana intim..tak ramai sgt..hanya family, saudara dan kawan rapat sahaja..takdela kecoh/meriah sgt majlis...Tenang je rasa..

btw..xora tolong link sy ye..TQ

Xora on July 21, 2010 at 6:52 PM said...

Dear all: Balas komen secara pukal ya? Terima kasih utk komen kawan2 semua. semua nasihat dan pendapat saya hargai sangat2. Iye, sepatutnya sbg tuan majlis, memang semuanya berbalik pada diri kita sendiri kan nak menjemput atau sebaliknya :) Tapi InsyaAllah, majlis sanding lebih kepada tetamu yg lebih besar! InsyaAllah

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates