Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

26 July, 2010

Post tentang Batu Pahat dan Pin di Bunga Tangan


Salam dan hai

Hujung minggu hari tu, saya berjalan-jalan di Batu Pahat.


Kali pertama sampai ke sana, tu pun atas pelawaan Chika. Dia nak sambung belajar bulan Ogos nanti, jadi jumpa la dulu dia, sambil dia bawa kami makan-makan.

Memang betul-betul Jalan-jalan, Cari Makan!



Batu Pahat memang bertuah, ada banyak budaya yang masih terpelihara! Suka sangat makanan kat sana.

Baik daripada cendol yang sama rasanya walau dah 60 tahun.


Sate sedap di Jeng Kuan.


Makan seafood yang sedap!


'Murtabak dalam murtabak' di Murtabak Noor


sampai la makanan masakan di rumah Chika!


Sila jangan ingatkan saya ada 3 bulan lagi untuk kurangkan babat jahat. (Saya sempat makan nasi beriyani benteng, tapi tak amik gambar pasal masa tu konon nak 'blend' dengan orang persekitaran. Hihi)

Saya sempat juga singgah ke Ayer Hitam. Ada juga beli barang-barang kahwin, tapi bukan lah barang besar macam bunga telur ke atau bunga pahar. Saya cuma beli bekas tisu dan beberapa perhiasan kecil. Kalau nak katakan harga barang di Ayer Hitam murah-murah, saya kira, mungkin hanya sebahagian barangnya sahaja. Pasal saya perasan, ada barang yang sama, saya boleh dapatkan lebih murah di Balakong.

Normal la kan, ada yang murah ada yang mahal.

Oh ya, tak sangka terjumpa sesuatu yang sangat best di Batu Pahat. Saya terjumpa material yang boleh merealisasikan projek DIY saya, yang saya ingatkan, tak dapat diteruskan. Tak sangka jumpa barang tu di B.Pahat, pada harga yang amat amat murah!

Rezeki! Nanti kalau dah siap projek tu, saya kongsikan ye InsyaAllah.

Ok, post kali ni saya nak bercerita tentang bunga tangan.

Sedar tak kita, kadang-kadang pin yang digunakan untuk secure kedudukan riben satin yang 'memeluk' bunga tangan boleh melahirkan gambar yang sangat cantik?

Kadang-kadang, perkara sekecil ini pun, jika kita ada masa dan ada kemahuan untuk jadikan pin ni lebih menonjol.

Tengok, macam mana susunan pin ni semua memainkan peranan menambah keindahan bunga tangan








Sumber: Google images, heatherkincaid.com

Idea tambahan: Kalau nak kan kelainan dan tak mahu gunakan riben satin untuk kemaskan bunga tangan, mungkin idea kain lace ni boleh difikirkan. Mungkin kos nya lebih tinggi banding dengan riben satin, tapi kalau mahukan kelainan, apa salahnya!


Sumber: Google images

Atau jurai berbentuk hati macam ni?

Sumber:mimiandkarl


26 Julai 2010

7 comments:

Mrs Kecik on July 26, 2010 at 10:53 AM said...

waahh!! betul2 jalan2 cari makan. heaven of food kan malaysia ni. best! saya baru jumpa mee rebus tulang..siap ada straw untuk sedit sum2 tulang tu. sedap!

suka sgt bunga tangan yg last tu..putih suci murni. bentuk dia pon bulat elok je..

farahfatihah on July 26, 2010 at 12:23 PM said...

Dear!!!!! batu pahat-ayer hitam odw tu jumpa parit raja kan!!! wahhh rumah i kat situ tau!! dah dekat dah!! huhu

oshinz on July 26, 2010 at 12:24 PM said...

eh saya orang batu pahat juga. hehehe. hand bouquet yang last skali tu cantik. saaaaaannnngggggggggaaaaaaaaaaaat!!! buat macam yang last tu eh sis. ini request. haha!

khairulhaya on July 26, 2010 at 12:45 PM said...

amboi..sedapnye mknan2 tu xora..bikin terliur je..seb baik roy da pnah sampai batu pahat.hehhehe

lawa btol la bunga tgn tu..rou punye nnt ntah mcm mane agaknye..pinjam xora punye jela..hahhah

Xora on July 27, 2010 at 8:26 AM said...

Dear all: iye! definasi sebenar jalan-jalan cari makan! batu pahat memang byk tempat makan murah dan sedap! bunga tangan tu sbg idea, saya nye nnt pun tak tau camne rupa!

Inimeeya on July 27, 2010 at 9:56 AM said...

lor xora!last week kamu ke bp ke?
saya balik kg juga!kebetulan sy pun ke ayer hitam.haha.betul2, utk brg2 kawen, u kena pndai cari kedai sbb lain kedai, kdg2 item yg sama tapi beza harga boleh jd lebih rm1. penat jugakla sy arituh masuk kedai keluar kedai.=)
btw, selamat dtg ke bp!syokk kan dtg johor, dpt mkn byk.=) dtg lg tau!

Melin Fork on July 28, 2010 at 1:28 AM said...

wahh.i pun plan nak buh lace kat hand bouquet! konfem cantekk! =)

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates