Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

29 November, 2010

Reviu: Baju Sanding Kuning Idaman



Salam dan hai

Baru kebah daripada demam. Reen yang kahwin, saya yang demam urat. Haha.

Sedikit sorotan post akan datang tentang majlis Reen.















Kali ni saya nak menulis tentang baju sanding kuning kami. Saya jarang-jarang berkongsi perjalanan nak buat baju ini secara terperinci. Mungkin belajar daripada pengalaman lepas, selagi hasil belum selamat sampai ke tangan saya, selagi tu saya akan lebih berahsia dengan siapa saya berurusan.

Selepas tak jadi amik vendor yang pertama, saya terus hubungi Nity dan minta dia cadangkan mana-mana vendor yang dia kenal. Dia cadangkan A.Roy daripada Roy Busana Anggun, Semua House.

Saya memang tak pernah dengar nama dia. Satu-satunya kerja dia yang saya pernah tengok, masa saya hadiri majlis Amyrah.Saya amat sukakan kerlipan baju Amyrah bila disirami cahaya dewan. Jadi, memandangkan saya malas nak cari lagi dan mahu vendor yang boleh bekerja dengan saya, jadi saya pun setuju aje.

Kali pertama jumpa A.Roy, pada bulan Februari, bersama Nity {
Post}

Tapi saya tetap kena bawa D untuk jumpa A.Roy, jadi bawa D pada bulan Mac. Sekadar berborak kosong sahaja, nak kenal hati budi A.Roy macam mana, hasil kerja dia sebelum ini dan sekadar nak bina keserasian dengan dia. Kami bagitau apa yang kami mahukan, warna kuning tetap tak berganjak dan harga yang kami persetujui. Yang buat saya memang muktamad nak ambil dia, pasal dia akan sediakan baju sanding untuk kami yang memang kami akan ambil terus, bukan sahaja baju, tapi termasuk tengkolok, kasut dan veil. Jadi pada harga yang kami berdua mampu, terus sahaja setuju. Tapi, masa tu kami tak bayar deposit langsung pun. Selamba aje kan, kalau vendor lain mesti kami dah kena tinggal kot :P

A.Roy minta datang semula bulan enam nanti untuk bincangkan rekaan yang kami nak dengan muktamad. A.Roy masa tu cadangkan kami buat baju kebaya labuh macam Erra Fazira tu. Saya masa tu sudah termagu-magu pasal saya rasa baju nikah saya sudah rekaan baju kebaya labuh, jadi tak mahu la rekaan yang sama. Cuma masa tu, saya diamkan sahaja pasal tiada baju nikah di tangan untuk ditunjuk.

Bila bulan Jun tiba, saya datang semula ke butik A.Roy, bersama-sama dengan baju nikah saya.{
Post}. Jadi, lepas fikirkan balik, kami setuju untuk buat rekaan baju kebaya pendek sahaja. A.Roy yang cadangkan guna material songket penuh, berbanding songket tabur. Songket tu dijadikan dress labuh, kemudian buat baju lace potongan kebaya dipakai diluar. Memandangkan baju ni hak kami, jadi a.Roy nak rekakan sesuatu yang kami boleh pakai kemudian hari. Pasal tu dia jadikan dress songket dan kebaya lace saya dua bahagian yang bercerai dan tak dijahit sama. Jadi nanti saya boleh padankan dengan koleksi saya sendiri. Dress songket tu pun memang tak meleret. D pula, boleh pakai baju kuning melayu tu bila-bila dia mahu (Oh, tolak tepi jaket songket itu hehe) Kami ikut sahaja, asalkan kuning. Warna kuning kami, kami serah bulat-bulat untuk dia pilihkan. Kami cuma ambil tahu tentang rekaan baju sahaja.

Sejak itu, kami tak hubungi A.Roy. Saya sendiri tak pernah SMS dia tanya perkembangan. Memang serah bulat-bulat kat dia. Mungkin saya sendiri malas nak fikir dan cerewet. Dalam bulan Oktober, baru saya SMS dia bertanyakan tentang fitting baju. A.Roy dah jadualkan kami untuk datang fitting selepas bulan puasa, jadi kami pun ikut sahaja.

Datang ke butik A.Roy dalam keadaan bercampur baur. Masa ni la, baru nak ragui bakat A.Roy haha. D pun dah bosan saya asyik bebel dalam kereta, takut A.Roy salah pilih warna dan rekaan.

Tapi bila kami sampai dan lihat baju kali buat kali pertama {
Post} memang satu perasaan yang sukar diungkap. Berbeza dengan baju yang kita dah nampak pada mata dan tunggu untuk fitting, baju tempah baru sentiasa berisiko. Tapi bila hasilnya seperti yang kita mahu, senyuman lebar jangan cakap la!

Memang rasa puas hati sangat, bersyukur sangat-sangat warna kuning yang dipilih, cukup cantik. Memang tak dapat sorokkan rasa teruja kami. Banyak sebenarnya gambar saya ambil masa fitting, tapi cuma kongsikan tiga keping pun cukup la. Hehe







Secara keseluruhan, memang kami berpuas hati dengan baju sanding kami. Cuma kain saya senteng sedikit dibahagian depan, jadi A.Roy tambahkan patching lace. Hal manik saya tak seimbang {
Post}, memang dah tak kisah sangat pasal manik yang ada dibaju memang sangat-sangat saya suka. Penuh, tapi tidak terlalu sarat. Cantik, tanpa perlu beria-ria menjerit untuk perhatian.







Veil saya pun ditukar kepada yang lebih simple dan tak terlalu sarat {
Post}

Ini yang diberi.



Dapat yang lebih simple. Saya suka!


Untuk rekaan ini, saya diberi anak tudung. Tapi seperti yang saya sudah kongsikan dalam post yang ini {
Post}, akhirnya pada hari majlis, K.Nurin ubahsuai penggunaan tudung dan anak tudung saya, lalu menghasilkan sesuatu yang istimewa untuk majlis saya {Post}.



Walaupun sedikit kekurangan apda baju sanding saya, tapi dalam 'waktu kecederaan' macma ini, saya dah tak kisah. Lagipun, bila tengok dalam gambar dan video, betapa berkelipnya manik pada baju saya (D kata, macam lampu LED), saya syukur dan berterima kasih kepada A.Roy yang dapat merealisasikan baju sanding kuning idaman kami.



Kepada mereka yang berminat nak mendapatkan perkhidmatan A.Roy, berikut maklumat yang kamu perlu tahu

Dato Roy Azman daripada Butik Roy Busana Anggun
Lokasi: Semua House G15, Berhampiran dengan Habib Jewel.
Hubungi: Dato Roy Azman
{Prof
ile Roy Busana Anggun}

Saya doakan mereka yang ingin mendapatkan khidmat A.Roy, bakal turut berpuas hati dengan perkhidmatan beliau. Saya tidak la berani menjamin hasilnya, tapi saya sentiasa mendoakan semua yang baik-baik untuk bakal pengantin. Maaf, saya tak dapat dedahkan berapa caj yang kami bayar untuk A.Roy atas permintaan beliau. Jadi, saya harap pada B2B, sila gunakan skill berunding kamu ya?




29 November 2010



8 comments:

=MissRynn= on November 29, 2010 at 10:10 AM said...

cantik la plak warna kuning kan.. nyum2x.. bleh jd tema kita gak ni..
:)

cha on November 29, 2010 at 10:24 AM said...

cantik dan sesuai dgn u.i mcm tak sesuai sgt kuning

cik fiza on November 29, 2010 at 10:43 AM said...

cik puan xora.. kalo free jemput singgah page sy ada tag utk awk :)

Leonora Halim on November 29, 2010 at 12:21 PM said...

saya mmg suka bersanding pakai kaler kuning.. kata pun nak jadik raja kan.. hehe... demam urat? huhu.. camne tuh...

Shakina Farhan on November 29, 2010 at 12:28 PM said...

wah..dato ke..
baju xora memang cntik..tgk dgn mata kepala sdri masa majlis..;)..

Xora on November 29, 2010 at 12:33 PM said...

Rynn: nyum2 sama2.. heheh

Cha: tak pe Cha, kamu pilih warna yg sesuai pada kamu tau--dan pasangan! jgn lupa tu.

Fiza: huaa.. byk tu 25 info kena kasitau.. ai malu!

Leonora: demam urat tu yg saya sendiri pun tak faham camne boleh kena. pengantin rilek aje!

Kina: Dato tapi dia ok dan sangat humble. Tak minta pun kita panggil dia Dato, sekadar Abang Roy aje.

-cHenta- on November 29, 2010 at 4:34 PM said...

xora mora si comell i xdapat u punyer email la yayang... cube email kat cini
izzati.ghani@jpa.gov.my

Anonymous said...

Dato roy??? penipu gila dia tu... lain kita minta lain kita dapat.. on my friends wedding, kata pelamin guna all import flowers n fresh..smpai hari nak set up everythings , dia guna bunga PLASTIK!!!!! u tahu brape die charge myfriends tu?? 15ks!!!!!! mmg bangsat la... ingatkan myfriend je terkena,,rupa2 nya ada lg 3 org pun kena sama juga..

mulot die mmg manis, jgn terpedaya... lain yg dia kata lain yg dia buat.dalam Fb die tu, semua pelamin yg lawa2 tu bukan hasil tgn dia okeyh..itu semua sample yg client minta.

so please, jgn la korang deal dg rOY aZMAN BANGSAT NI.

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates