Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

01 January, 2010

Pengalaman Menjadi Anak Gula



Salam dan hai.

Memandangkan sudah melangkah ke tahun 2010, maka saya sudah tidak mahu buat ombak lagi. Kali ni, kita meraikan pembaca tegar ke 73, Hanidiyu dengan tarian Banana. Dance Banana dance!!

Ok, kita kembali pada topik. Niat di hati nak sponsor satu famili kecil saya ni, tapi nak buat camne, tiada kemampuan untuk ke arah itu. Jadi yang saya mampu nak sponsor cuma ibu ayah dan adik perempuan saya aje.

Kalau orang lelaki kaya sponsor, kita namakan Sugar Daddy (direct translation adalah Ayah Gula). Tapi saya sponsor makayah sendiri, maka saya jadi Anak Gula la kot.


Keluarga saya memang tak suka pemakaian sedondon, pasal masing-masing ada selera sendiri. Jadi bagi saya, asal warna dasar beige dan kena ada tempias warna kuning sikit-sikit, saya sudah luluskan. Saya tak kisah samada baju mereka lebih berkilat atau bermanik kerana bagi saya, saya nak famili saya nampak sama cantik pada majlis tu. Bukan pengantin aje kena cantik ok.

Memandangkan ekpedisi ni saya bawa ibuayah yang tak larat tawaf satu Jalan TAR, jadi kami terus ke Jakel pagi tadi. MasyaAllah, jalan punye la lengang gila. Rasa cam nak tidur tengah jalan raya tu! Mungkin orang yang menyambut tahun baru malam tadi, dah balik tidur kot.

Kami ke tingkat 1 untuk cari kain baju melayu. Ayah tak mo satin, jadi carikan kain crepe. Tapi kain crepe takde la yang berkenan pada kain dan warna. Akhirnya ke satin juga, tapi yang ni ada dua pilihan pasal depan belakang boleh pakai.

Macam gambar kat bawah ni. Yang belah kanan tu, kurang kilat. Yang belah kiri tu, bahagian lagi satu yang berkilat. Mana pun bahagian ibuayah nak guna, terpulang asal mereka selesa.

Harga masih dalam budget, terlebih beberapa ringgit tu, pejam aje la mata. Bukan selalu belanja mak ayah. Sempat gak cari kain ela 1 meter setengah warna kunung untuk mak saya buat tudung labuh dia.

Selesai hal ibuayah, saya cari kain untuk adik saya, tapi takde yang comel. Semua pattern orang dewasa. Saya pulak takmo adik saya pakai kain cotton, kalau boleh nak jenis licin. Masa turun semula ke tingkat bawah, tetiba ada happy hour.

Berkenan pada kain yang ini, pada corak retro dan lari dari standard bunga-bunga. Kainnya, alahai lembut sangat. Ibu tak suka tapi ayah , Icik dan saya suka. Maka ikut kuasa veto, jadi beli! Tapi memang kalau tak kena mata yang memandang, memang akan rasa nampak serabut. Coraknya saya rasa lebih sesuai kot untuk kurung moden. Ibu kata corak cam corak kusyen (haha. sedikit setuju juga), tapi saya yakin aje, mungkin lepas jadi baju akan cantik :D Ni bukan nak aniaya adik saya, tapi serius memang saya berkenan :P

Tapi pasal Icik masih dalam proses membesar dengan pesat, kami rasa kain ni hanya dihantar ke tailor selepas raya. Takut nanti senteng pula.

Sekian pengalaman saya menjadi Anak Gula. Best gak, rasa cam banyak duit aje sedangkan mata melilau tengok tag harga kain. Hihih. Alhamdulillah dapat duit dari tempat saya kerja, jadi cukup la untuk cover belanja kain ela ni.

Rezeki orang nak kawin kot? :D


01.01.10
1 Januari 2010

10 comments:

Farrah on January 1, 2010 at 3:57 PM said...

xde org kt KL hari ni? wahaha..sume kepenatan sambut new year smlm lah tu :)


ohhh slmt berhunting.. i dh sudah semuanya :)

Anonymous said...

tq sbb ada tarian pisang.hehhe
sy pon ada masalah pembahagian bajet baju utk family...ekkekeke... tggu gaji bln depan pulaklah... =]

Anonymous said...

sik fham bah..

xora said...

Fara: ada, tapi amat la tak ramai. Kamu dah settle semua?! Bagus!

Hani: Kita orang makan gaji ni, kena redha aje la kan? sob

Faratul: sik faham part mane tu? adakah tajuknya? Abaikan aje tajuk pasal tak tau nak berikan post ni tajuk apa :P

y.o.n.g.n.a.n.a.1.8.8.1. on January 1, 2010 at 8:54 PM said...

siang tadi sy pun plan nak ke jakel jgk..ingtkan ramai org, so cancel plan...rupanya takde org ek?bestnya...huhu..neway, usaha awk tersgtla murni..=)

Fiza Zainal Abidin on January 2, 2010 at 12:24 AM said...

fiza pun tadi pegi Jln TAR..sgt lengang kan. kata incik tunang org2 sume belum bangun sb sambut thn baru..

takpe sesekali belikan mak ayah sesuatu kan, insy'allah dorg happy tu. mcm sy...dah takde parents so sy belikan untuk adik beradik aje :) kira sebagai ganti lah..xramai pun 5 org je adik beradik..

Unknown on January 2, 2010 at 12:28 AM said...

rasa macam hendak sponsor semua orang bukan? hihi. tapi apakan daya. bak kata saudara Nawal dari seberang "cocok dengan poketnya saja ya wal"

hihi. salam. baru singgah blog =). share links ya dear

ms.whatever on January 2, 2010 at 2:01 PM said...

hye xora.. wah shoping hehe..

sy link awk ye.. =)

Mummy H. on January 2, 2010 at 8:12 PM said...

so true..rezeki org nak kawen :)

harzharun on January 3, 2010 at 10:07 AM said...

i pun jadi ank gula n kakak gula...i dah plan nak pakaikan mereka sedondong...i prefer kain plain..pesen bajunya, terpulang pada masing2 la...tp, br tfikir, kalo my sister jd pengapit, she need to wear konta kaler kan..br cantik ms kat pelamin...mebe i kne tukar pengapit or nyahkan my sister dr pakej "kain-sekayu" tu...sian plak x sama dgn family..ermmm

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates