Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

06 January, 2010

Sejarah Cincin Perkahwinan


Salam dan hai

Post kali ni saya rasa, boleh mengundang kontroversi. Tapi saya tetap nak letak di blog ini.

Tentang asal usul Cincin Perkahwinan.

Saya tau ni masa saya menonton cerita CSI, tapi saya jadi bias pasal saya ada kepentingan :P hahaha. Maka pengetahuan tu mati aje disitu. Tapi sekarang baru saya tergerak di hati untuk menulis.

Cincin perkahwinan adalah simbolik ikatan suami isteri. Tentang kesucian sebagai ikrar permulaan hubungan yang suci dan ikhlas, sebagai tanda pengorbanan suami kepada isteri. Sebagaimana bentuk cincin yang bulat, tiada titik permulaan, tiada titik pengakhiran, begitu juga la diharap pada hubungan tersebut.

Dalam adat orang melayu, cincin (atau barang kemas lain) adalah untuk upacara menyarung cincin. Sila baca link post dari Bakal Puan T.

Link upacara-menyarung-cincin

Sebagai mana yang kita sedia maklum, hanya mas kahwin yang diwajibkan dan barang-barang iringan seperti barang kemas dan wang hantaran, merupakan hadiah ikhlas dari pengantin lelaki kepada isterinya.

Berbalik pada cerita CSI tadi. Watak tu berkata, pemakaian cincin perkahwinan ini berasal dari zaman purbakala. Di zaman dimana kekayaan dinilai pada hasil tanaman dan tawanan perempuan. Perempuan dari puak lain akan diculik dan diikat. Setelah perempuan itu tunduk dan menurut perintah, baru la tali itu ditukar dengan tali yang disarung pada pergelangan tangan. Kemudian, baru la ditukar kepada size lebih kecil-- tali atau besi pada jari. Supaya bila tiap kali perempuan tu nak lari kepada puak asal dia, dia akan nampak tali di jari dan ingat asal usul dia. Maka, pemakaian cincin di jari adalah sebagai satu simbol kepunyaan. Tradisi sama diterap pada zaman Roman Purba. Takde lamaran dan bila tawanan perempuan di tangkap, dia dikira telah "kahwin".

Bunyi sangat barbarian kan??!! Syukur hidup di zaman sekarang!

Maka saya google sejarah Cincin Perkahwinan. Jawapan yang saya terima juga berbagai-bagai dan apa watak tu cakap, memang ada- sebagai salah satu sejarah asal usul cincin perkahwinan.

Jadi sekarang, susah juga nak melihat cincin dari perspektif yang sama lagi. Siapa yang mahu dilayan sebegitu rupa kan?

Tapi saya rasa, pemberian cincin ini simboliknya terpulang pada pemberi dan penerima. Mungkin dalam budaya kita, cincin ini bernilai bukan sekadar simbol sudah menjadi Puan, tapi juga kerana cincin dibuat daripada emas yang memang mempunyai nilai dipasaran. Itu aset cair yang boleh membantu disaat payah.

Ada baiknya, kita jangan terlalu mengagungkan cincin perkahwinan sebab dasarnya tetap terletak pada hati. Lengkap perkahwinan tu bukanlah dari size batu cincin perkahwinan kita atau berapa mahal/ jenama cincin tu. Jari kalau di'penjarakan' pun, kalau hati masih terbuka, mula la berlaku masalah selepas berkahwin.

Cincin boleh ditanggal, tapi kalau hati dah berkenan, mana nak tinggal. Walaupun orang tersayang sudah tidak ada, cincin dipakai sampai mati kan? Then kalau gaduh-gaduh manja, tanggal cincin tanda protes.

Dan tak kisah la sama ada cincin emas kuning atau emas putih. (coz kadang2 rasa nyampah lak bila ada kawan2 dok suruh saya beli cincin emas putih pasal emas kuning cam makcik2. Wahai sahabats, nanti kita pun dah tua. So apa perasaan kalau anak2 muda kata kita ni makcik tak sedar diri coz pakai cincin emas putih yang sesuai untuk orang muda??--just a thought)

Tak lama lagi nak beli cincin nikah. Jadi saya pun tanya D tujuan dia, sambil tu bagitau dia sejarah cincin perkahwinan ni. Dia kata, "
Cincin tu hadiah D kepada B. Takde maksud lain"

Jadi hati sudah senang.

So, apa pendapat korang? jom diskusi!

6 Januari 2010

12 comments:

harzharun on January 6, 2010 at 10:03 AM said...

cincin pertunangan tanda satu janji....cincin kawen, tanda satu tanggungjawab...semua tu disulami rs cinta....

YuNyLoveSYou on January 6, 2010 at 10:38 AM said...

saya sokong cincin emas kuning!!!! hehehe... tak penah suka cincin emas putih! nampak mcm silver la plak~ heeee...tapi kena ingt gak, lain orang, lain pendapatnya~!

ReenTartNenas on January 6, 2010 at 11:36 AM said...

yuppp agreed, ramai kenkawan suh cari emas putih coz nampak moden. ape pun, aku still suka emas kuning tu coz nampak klasik...anyway, got it from engagement, so maybe nikah will opt for emas putih jugak. but, jgn la g komen kat org ckp emas kuning cam org tua...emas kuning lagi ada value, and sometimes ia agak penting utk masa depan...women without gold like man without car...(ape kene mengena ntah) hehehe tp cik xora, hehehe sepatutnya cincin tu pemberian ikhlas dari bakal suami, n sepatutnyer derang la decide kan nak bagi ruper camner :) tp kite nie...hehehe memainkan peranan utk pilih gak...hehehe ikut citarasa hati...bleh ke gitu? :)

xora said...

Harz n Yuny: saya setuju! setiap orang ada citarasa sndiri dan setiap perkara membawa pemahaman berbeza :)

Reen: Bab " kita memainkan peranan utk pilih gak" --saya amat sokong!!! :p Memandangkan kita berdua tak merasa memilih cincin sndiri utk risik n tunang, maka nikah boleh la panjangkan leher ke kedai emas

Moose on January 6, 2010 at 11:56 AM said...

for me, i see wedding ring as a symbolic of love. love of two ppl that are ready to commit. barbarian tak barbarian tu belakang cerita la kan. i prefer white gold over gold sebab gold colour doesnt look good on my skin. dan sebab gold jual di Malaysia ni mostly shiny. I prefer gold yang matte colour macam jual overseas. I think gold Malaysia mostly 24K (pure gold) and oversea 18K punye. rose gold pun i suke but then nampak macam gangsa pulak..

xora said...

mungkin pasal tu kot, ada yang sampai tempah kat oversea untuk cincin kawin kan, Moose?

harzharun on January 6, 2010 at 12:02 PM said...

nak komen lagi...sbb hr ni mmg xde keje sgt...ermm..dulu i pun ske mas puteh...but as grow older(dah nk jd makcik2 kot)..i suke emas kuning...timeless di mata i la...n cam ade signatutrenya yg tsendiri...mebe i ni tpengaruh jugak kot sejak2 beyonce pun duk pakai emas kuning..hahaha...btw, sy dan tunang mmg x pegi beli sm2 bab brg2 kemas ni...i pilihkan tuk dia, dia pilihkan tuk i...

mama affan on January 6, 2010 at 2:45 PM said...

ryna suka emas kuning..mgkin sbb ryna nih suka benda ortodoks yg sentimental..haha..apa2 pun, hari kawen cincin la bg ryna yg paling romantik..( pandgn sendiri la..) dipakai di jari manis tanda telah dimiliki..huhu..

Unknown on January 6, 2010 at 5:59 PM said...

kalau hati sudah cinta, cincin tikam pun tak kesah dah.. romentik pe??=)

yang penting hati dan keikhlasan..

kan?

Fakhariah said...

sya pilih emas kuning..dia suka sya pakai emas putih..aduhhh..ikut ckp dia lah..w'end ni nak cari cincin utk si dia..emas putih tak leh,suasa maybe..tpi ada jenis suasa mcm kat tomei ia dicampur emas..cari platinum kah??..any idea??

YaTT on January 22, 2010 at 9:45 AM said...

dulu aku mmg tanak mas kuning sbb mcm makcik2... tapi sebab parents aku dan parents suami dok bersuara cincin tunang aku tu mas putih dan bentuk yg tak seberapa tapi mahal baik beli emas kuning... dan akhirnye suami aku beli cincin emas kuning utk nikah... dan lagi harunye kitorg takde mase nak cari cincin sama2 padahal tu yg penting kan?? last2 aku tawakal suh je die beli cincin kat ganu dan aku trime je bentuk macam mana pon...

dan akhirnya die g carik cincin sensorg dan die beli cincin emas kuning yg macam zaman dolu2... ironiknye cincin nikah tu macam cincin nikah mak aku... memule rase cam kecewa sebab aku nak cincin yg berbentuk moden... tapi die kata kat aku kalau tak suke nnt kite beli cincin lain ye pas kawen... tapi bile da sarung cincin tu aku macam da tak kisah bentuk die macam zaman dolu2 sbb tu la cincin nikah aku... tak kisah la kengkawan aku nak komplen pasal cincin nikah aku... yang penting ni cincin kawen aku weih... ade nilai sentimental yg tinggi!!! Nangis aku weih kl cincin ni hilang...

Chibi Maruko on April 2, 2010 at 3:48 AM said...

jangan ikut orang, pilih cincin yg menarik hati anda samada kuning atau putih... dan jangan susah hati pikir apa org lain pikir, me cincin kahwin, tunang, semua cincin emas putih, me dah tua kalau org kecoh kecoh kata me tak sedar, jawabnya tak merasalah engkau nak mewarisi cincin ni kelak...

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates