24 October, 2010

Seminggu sebelum Perintah Berkurung




Salam dan hai

Ok. Memang tipu, Kalau dikira daripada hari ini, mana genap seminggu perintah berkurung. 5 hari sahaja rupanya. Haha. Nak buat macam mana, masih ada urusan disaat akhir yang perlu diselesaikan. Sabtu dan Ahad, memang masih ke hulu hilir selesaikan beberapa perkara penting. Jadi perintah berkurung mula hari Isnin ni.

1. Fitting baju sanding
Selamba sahaja saya pergi buat fitting kat orang lain. heheh. Takde, ikutkan dah ok, tapi rasa gatal nak buat kecikkan lagi, jadi hantar kat kedai amoi depan tu sahaja. Saya berkenan dengan jahitan dia buat untuk baju adik saya, jadi yakin sahaja la (walau sebenarnya langsung tak yakin). Gila sahaja cari pasal kan? Kalau la apa jadi, memang tak berbaju sanding saya! Tapi alhamdulillah, semua OK walau hati asyik risau. Pantang tapak tangan kiri gatal, dah fikir bukan-bukan. Bila dah amik, ok puas hati.

2. Aksesori
Amik rantai, brooch tengkolok, dan tiara. Tapi tudung, abang vendor tu tertinggal pulak, jadi cuma boleh ambil hari Isnin. Nampaknya, D la yang kena ambil daripada KL. Saya suka rantai yang diberi pasal simple tetapi tetap cantik. Brooch di tengkolok tu, rasanya kami pakai yang kami punya, tu yang belah kiri. [post dahulu]



Tapi tiara.. erm ermm.. Ingat tak post saya yang
dulu ini. Walaupun ramai yang galakkan saya pakai tiara, tapi sebenarnya saya tetap segan nak pakai tiara ni pasal rasa cam ada benda atas kepala saya yang besar dan berat. Tapi bila tanya pada famili saya, semua kata OK dan cantik, sesuai dengan kepala saya yang besar ni. D memang suka, jadi tak apa la, pakai sahaja la. Dah alang-alang sewa kan?

InsyaAllah, ini la tiaranya. Segan nak pakai~~


3. Kemas bilik pengantin

Luang sehari untuk kemas bilik pengantin. Selama ini rasa macam sudah tinggal bawah jambatan. Memang teruk sangat bilik bersepah.



Nak kemas pun, tahan 10 minit awal sahaja. Kemudian bersepah semula. Ni dah kemas betul-betul, jadi hari Rabu nanti InsyaAllah, cuma perlu kemas sikit-sikit dan mop sahaja. Ayah dah pasangkan katil, jadi best boleh kuasai katil sorang-sorang.

Semua barang simpan dalam stor. Barang-barang yang penting sahaja ditinggalkan diluar. Cadar katil pasang sehari sebelum majlis nikah. Tiada apa sangat nak dibuat dengan bilik pengantin pasal perabot bilik ni jenis kabinet terbina dalam. Jadi memang tak dapat buat apa-apa pun.

Ni meja mekap bilik.Memang sengaja kosongkan meja tu pasal senang nanti MUA nak letak barang mekap dia. Sedikit gubahan bunga disudut meja. Dah, siap. Langsir pun simple putih sahaja.



4. Memenuhi Jemputan
Saya tak dapat penuhi jemputan seorang silent reader yang melangsungkan majlisnya di Putrajaya. Maaf sangat, memang tak sempat. Tapi saya yakin, majlis dia insyaAllah semuanya selamat dan baik-baik sahaja. Saya cuma sempat penuhi jemputan perkahwinann abang kepada seorang sahabat baik, Ibzani dan seorang kawan daripada sekolah rendah, Azeem.

Ni majlis abang Ib. Suka pelamin yang bersih macam ini.



Arch tu pun molek. Tanpa perlu pakai bunga, lampu kelip-kelip ni pun menjadi sahaja.



Buah tangan daripada Ib sekeluarga. Penuh ha!! Dapat epal hijau. Amat suka.


Majlis Azeem saya tak sempat ambil gambar pasal sibuk mengedarkan kad jemputan. Sebelah tangan pegang kad kami, sebelah lagi pegang kad daripada kawan lain yang nak kahwin juga.

Tapi kami tunggu sampai pengantin sampai. Perkara mesti buat : Tunjuk muka 'ha.. aku datang tau ko kahwin". Perkara paling menarik dalam majlis ni, tentang telu ni untuk buah tangan tetamu. Memang sangat ekonomi dan saya rasa amat praktikal untuk mana-mana bakal pengantin yang mahukan sesuatu yang lebih ringkas dan kemas. Dah lama tak dapat bunga telur macam ini. Paling akhir, saya dapat masa kat kampung, pakai napkin, membalut telur. Amat praktikal.





5. Cuti Kahwin

Cuti saya bermula hari Rabu 27hb ni. Sudah tetapkan yang hari Rabu, mahu kemas bilik pengantin sehabis-habisnya. Khamis erm.. Buat keputusan cari pasal -- tapi nak juga buat. Saya nak buat muffin dalam bekas kecil-kecil. Nanti boleh buat tambah lagi kat meja kuih-muih nanti. Kalau tetamu dah kenyang pun, boleh tapau balik.. Ok air tangan pengantin yang kedua. Tapi tak banyak pun buat, dalam 200 biji lebih sahaja. Orang Jawa (walaupun saya tak reti cakap Jawa tapi budayanya saya boleh teruskan), harus la makanan perlu sebanyak-banyaknya.



OK. Sehingga saya menulis lagi. Kena pulun kerja bagi habis sebelum cuti ni.


Nota: Sebab musabab saya letak semua gambar aksesori diatas ini, pasal saya tak mahu selepas majlis, saya sibuk-sibuk cari gambar daripada kamera OP dan tiada gambarnya, saya rasa kehilangan. Jadi baik saya amik gambar siap-siap kan? Sentiasa berdoa semuanya dipermudahkan olehNya InsyaAllah




24 Oktober 2010

8 comments:

hana yoriee on October 24, 2010 at 6:23 PM said...

chaiyok xora..chaiyok!! hehe..ingt jgn pengsan ok? =)

Bai on October 24, 2010 at 7:11 PM said...

semoga dipermudahkan segala ya Xora!

Jelly Beku on October 24, 2010 at 8:27 PM said...

wah..i hope everything goes well....noks doakan

si kecil on October 24, 2010 at 8:33 PM said...

x sabar nk tgk sicantik xora, diy hantaran (yang sama taste dgn saya) hehe..

Durruz on October 24, 2010 at 9:09 PM said...

xora, cam penah tgk la telur tu. tp sy tgk kat bunga pahar. tp sgt praktikal n besh, bole propose dkt mak i.

anyway semoga smuanya lancar n selamat. =)

Reen Tart Nenas on October 24, 2010 at 9:35 PM said...

ngapa tiara tu camtu? :p esok gossip! lalalala

Xora on October 24, 2010 at 9:40 PM said...

Hana: ye! no pengsan2 pleaseeee

Bai, Jelly, SK : ye insyaAllah. doakan semuanya selamat

Durruz ye amat praktikal. tak perlu nak bazirkan duit. boleh salurkan duit kepada pekara lebih penting.

Reen: ada unsur2 jelez disituuuu.. hahaha.. sila jgn jelez.

Amalina on November 4, 2010 at 11:56 PM said...

setuju..org jawa mmg suke mkn byk...kn3....

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates