Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

18 May, 2010

Jangan Mulakan...!



Salam dan hai

Semalam kawan saya minta saya carikan idea untuk 'Save the Date' dia. Dia bakal buat pre wedding hujung minggu ni dan sudah ada idea kasar macam mana dia nak realisasikan, tapi dia cuma minta saya tambah apa-apa yang kurang.

Jadi saya pun mulakan sesi dating bersama abang google pada waktu bekerja :P

Satu-satu gambar saya emel pada dia.

Kesudahannya, dia sudah pening pasal terlalu banyak informasi dan idea.

Aku dah kata, jangan bagi aku mula..














Sumber: google images


Saya rasa, paling berbaloi kalau kita ada buat sesi pre wedding, kita buat kan sekali pose untuk "Save the Date". Ikutkan, tiada keperluan untuk buat "Save the Date" dalam konteks budaya kita. Tapi saya rasa, satu usaha yang bagus daripada pihak bakal pengantin kalau buat "Save the Date". Bak kata, pemanas pembukaan sebelum upacara yang sebenar berlangsung.

Kalau di luar negara, biasanya mereka akan pos poskad atau kad 'Save the Date' kepada kawan-kawan, tapi saya rasa untuk kita, mungkin cara tu tak berbaloi. Sebabnya bilangan jemputan kita biasanya berkali ganda daripada bilangan majlis di barat. Pos juga melibatkan kos yang boleh tahan mengaum. Jadi, kita gunakan teknologi sedia ada, macam post saya semalam , gunakan Internet!

Saya rasa, mungkin idea "Save the Date" ni sesuai kalau kita jadikannya untuk gambar dalam Event di Facebook atau Friendster. Kalau pun ada kawan-kawan yang tiada FB/FS, kita boleh emelkan gambar tu kepada mereka.

Ada ke orang takde emel? Walau emel pejabat sekalipun? Mesti ada kan?

Jadikan suatu jemputan itu lebih personal daripada bakal pengantin kepada tetamu. Tak perlukan usaha yang terlalu bersungguh-sungguh pun. Buat ikut citarasa masing-masing, mesti dapat menghasilkan kenangan yang indah, bukan sahaja pada pengantin, tetapi juga pada tetamu.

Idea tersekat? Sila dating dengan Abang Google!

18 Mei 2010

10 comments:

mama affan on May 18, 2010 at 8:12 AM said...

save the date ssi utk kita2..bagi ingatan..

dan suka idea2 si atas..kiut2 n suwiit..huhu..

cik senah on May 18, 2010 at 8:46 AM said...

tqqq..!! kerana bg cik senah idea utk "save the date " a.k.a outdoor photoshoot cik senah & encek tunang..

p/s : jasamu dikenang.. ;p

oshinz on May 18, 2010 at 11:00 AM said...

save the date penting kot. even bukan budaya kite tapi kalo bagoooosss tak salah dipraktikkan.

aCik GeE cHoMeY on May 18, 2010 at 11:14 AM said...

untuk di jadikan kenang kenangan kan....
depends pada individu la kan..:-)

nizabeba on May 18, 2010 at 11:32 AM said...

xora: waa..sgt berbaloi bace entry ni...sy suka..lg2 pic no.6 tu cute miut sgt..hehe..tenkiu xora for sharing.. =)

harzharun on May 18, 2010 at 12:53 PM said...

dear..i suke idea video save the date yg u prnh post kat sini dulu....alaa, yg ur fren punya yg u amik dr fb tu...sgt comey n kreatif kan...
ermm, byk bnda yg i usahakan tuk wedding i dulu...tp pas kawen i still blegar2 kat blog2 kawen ni...kompem bila adik2 i kawen pun i nak amik alih..haha..mmg giler kuasa kan..kuasa b2b x hbs2..hehe..

Reen Tart Nenas on May 18, 2010 at 1:10 PM said...

ko memang. sapa sini ada scrabble? hehehe

Xora on May 18, 2010 at 1:41 PM said...

Ryna n Acik: haah bergantung pada individu dan kalau sbg tanda ingatan, apa salahnya usaha lebih sikit kan?

Senah: hih. hamek hamek.. takpe saya pun dapat free :P

Osh: betul tu, budaya baru tapi berfungsi juga kan?

Niza: yes indeed! sharing is caring!

Harz: oh video yg tambat hati semua tu kan! cantik pasal dia simple kan? saya nye nanti pun dalam bentuk video insyaAllah :D

Reen: sapa suruh aku cari. kan aku dah takleh stop! :P hapa scrabble? pelempang nak? jgn tamak, sila fokus! if tak, aku geget ko

wanie on May 18, 2010 at 2:53 PM said...

kak xora. saya sokong dengan pandangan kak xora

Elly Anaille on May 18, 2010 at 6:20 PM said...

ok! idea menarik! boleh direalisasikan minggu ni. hihi

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates