Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

08 March, 2010

Baju Nikah Saya--- TIDAK SEPERTI YANG DIIMPIKAN



Salam dan hai

TIDAKKKKK!!!

Baju nikah saya... TIDAK!!

LANGSUNG JAUH DARI APA YANG SAYA HARAPKAN.

Dan dengan ini juga, dengan penuh semangat dan tanpa prejudis, saya bagitau pihak yang bertanggungjawab: DzullDeClassique

Ceritanya begini.

Ikutkan baju siap hari Sabtu, jadi saya dah D jenuh la gi ke bandar Kajang. Tup2, baju saya belum siap lagi tapi baju D yang untuk nikah dan baju melayu untuk hantaran dah siap. Jadi kami pun amik yang itu dulu, lepas D puas ati dengan fitting dia.

K.Ina minta saya datang esok petang. Saya pun tak kisah. Mungkin kerja jahit tu rumit kot, banyak benda kena buat (fikir positif sedangkan sebelum ni saya dah mimpi 2 kali, baju saya amat disaster!! siap baju kaler manik warna oren dan senteng!)

Saya pun, ok la takmo berkira sangat. Bukan jauh sangat pun Kajang tu dari rumah kami. Tak perlu meraban nak siap cepat sedangkan majlis lama lagi.

Kemudian, hari Ahad saya datang semula. Walau penat pasal tengah hari tu, majlis sanding kawan baik kami (nanti saya cover cerita majlis ni ya kat post lain), saya dan D gagahkan juga.

Sudahlah adik D tetiba eksiden masa balik dari kompang, saya dah fikir adakah itu petanda tak baik??

Malam pulak hujan lebat sangat! Adakah ni petanda air mata bakal berjujuran cam hujan tu kalau baju cam #%!%~V???

D kat sebelah, cuma tenangkan saya. Sabtu tu dah gaduh pasal saya terlalu saiko dan mengada-ngada, lalu terkurang ajar dengan D. Memang salah saya. Jadi malam ni pun, D takmo saya jadi saiko lagi. Jadi dia cuba tenangkan saya. D memang peminat nombor satu saya la!

Dah sampai kat kedai, tiada orang. Cuma K.Ina dan A.Dzull aje.

Jadi saya bagitau K.Ina pasal baju saya dan dia pun ingat-ingat lupa saya yang mana pasal customer ramai sangat. Kemudian dia masuk bilik belakang, katanya nak amik baju saya.

Kemudian, saya nampak dia bawa baju saya. Dub dab. (Sebenarnya masa ni tak ingat dah corak baju saya camne :P)

Rasa cam nak pengsan pun ada. Amik result masa UiTM pun tak cam ni.

TAKUT...
TAKUTTTTTT..
TAKUTTT!!! (cubaan ekpresi rasa ketakutan yang dasyat saya alami masa tu!)

D dari tadi asyik buat lawak yang saya rasa cam nak geget dia. Pendek kata, saya tambah-tambah tak tenang la kan.

Kemudian K.Ina bagi saya baju tu dan saya tengok--- TIDAKKKKK!!!

TIDAK SEPERTI YANG SAYA HARAPKAN..
.
.
.
.
.
.

JAUH DARI APA YANG SAYA HARAPKAN ...

Pasal, ALHAMDULILLAH, baju tu LEBIH BAIK dari apa yang saya harapkan :D

Syukur sangat-sangat. Baju kebaya labuh, dengan potongan yang saya nak, veil sampai betis. Terpenting, butang dummy cosry, elok terletak kat belakang. Itu yang pertama saya dan D check :P Kalau butang tu takde kat belakang, saya memang akan mengamok! Saya pakai zip di belakang dan butang tu cuma olok-olok aje :p

Bila tengok baju tu, rasa cam nak nangis pun ada (T.T)

Tapi, kena cuba dulu, baru tau sesuai ke tak. jadi saya pun tukar baju dan alhamdulillah, memang muat dan sedap pakai (kecuali bahagian peha memang ketat pasal saya tau saya dah abaikan rutin gym saya :( Memang padan dengan muka dan peha saya!)

Saya kagum juga pasal selama ni, tak semorang boleh jahit kebaya ikut badan saya. Pasal badan saya pinggang kecik tapi babat banyak berkumpul di bahagian bawah tu. Jadi biasanya, orang akan buat, muat di punggung tapi pinggang akan jadi gelebah gila. Tapi yang ini, memang muat-muat dan selesa.

Jadi apa lagi, pose depan cermin banyak kali. Kalau cermin tu ada perasaan, mesti dia dah pecahkan diri dia pasal bosan tengok muka saya :P

K.Ina dok ulang-alik, kata sudah la tu, kang terkoyak kain tu.. eheheh dan K.ina masih sempat tanyakan saya harga kain tu, semestinya saya takkan bagitau :p

Lepas dah puas belek badan kat depan cermin, jadi K.ina bungkus dan kami pun bayar baki upah.

Lega sangat. Saya syukur sangat semuanya selamat :) K.Ina pun
ada kata, "Kadang-kadang, bila customer pakai, mesti ada yang tak kena dengan baju diorang. Longgar ke, salah pattern ke. Tapi kamu nasib baik, takde masalah". Mungkin K.Ina pun sedar, ada kes-kes terpencil, yang mana baju tak seperti diharapkan. Agaknya itu memang risiko outsource kot kan. Dulu, masa borak-borak dengan A.Dzull, dia bagitau, dia ada lebih kurang 30 tukang jahit. Jadi memang dikira nasib juga la hasil kita. Saya tak mampu nak bayar pereka fashion ternama untuk hasil tangan mereka, jadi ikut pada kos mampu saya saje la.

Sepanjang balik, saya senyum lebar dan terus SMS kawan-kawan rapat saya
, bagitau semuanya OK. Dari semalam, mereka tanya. Mereka pun sudah sama teruja cam saya :P

Terima kasih Laling, pasal yakinkan aku amik dengan Dzull :D Saya sebenarnya agak sangsi nak buat kat situ lepas
post saya yang ini. Saya faham, kebanyakkan kedai jahit akan outsource baju, jadi memang akan terjadi 'kes terpencil'. Tapi saya kuatkan aje la azam pasal Laling pernah buat kat situ dan memang cantik kat badan dia. Jadi berserah dan pasrah..

B2B, sila jangan marah ye. Sebenarnya, memang sengaja buat intro ngeri cam tu. Sebagai persediaan pada bakal B2B, bersedia untuk sebarang kemungkinan (dan ini pun ditujukan untuk saya :P). Mungkin korang boleh bayangkan betapa ngerinya saya dan mana-mana B2B, masa nak amik baju nikah atau fitting baju sanding. Jadi korang nanti, akan lebih bersedia! :D

Pesanan K.Ina, jangan terlalu gembira. Banyakkan doa semuanya selamat. Saya tau perjalanan kami jauh lagi. Ticker tu pun masih menghitung dalam bulan. Jadi kami pun takmo la terlalu gembira. InsyaAllah, harap jalan kami dipermudahkan :D

OK, saya tau mesti korang nak tengok gambar baju tu kan? Tapi demi menghormati D dan keluarga saya, maaf ye, saya tak leh letak. Rasanya, rata-rata B2B pun memang tak letak gambar baju nikah mereka kan?

Masalahnya, saya sayangkan readers saya. Jadi saya tetap nak tunjukkan sikit baju saya.

Sopan kan tangan saya??? D yang suruh letak tangan cam tu, kalau tak, tangan saya tak leh duduk diam

Inspirasi baju nikah saya bukan lah rekaan terkini dan moden.

Bukan la potongan terbaru pereka ternama.

Bukan juga dihantar pada pereka tersohor.


Saya memilih fashion yang sesuai dengan badan dan ketinggian saya, bukan la apa yang tengah "in" sekarang.

Disebabkan alasan yang sama juga, saya memilih rekaan dibawah ni, pasal pemakainya saya rasa badan macam saya juga. Baju nikah saya adalah kompilasi rekaan:

Kebaya labuh Norjuma masa malam berinai
Sumber: Google

Veil Tuanku Zara
Sumber: Google

Butang baju belakang menantu DSAI
sumber: Daniel Zain

TAPI.. ADA TAPINYA.

Manik baju saya tidak secantik mereka semua. Kain saya tidak la semewah mereka. Saya buat apa yang bersesuaian dengan kos dan bahan yang saya ada. Jadi korang jangan membayangkan terlebih-lebih tau. Kadang-kadang korangnya daya imaginasi memang ekstrem! Jangan, nanti korang gak kecewa!

Baju saya biasa-biasa aje, cuma disebabkan hasilnya memenuhi impian saya, saya melihat baju tu jadi luarbiasa :)

Jadi sekarang, baju tu dah selamat saya simpan. Tapi sempat saya pakai depan ibu ayah. Ayah terus kata cantik (ayah tak suka kain belakang menjela dan dia suruh potong (T.T) Nangis aku!!! Saya kata, ni tak perlu pegang pasal leretannya tak melampau, sekadar nak mudahkan saya berjalan. Dia terima alasan saya, jadi OK kot :P) dan ibu muka cam nak nangis. Terharu mungkin..

Then, ibu bising-bising, kata jangan pakai lagi. Tak elok. Jadi saya simpan aje la. Nanti nak hantar dry-cleaning.



Di post yang lain, saya akan tuliskan, tips untuk memilih kain dan rekaan yang sesuai. Tapi ingat, tips tu nanti adalah berdasarkan pengalaman saya yang sejemput ni, dan bukan lah pengalaman berbelas tahun dalam fashion tau. Nak baca, boleh. Tapi jangan percaya bulat-bulat! Oh ya, kalau ada yang pernah ikut blog saya dari mula, mesti tau yang
saya nak rekaan yang ini untuk majlis nikah. Tapi saya ubah lepas jumpa K.Ina. Saya tak pernah cerita sebelum ini, tapi dalam post tips tu nanti, saya akan bagitau apa yang berlaku.

Tapi bagi saya masa untuk mengarang dulu ya?? Bulan ni akan sedikit sibuk pasal kena gi kelas terjemahan di opis. Jadi sebarang komen pada post, saya approve lambat sikit.

B2B yang geram pasal terkena dengan topik kontroversi kat atas tu, jangan marah-marah tau. Nanti kena jual ye Cik Salma! Ala, gurau jentik sikit aje :D Saya ni dah la tulis post skima dan formal habis. Sekali skala nak gak usik korang :P


8 March 2010

25 comments:

hana yoriee on March 8, 2010 at 8:45 AM said...

xora...disebabkan kite duk kat area yg lebih kurang sama..hana pun maybe hantar kat dzulldeclassique jgk,, =)
CONGRATS..baju dah siap seperti yg diimpikan..

ally on March 8, 2010 at 8:58 AM said...

aduhai..dup..dup..dup..bc entry awk ni..hehe..i bet u mesti sgt2 seronok n x mo tggl itu baju..hehe..

Unknown on March 8, 2010 at 9:06 AM said...

wah good2 ur baju dah siap seperti yg diimpikan. first time tgk ur tajuk ingatkan baju u ada prob ke apa. tiba2 i pun panic bila fikir hows my baju akan jadi nnt. T__T

anyway happy for u. :)

Mrs Kecik on March 8, 2010 at 9:25 AM said...

buat cuak betul la..haih..

tapi paling best part muka mak nak nangis tu..sbb saya penah tgk muka mak angkat saya ms tgk anak beliau try baju nikah..

happy for you dear..

bleh tak nk tau range harga dzull?
saya sgtlah berbudget dlm belanja2 kawin ni..huhu..

Qistin Fadzin on March 8, 2010 at 9:27 AM said...

gile ngeri cite misteri kali ni... hehehe... nasib baik happy ending ;P

*happy for u ;D

ctfza on March 8, 2010 at 9:45 AM said...

congrats xora :-) baca tajuk n beginning of story mcm horror jer.. huuu.. memang ada gaya penulis berbakat :-)

Riena on March 8, 2010 at 9:58 AM said...

uuff... cerita diatas mmg mengerunkan.. bila dh smp bawah "haihh buat suspen jeee dia nie" ehehhe
tahniah..anda sudah lega la skrg.. nmpk sangat cantikk..
veil tu awak beli mana yer?

Ilyani on March 8, 2010 at 10:09 AM said...

cet...ye2 igt trok...he3...congrats...dpt baju diidam kn... :)

MamaPatch on March 8, 2010 at 10:10 AM said...

sure cantik. tak sabarnye nk tgk....

mama affan on March 8, 2010 at 10:10 AM said...

xora..nakai nih..mmg tajuk ngeri..intro pun ngeri..apa2 pun bagus la dapat lebih dr yg diharap..tapi nak cubit jugak..sbb buat org debar2..haha..

Anonymous said...

hye xora...etty here 1 of silent readers...huhu lucky u baju u dh siap....mine???dh 2 mgu straight setiap selang sehari i call Kak Ina xsiap lg....adusss nebes sgt...my wedding is only in juz one month!!! gulpp.....baju sanding blah i plak tu...nasib baju bertandang kak ina siap only in one months..pkai pon sedap sgt2...hehe...hari2 tgk mcm nk try je kn2....hehehe...anyway gudluck on your preparations...

regards...
ettyzukhair..

zielalala... on March 8, 2010 at 11:02 AM said...

tahniah baju awak cantik..sy ni still xhantar baju nikah lagi..brape yer jahit kt situ? tp rasanye tak mampu kot lagipn kain sy biasa je..hehe

sk on March 8, 2010 at 11:17 AM said...

buat saspen jek xora nih. hehehhe..

mesti dok sengih jek bila tgk baju tu cantik kann? ;)

Xora said...

tengah curi2 balas komen waktu t.ari sebelum masuk balik training.

Ladies: terima kasih untuk ucapan korang semua. dan mana-mana yg terasa ketakutan saya :P, lain kali saya buat lagi :P ehehehhe mereka yang masih menunggu baju mereka, jangan risau. Drama rama adalah perkara normal. Saya pun kena pergi dua kali. Ingat satu perkara--REDAH aje!

Si Kecil dan Zielala: harga kalau tak silap saya, start dalam RM200-RM250 terpulang pada fashion kita pilih, rumit jahitan kita dan jenis kain. kalau byk patching2, harga makin mahal. Saya mula2 nak hantar kat makcik tailor saya, tapi dia tak berani dan dia yang suruh saya hantar ke Dzull.

Riena: veil saya beli kain net kosong di Jakel, kemudian bawa ke Dzull minta jahitkan dan lekatkan manik2 sekeliling veil tu. Tapi manik tu pun, ikut pada panjang kain lace yang kamu beli. Kalau ada baki, baru la cantik dilekatkan. Kamu boleh rujuk post saya yang ini.http://diaterimanikahnya.blogspot.com/2010/02/tangkapan-hujung-minggu-i.html. Masa saya beli, saya amik yang jenis lembut, dalam RM20/m masa offer. Tapi kan, saya buat baju kebaya labuh, kain net kosong digunakan kat bahagian bawah. Cuma bakinya aje, baru guna buat veil, jadi saya kurang pasti berapa meter digunakan untuk labuh veil sampai ke buku lali saya. Tinggi saya 1.65m.Jadi rasanya kamu rujuk semula dengan tailor kamu ya?

Etty: Kamu bertuah! saya call k.Ina tak pernah berjawab. sebab tu main redah aje :P insyaAllah, baju kamu akan gojes!

Cik Belle on March 8, 2010 at 4:11 PM said...

cantek baju kamu xora! =) dah lege la tuh. huhu. tp tajuk entry ni, memang bikin sakit jantung kejap. haha

ashekeyn on March 8, 2010 at 4:17 PM said...

waaa...TAHNIAH..awl2 cam suspen gak tp bila kat tgh2 tu cam ayat ulang2, rase cam suspect jugak sbb awl2 pun dgn tulusnya mentioned dzulldeclass..hehehe..
got sumthing to ask kak xora, tp xnk tanye kat comment cni..nnt sy email ok..huhuhu

Dyah on March 8, 2010 at 5:49 PM said...

nape nk cr contact no dzull tu x dpt erk? leh bg x? ingat nk tgk map sekali sb x familiar dgn kajang...anyway congrats...best sgt..dpt bayangkan cantiknya baju tu...

laling on March 8, 2010 at 8:17 PM said...

congratz dear! cantik!!!

usaha keras, ofkos hasil pon cantik...dah, sile simpan baju tuh dlm lemari leklok...

jadikan smgt utk usaha lg kuat ke gym!!! chaiyuk!!!

PUAN THALHA : on March 8, 2010 at 8:34 PM said...

hihi. neves la baca story xora neh. neway, happy for you sebab baju cantek :)

cik fiza on March 8, 2010 at 9:01 PM said...

tahniah cik Xora.. cantik... :)

Xora said...

Belle, Hazlin, Fiza: Hihih.. takut tak?? elok tu, untuk senaman jantung :P

Keyn: ye, sila sila. nanti saya curi2 masa reply ya?

Dyah: Saya pun memang tak dapat2 call diorang. saya SMS aje :p

Laling: thank you pasal ko yg cadangkan Dzull :D

Fathinz the wedding planner on March 9, 2010 at 12:45 AM said...

congrets dear.. sure best kalau dpt baju as wat we imagine.. all the best for u ok..! dah kena solat malam hari2 mintak Allah permudahkan semuanya yer..

Leonora Halim on March 9, 2010 at 12:45 AM said...

*phew* sgt panic tajuk itu... hehe.. glad it turns out very well.. :)

harzharun on March 10, 2010 at 10:19 AM said...

ni yg menyampah...xora selalu mcm ni...suke wat kejutan dgn intro yg suspen!...dramatik betul la u ni...btw, suke mlompat2 la ni ek sbb baju cun..hahaha...hepi 4 u dear!

pico pico on March 23, 2010 at 6:25 PM said...

hello cik xora,

bole tolong bagi address to kedai dzull classique tak? mcm nak try buat baju kat situ pulak..i tried googling tapi mcm tak jumpa. they used to have a website i guess but it no longer works.

thanks a lot!!

and congrats on having your dreamed baju. hope mine would go as well.

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates