Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

06 February, 2010

Tangkapan Hujung Minggu I



Salam dan hai

Maaf, terlambat untuk alukan ketibaan Fadila Basir dan Cik Yana (wah kita dah ada beberapa nama Yana dalam pembaca tegar :P) ke blog saya ni. Terima kasih ye korang, sudi tekan klik jadi pembaca tegar :D muuaks!!

Dari seminggu lepas, sudah bagitau D, "D, D kena jaga Bnye budget, jangan bagi b lebih budget". Kami tau, masuk ke kedai kain ni pengalaman amat bahaya disebabkan godaan dan pujukan kakak-kakak kain amat dasyat! mereka memang amat bijak buat pasaran!

Jadi saya dan D gunakan pendekatan, apa-apa pun, kami akan buat 'mesyuarat keluarga' dan bisik-bisik sesama kita. Ni untuk memudahkan saya untuk dapatkan sense saya balik dari D. D lebih tenang dan bijak berfikir daripada saya. Jadi dia diperlukan di sisi untuk menepis kawalan minda bak X-men daripada kakak-kakak tu!:P

OK. terlebih bebel.

Terus pada cerita.

Kami sebenarnya, dari mula dah niat nak survey semata-mata. Takmo terus beli. Kami nak round round semua kedai kain di Jalan TAR. Jakel paling dekat dengan Semua House, jadi kami pergi sana dulu.

Sangat dasyat godaan dari kakak bernama Kak Rose (bukan nama sebenar). ahahhaha..

Berbuih kami bagitau yang kami nak survey dulu.

D siap kata, "Kak, kami memang nak beli hari ni. Tapi kami nak survey tempat lain dulu. Kalau nak, kami akan datang balik"

Kak Rose ada strategi sendiri juga!

Tengok kegigihan dia angkut papan kain, siap yang dalam plastik lagi dia amik untuk tunjuk kat kami. Kami elak-elak. Tapi kain-kainnya memang cantik.

Pada mulanya, kami nak amik pearl white. Tapi saya tengok, cam kurang berminat pulak. Tengok orang lain pakai cantik aje. Tapi mata saya lebih sukakan diri saya pakai putih salju (Kak Rose kata cam tu)

Ada yang saya berkenan sangat, harga pun dalam budget. Saya masa tu memang dah takleh cakap. Saya diam aje. Pasal saya tau kalau saya cakap aje, mesti K.Rose dapat pancing. Jadi saya minta D yang cakap.

Mesyuarat keluarga lagi. Kami tolak lagi. Kami nak gerak ke kedai lain.

Kak Rose amik lagi koleksi lain. Yang tu memang cantik!! saya suka sangat. Tapi bila akak tu kata "potong ya?". Kami kata, "jangan!!"

Pasal kami nak survey kedai lain.

Kok Rose suruh tunggu, dia nak gi amik kain lain.

Tapi rupanya, dia gi amik kain dan bawa sekali salah seorang anak Jakel. (lupa nak tanya nama akak tu apa :P)

Dengan dia-dia sekali, tolong angkat papan. Tunjuk itu ini. D dah tahan gelak tengok muka saya dah cam orang nak jawab exam pagi tadi tapi malam semalam tertido masa study.

Saat genting, perlukan bantuan D. Jadi buat la lagi sekali mesyuarat keluarga kat tepi cermin. Saya minta D cakap kat diorang, kami nak survey kedai lain dulu.

D kata "takpe kalau tak dapat kain ni. Tengok rezeki. Kalau ada rezeki kami, dapat lah". Jadi kami pun terus nak gerak.

Then anak Jakel tu keluarkan lagi kain baru. Mula la menanam gula di tepi bibir, potongan harga sesedap rasa mulut dia. Dah dia boss, memang sukati dia nak bagi berapa diskaun :p

Kami dah nak sangat gerak sangat masa tu. Patah balik. D dah gelak-gelak tengok saya.

Tapi kali ni, kain pilihannya memang lebih cantik dari sebelum ni.

OK, Fine saya angkat tangan, kalah. Yang ni memang cantik pada mata saya.

Saya pandang D, minta diselamatkan.

D kata, "OK la, kita amik yang ini"

ahahahah..

Mungkin D nampak sinar berkenan pada mata saya.

Huishh!!!

Maka, berakhir la impian kami nak survey di Jalan TAR :p Kami stuck di Jakel dengan godaan yang amat dasyat! :P

Sempat lagi saya bisik kat D, 'strategi kita lain kali, Jakel kedai terakhir kita masuk kalau buat survey'. D kata ''B bagi D kawin berapa kali?' WTFISH?? :p

Redha dan tawakal (tawakal kena kuat emosi ni kalau tersalah beli atau ada yang lebih murah)

Lagi satu perkara yang saya takutkan; kalau net tersalah beli jenis. Tailor dah kata, jangan beli yang kasar, beli yang jatuh lembut. Jadi saya pun dah tanya kat K.Rose banyak kali, boleh ke idak jadikan veil dan kain. Pegang memang lembut. K.Rose kata ada pelanggan yang sukakan kain net kasar supaya nampak kembang, tapi saya lebih suka jatuh (pasal takut muka saya nampak bulat sangat--ada ke kena mengena??)

Ye ke???? Kalau salah beli, memang pitam aku!!

OK, balik semula isu kain.

Saat kelemahan saya bila ada sorang pelanggan perempuan tu, dok tertengok-tengok kami, dan-dan tu Puan Jakel tanya "Ha, ramai yang dok tengok kamu. Ha kak, cantik kan kak kain ni?". Kakak tu pun spontan kata
"Cantik. Dah orangnya cantik, kain pun terus jadi cantik la"..

OK. TERUS BELI.

Tau pujian tu tak ikhlas pun, tapi saya mudah dibeli dengan pujian. D amat tau tentang tu :P (D kata, maybe Puan Jakel SMS kakak tadi suruh cakap cam tu :P)

Puan Jakel tu masih sempat menggoda, untuk sampin dan cadar pengantin. Tapi saya sudah ada strategi, saya katakan aje, "Dah beli dah kak"..Walaupun tak beli pun lagi.

Maka tips hari ni: Tak tahan godaan, sila kata, 'dah beli dah kak' :P Pasti berkesan. Takkan dia nak suruh kita beli 2-3. Tapi jangan kata 'parents dah belikan'. NO!! Jangan kata cam tu, pasal mereka akan kata "Yang nak kawin tu kamu. Cuba la tengok kot kena dengan selera kamu"


Lagi satu, jujur dengan budget kamu. Untuk diri saya, saya memang bagitau berapa budget saya sebab tak mahu berlakon macam kaya. Kalau takde kain yang dapat dalam budget saya, tak mengapa lah. Yang penting jangan lebih :)

Penat bebel, jom layan gambar kain, tapi sikit aje la dulu ye?

French lace pilihan kami untuk nikah, pearly-pearly (pasal kain hantaran lace yang beli awal tahun hari tu dah manik-manik)---- Kat tangan saya ada kayu besbol, sila katakan cantik!




Ni kain net, dengan harapan nak buat veil panjang.--Konon ilusi tinggi dan ramping-- merepek!!


Perjalanan kami berakhir di kaunter Jakel. Bayar dan 'senyum' aje la dengan harga. Ukuran kat bawah ni untuk baju kebaya labuh.
French lace: 5 meter (pasal 1 papan tu 2.5m, jadi jumlah memang kena beli 5m)
Kain net kosong: 7 meter
Kain satin: 4 meter


Kemudian, kami ke SSF. Saya nak cari tray cupcakes ni lepas baca post dari
Belle. Bagus betul Belle ni, tolong buatkan survey untuk kami semua. Tapi kat SSF, takde pulak tray yang saya nak. Tapi nasib teringat dalam post Belle tu, dia ada kata, gi survey kat Sogo. Jadi saya pun pergi la gak.

Kat Sogo, takde terjumpa-jumpa cam dalam gambar yang Belle post kan. Yang saya jumpa, semua harga 3 angka. Saya tak mampu untuk itu.Patutnya nak cari yang RM25.90 nye..

Jalan punya jalan.

Akhirnya jumpa!!!

dan rupanya, kotak tu kotak terakhir! kami tanya pada salegirl kat situ, dia kata dah kena borong pasal ramai orang nak guna untuk hantaran.

Kami juge begitu :P

Maka, tadaaaa-- berjaya dapat!! Thanks sangat pada Belle. Kalau dia tak post, saya tak tau pun ada kat Sogo :D


Ada yang 1 tier, tapi pasal saya dah rancang nak bagi kat atas coklat, dan bawah cheese tart, maka beli yang 2 tier.

Kami menjadi warga Jalan TAR, lebih kurang 2 jam 55 minit.

Terus balik dan pergi ke tailor. Nama tailor saya akan siarkan lepas siap baju pasal untuk elakkan saya concern kalau ada komen lepas tau siapa tailor kami :( Takut terjadi 'kes terpencil'. Nanti saya tak dapat fokus pulak :P


Ok. Rekaan bukan cam gambar yang terpapang tu! Tidak seglamour ittew. Gambar tu tiada kena mengena. Memang dah terbuka kat page tu. Mengikut tailor, kain net untuk veil lepas sampai ke betis dan bunga kat lace tu pun tailor kata sesuai. Jadi so far, semua OK (atau dia jaga hati saya??) InsyaAllah, saya harapkan semua seperti dirancang.

Soalan pertama yang akak tu tanya: beli kain ni berapa?

TIDAKKK..

Takmo ingat.. takmo ingat...!!!

Sampai kesudah saya takmo bagitau akak tu harganya walau dia tanya 2-3 kali.

Saya jadi ngeri sebenarnya.. Iye la, akak tailor tu dok tunjuk kain-kain yang orang yang beli kat Indon. Murah dan cantik juga. berkali ganda murah la dari beli kat Malaysia ni. Jadi untuk elakkan saya jadi ralat dan mengungkit, baik saya tak tau dan baik akak tu pun tak tau berapa saya beli :(

D pun tempah kat tailor yang sama. D nak simple aje, takde sulam apa-apa. Cuma plain dan bersih aja. Saya pun nak bagi mana yang dia selesa. Lagipun, saya rasa, aksesori lelaki yang sepatutnya dititik beratkan adalah sampin nya dan butang baju melayunya. Maka, dengan rekaan simple cam tu, kos pun murah, dalam RM100. Untung ye orang lelaki ni!

Harga jahitan saya erm.. takmo fikir takmo fikir..

Tapi yang buat D tergelak besar dan saya menjadi risau, bila akak tu dengan penuh semangat la sketch (tak tau kenapa akak ni semangat sangat tetiba. mungkin orang takde jadi dia boleh lebih berkomunikasi atau apa), bila saya katakan ni baju nikah dan bukan sanding, dia kata "wah, glamournye".. Terus saya rasa down giler.. Giler nye down.

Huuaaaa... Jangan la kata cam tu.. Takmo over. Tapi bagi mata saya dah cukup simple dah :( Arrgh! Malas fikir.. Tapi saya amik positif apa yang akak tu cakap :D

Oh ya, saya buat kebaya labuh.

Camne rupanya kalau dah siap? Jap saya keluarkan tongkat ajaib!

TING TING!!!



Yang pasti bukan cam gambar di atas.

Saje bagi korang harapan palsu.

Sekarang, redha dan tawakal aje la.

Sekian, wassalam

p/s tadi tengok kat TV, ada B2B kat oversea, beli wedding dress mereka pada harga yang murah masa sale. Ngeri ok tengok mereka berpusu masuk ke kedai tu dan ada yang sampai berkhemah kat luar kedai. Sampai guards kedai tu pun ketepi dalam ketakutan bila B2B merempuh masuk!


6 Februari 2010

19 comments:

Mrs Kecik on February 7, 2010 at 12:00 AM said...

thank you xora! it's a very helpful tips. jgn pegi jakel dulu..haha.. memang niat di hati nk p situ dulu. atas nasihat n pengalaman xora..saya akan pegi survey tmpt2 lain dulu dan dgn jwpn bukan utk saya.. agak2 bleh jalan ke skill tu.

Xora said...

Kecil: Bukan tak leh pergi, tapi kalau kita betul2 nak survey, jangan gi situ dulu, mesti amat la sukar untuk meloloskan diri :P Kadang2 rasa, ada baik gi dengan parents. Pasal salesperson takleh kotak katikkan kita sangat :P

:: Lya Zara :: on February 7, 2010 at 1:08 AM said...

dear....
org jakel mmg hebat menggoda!!!
last month i went there with my fiancee utk survey semata...tp mmg dia goda dgn mcm2 kaen...siap panggil tokey skali...n end up beli kaen kat ctu jgk...hahahaha...

Dina Halim Bridal Boutique on February 7, 2010 at 2:24 AM said...

ehhe..kelaka la entri ni..tak sbr nk tengok hasilnya..tp apa2 pun, cantik la lace putih tu..ada beads macam mutiara2 kan? tak sabar nk tgk hasil cuz if harga ok, rekemen la kat akak..

Xora said...

Liya: jadi liya faham perasaan saya :P Next trip (raya mahupun dinner ke) Jakel kedai last sekali!

Dina: Tapi saya rasa, akak kan tailor, jadi akak akan dapat harga tailor jauh lebih murah dari harga pelanggan biasa. Nanti saya email kat akak berapa harganya ye?

Unknown on February 7, 2010 at 9:20 AM said...

err...receipt tu mcm from Dzull je~

Xora said...

Faradiba: anda pasti?? :P

harzharun on February 7, 2010 at 10:48 AM said...

dear..u kat KL...byk pilihan..kat KT, sah2 xde...so, tmpt pertama yg i pergi adalah Jakel...Jakel jugak yg kaya raya kan..

:: Lya Zara :: on February 7, 2010 at 2:17 PM said...

4 ur information,
jakel mmg kedai last yg kami pegi...tp i was planning to come again n buy later...tp mmg trus beli jgk aritu...
motto jakel::jgn benarkan pelanggan blek tnpa beli pape!
hahhaa...

Dina Halim Bridal Boutique on February 7, 2010 at 2:34 PM said...

oh~~ akak nk awk rekemen tailor tu, sbb tu tak sbr nk tgk hasilnya :)

Akak bukan tailor la, hantar baju kat tailor lain jugak..huhu

Reen Tart Nenas on February 7, 2010 at 4:37 PM said...

ape2 pun puan jakel tu aku rasa adalah puan yg sama aku masa aku g beli kain nikah ari tu... dah la cantik, cakap pun baik jer...hermmm mudah terpengaruh kite nie :p

Xora said...

Harz: kaya dan makin raya~

liya: yes! kita memang mangsa keadaan :P

k.Dina: Nanti dah siap, saya bagi akak nama dia ye? takut nak bgtau skrang, kang tup2 tak elok.. hissh! nauzubillah :D nak rekemen kena rekemen kat akak, tailor yang bagus

Reen: Aku pun rasa cam tu tapi muka mereka semua hampir sama :P

y.o.n.g.n.a.n.a.1.8.8.1. on February 7, 2010 at 9:16 PM said...

Xora, anak Jakel tu mmg pandai menggoda..Dulu masa saya beli kain pun dia ada jgk. kalo dgn dia bleh dpt diskaun lebih 50%..huhu

Xora said...

Wan: huu.. ye ke? rasanya elok g Jakel pagi time org tak ramai dan time anak2 Jakel ada erk? Tapi tetap ngeri juga~~

cik fiza on February 8, 2010 at 8:02 AM said...

sampai anak tokei kedai menggoda.. mmg godaan yg hebat... mesti cantik bj tu nnt sbb dipilih dgn penuh godaan :D

Riena on February 8, 2010 at 9:00 AM said...

xora..sya x sbar nk tgk baju tu.. nanti dh siap kalau puas hatii rekomen eh

Anonymous said...

mao tau jugak nnt tailor mne~...
share2 ek... (^^,)thx!
-eirafarra-

Milia on January 28, 2011 at 10:01 AM said...

salam,baru nk jd follower awk..hehe..seronk mcm entry ni sebiji sama mcm sy alami n rasa skung..hhuhu..nk nangis pun ada..en.tunang sy telah terpengaruh dan termasuk sy skali dgn pujukan ank jakel tu..kitorg beli baju nikah,bertandang n sanding kat situ..harganya sgt kejammmm sgt..xsanggup nk ckp..xbt tempahan lg tu..keadaan sy skung adalh menyesal + tgh pujuk diri ni supaya xpa nnt bleh jual blk baju2 tu..

Anonymous said...

Siok la baca blog awak. Terima kasih sbb sudi kongsi2 tips :)

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates