Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

10 February, 2010

Baju Sanding dan Saya



Salam dan hai

Nak buat ucapan secara pukal, terima kasih kepada Xi Da Ya, Syidah, Aim dan Leonara Halim kerana sudi klik menjadi pembaca tegar blog ni. Menggenapkan kepada bilangan 112 orang sudah :D

Sedikit kemas kini tentang perjalanan majlis saya. Sebenarnya, ada sedikit isu tentang lokasi untuk pernikahan. Hal perihal procedure yang agak rumit untuk ditulis. Saya berharap, mungkin boleh dengar khabaran menggembirakan beberapa bulan sebelum majlis nanti. InsyaAllah :D

Frasa baju nikah sudah ditahap redha aje dengan hasil. Itu pun, saya jumpa tailor 2 kali lepas baju dihantar, semata-mata nak pastikan dia faham apa yang saya nak. Ke tahap tailor tu kata "Jangan risau. Cantik punye"-- Saya sangat ngeri dengan kenyataan tu. Itu juga la kenyataan yang saya pernah baca kat blog2 lain, tup2.. nauzubillah! :( Minta jauh~~!

Fieza amat terperanjat bila saya kata, baju nikah saya jangka siap bulan depan~! Ye ye, saya tau awal lagi. Jangankan korang, saya pun terperanjat. Awal sangat kan? Tapi saya harap, saya dapat mencari sesuatu yang positif dari hal ni. Oh, mungkin saya tak de la menggelupo mencari tudung yang bersesuaian nanti kan? Atau mungkin saya lebih semangat untuk menyingkirkan 'babat' saya. Atau mungkin saya ada banyak untuk tidak histeria tentang baju nikah.

Ok, isu tentang baju nikah, kita simpan untuk topik bulan depan ya?

Hal baju sanding pula. Semalam, lepas balik dari opis, saya tanya ibu "Ingat nak pakai songket la masa sanding nanti". Ibu kata, "Tukar lagi??!"Hihih.. Memang! Selagi belum finalize, selagi itu la ada aje yang saya nak buat.

Memang dari awal, tiada rancangan langsung nak pakai songket masa sanding. Tapi saya terfikir, sudah la kain hantaran pun lace, baju nikah full french lace, takkan baju sanding nak pakai lace lagi? Tapi sebelah otak saya kata, apa salahnya pakai lace untuk semuanya. Yang penting saya suka.

InsyaAllah, saya dan D tetap mahukan kuning (terima kasih untuk majalah Ratu Sehari. Sangat informative!), jadi pada mata kasar saya, kuning raja lagi cantik dan vintage kalau busananya dari songket. Tapi saya tidak mahukan songket penuh. Saya rasa semacam mungkin tidak kena dengan personaliti saya (tu jawapan orang tak tau nak bagi jawapan apa). Jadi campuran songket dan lace, mungkin pilihan terdekat untuk saya.

Masa selak majalah InTrend, ternampak design ni.


Lalu berangan, pakai dress songket di dalam tu, lace diluar. Tapi leher tu takmo cam tu, terlalu terdedah untuk saya. Kena buat tertutup sikit atau mungkin pakai inner kat dalam.


Buat perincian dibelakang lace macam ni. Jadi tak perlu nak pakai veil. Saya impikan busana yang mudah untuk saya gerak (pasal saya mahu bergambar-bergambar dan gambar!!) dan perincian hanya pada lace. Songket tu jangan di jahit dengan manik. Biarkan ia seadanya.


*berangan ittew indah dan perlu dibelai*

Realiti: bukan saya yang akan jahit :p Jadi tiada sempadan untuk ekperimen fantasi saya hihih :P Oh encik vendor, sila pisahkan realiti dengan fantasi :P. Tunjuk ajar saya apa yang sesuai.

Sabtu ni kalau tiada masalah, insyaAllah nak pergi jumpa dengan vendor baru (terima kasih Nity dan Fieza!) untuk baju sanding pasal dah tak jadi amik Rumah Kebaya. D tak ikut pasal D kata, nanti masa nak buat booking baru dia akan ikut. Maka, InsyaAllah saya pergi dengan Nity. Sambil tu, boleh singgah cari kain ela untuk pengapit D.

Tapi semuanya hanyalah rancangan aje dulu. Mana tau ada perubahan rancangan kan?

Tunggu je la hujung minggu ni apa yang akan saya coretkan :D Harap saya ada sesuatu yang menarik untuk dikongsi.



10 Februari 2010


22 comments:

Riena on February 10, 2010 at 10:01 AM said...

cantik baju lace tu...
sangat2 cantikk.. teruja ... nmpk simple sbb dia x gun aveil bagai.. kalau mcm ni untuk malam berinai pon boleh..ahahah ..
terlampau moden sangat

Xora said...

Hai Riena, ntah kenapa sekarang ni saya tgh ngidam baju2 sanding yg simple bagai aje :P takmo dah veil sapu lantai :P

mama affan on February 10, 2010 at 10:09 AM said...

mase majlis ryna ari tuh pun ryna pk nikah, dan bertandang pakai lace..jadi majlis di rumah ryna pakai songket la sbb nak kelainan yg manis..hik2 ( mgkin ryna ni mcm klasik sket kot..suka yg lama tp ada tranformasi..huhu..) jadi ryna pegi kedai pengantin dan request kalau dia bole cari songket pink..bila dia dapat..mmg puas ati sgt..so tepuk dada..tanya selera..huhu..1 lagi..songket plus lace mmg sgt cantik..cuma kena pandai pilih design takut jadi pelik pulak..huhu..

btw baju dgn perincian lace di blkg itu sgt cantik..

Xora said...

Hai Ryna: Songket sangat vintage dan boleh berdiri sendiri tanpa manik bagai, kan? Tu la, masih mencari design yang diinginkan :P selagi tak bayar deposit, selagi tu la saya nak itu dan ini :P

p.s dengar kata Na dah buat online contest dgn hadiah yang amat menitikkan air liur!!

Qistin Fadzin on February 10, 2010 at 10:19 AM said...

oh... saya jugak mahu menghapuskan 'babat'... (comel btol perkataan tu,... A yg slalu ckp saya budak babat)

in love with the dress in the 1st pic. the designer's signature touch :)

harzharun on February 10, 2010 at 11:20 AM said...

hi dear....juz nak drop pendapat...if u gonna wear songket yg bdiri sendiri without lace, pastikan songket tu bunga dia cantik...most exclusive acording to my eye adalah corak bunga tabur..mmg nampak klasik...but depends on u la nak mcm mn..lain org, lain matanya kan...1 more thing, cr yg betul2 songket tau...kalau songket tenun mesin from kilang xcun sgt la...ni my experience la...i buy songket mesin, nmpk cam kaku je, so, i gabungkan dgn lace...im gonna have lace puteh +songket puteh for my mjlis btandang...dlm layar angan2 i mmh cun la..tp x tau la hasil tukang jahit nanti mcm mn..i dah fobia la sal baju2 ni...semuanya sal baju tunang..mmg histeria!

Xora said...

Qis: mari kita hapuskan babat yang tumbuh meliar di saluran lemak kita! babat no more!! :D

Harz: setuju dengan pendapat kamu. Saya first time tgk songket lawa masa gi Pameran Pengantin, ada chinese company buat fotography, salah 1 client dia pakai lace putih sbg baju, then kain songket kuning. warna manik kat lace tu kuning+gold sikit. Disebabkan tu juga la, terus mahukan warna kuning :P Rinssuzana pernah ada koleksi lama-- songket+lace. Cantik, tapi kaler ungu :( baju kamu tu nnt Harz, kebaya ke baju kurung moden? cantik la songket putih! vintage :D Tak sbr tunggu kamunye siap. boleh jadika rujukan :D

cik fiza on February 10, 2010 at 1:05 PM said...

cantik...
songket combine with lace pn cantik... penah pi wedding n pengantin nye pki cmtu..
tp quite sarat gak la.. sbb songket tu sendiri dan menonjol dan penuh ngan seninya...
berangan itu mmg indah.. tp kalo angan-angan tu jd lg la indahhhh~~~

:: Princess Violet :: on February 10, 2010 at 1:26 PM said...

owh i cant wait to see in weddin dress.....cik pora...eh cik xora..

hana yoriee on February 10, 2010 at 1:55 PM said...

yup..agreed with harz..songket tenun from kilang memang tak cun..n yg byk kat pasaran sume tu adalah songket india/pakistan.tak best sgt lah.tapi kalo nak songket tenun yg betul2 original n halus tenunannya, ia akan memakan hampir beribu2 ringgit untuk kain sahaja.hurmm..coz, hana pun ada berangan nak guna 1/2 songket mcm idea xora.tp bila tgk harga utk songket tenun yg ori ni terus cam pening2..coz aunty hana ada jual songket kat KB jd tau ler sket2 harga dia.kalo ada sponsor best lah kan??kalo tak pakai je lah songket india..huhuhu..

Xora said...

Fiza: itu la yg saya igt, nk manik heavy kat bahagian belakang dan sedikit di depan. songket tu jgn usik apa2.. tapi kadang2, kita nak simple tapi, tapi vendor rasa terlalu simple :P

Puan Violet: mencemar duli disini ye? :P

Anonymous said...

xora..sape vendor baru tuh??hee..

Kak Teeha on February 10, 2010 at 2:06 PM said...

baju nikah saya dari kain brocade.. baju sanding sewa dari jenis lace..baju bertandang pun sewa tapi dari kain songket yg amatlah 'berat'.mgkin sbb bukan songket tenun mesin dari kilang kot..

tengok! semua pun lain2 kan? sebab saya suka nampakkan variasi dalam gambar kawin..

tapi masing-masing punya pilihan sendiri..tapikan, kain lace memang best sbb corak dia macam2 berbanding songket yang agak terhad sikit..

good luck dear..

Anonymous said...

kita sgt suka details kat blkg baju tuh..
jelesnya kita kalo kamu pakai
=]

p/s:realiti ke fantasi ke... biarlah...bukan nak kawen ari2 pon ehheheh

Xora said...

Hana:Sesuatu yg berkualiti tu selalu dtg dengan harga yang ber'kualiti' kan? .. :(

Faratul: Nanti saya update ya insyaAllah :D

Fatiha: Ye, mekacih :D kena bincang dulu dengan vendor. Nnt apa2 saya update kat sini :D

Hani: Saya pun suka details tu. Kalau dapat, confirm takmo pakai veil :D kalau dapat --- :(

laling on February 10, 2010 at 6:59 PM said...

meh laa join pakai songket...aku mebi pakai masa bertandang... ;)

insya Allah, ko pakai ape pon cantik... :)

cik fiza on February 11, 2010 at 7:44 AM said...

cik xora, ada pepatah mengatakan, simple itu indah (eh ada ke?? ke main hentam jek ni?) ok gak manik2 bahagian belakang, mudah nk bgerak2... and nampak menyerlah gitu... tp kalo menyerlah n sarat sangat nnt, matlamat utama iaitu menonjolkan pengantin dh tenggelam la cik xora... itu pandangan sy la... pembawaan yang selari antara pengantin, baju, make up dan eksesori... nice~~~ :D

Xora said...

Laling: love u laling :D

Fiza: Yup2.. sebab tu saya rancang nak manik kat belakang. pasal depan tu, kalau jadi saya amik songket, songket tu dah memang kuat dia nye penampilan. sebab tu saya ingat, takmo ada manik kat songket. biar kat lace aje. kang semua benda kuat, pengantin tenggelam kan? :D

Cahaya on February 11, 2010 at 10:53 AM said...

hai xora..salam kenal dr saya..
dh jadi pembaca tegar ur blog.. hehe..suka dengan info yg awak tulis..:-)

Leonora Halim on February 11, 2010 at 11:54 PM said...

hiyeee... saya tukar design/ material utk baju sanding saya beberapa kali jugak.. hehe.. so no worries... you'll know which one is a definite when the time comes...

and saya pakai songket kuning.. nak lawan raja nazrin katanya.. ahahhah... but i got my dressmaker (wic is my good fren as well) to do the design a bit contemporary... not typical kebaya songket.. :)

the best kan.. u pegi kedai2 kain... and tgk the range kain yg ada.. and maybe tgk butik2 pengantin yg ada baju2 songket... maybe u will have the 'feel'... and you'll make ur choice then.. :)

happy choosing.. hehe

cik fiza on February 12, 2010 at 8:08 AM said...

eleh cik xora ni..
xkn la pengantin tenggelam hehehehe

Xora said...

Cahaya: terima kasih. saya pun tgh baca blog kamu ni :P

Leonara: Yup, saya pun minta designer buat kontemporari sikit. Rasa cam konflik dalaman kalau saya pakai tradisional songket pasal tak kena dengan personaliti saya. Tapi suka tgk org pakai, nampak cam wanita melayu terakhir!

Fiza: Tenggelam, kalau org dok tgk baju dari tgk pengantin :(

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates