Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

22 February, 2010

Bila Kena Terjah


Salam dan hai

Iietamalek, hilminursyuhada dan Ieza!!! Berhenti!! Anda dikenal pasti sebagai pembaca tegar ke 121, 122 dan 123! .. hihih.. Terima kasih ye korang! sudi join pembaca tegar! :D

Baru-baru ni, saya ada lompat-lompat blog. Menjadi stalker kepada kehidupan B2B yang lain :P Seronok juga baca kisah mereka. Ada gak isu yang mereka alami, saya sudah alami. Ada gak yang sebaliknya.Tapi seronok baca masalah mereka.

Saya tertarik kat satu post ni tapi malangnya saya terlepas pandang url link blog tu jadi tak dapat nak tulis sumber nye disini. Perihal orang sekeliling yang suka terjah dan bertanya tentang harga itu dan ini. Bukan aja wang hantaran (yang bagaikan soalan wajib dan diturunkan turun temurun gamaknya!) yang jadi soalan wajib jawab di Section A, antara soalan pilihan kena jawab; harga baju nikah, jenama barang hantaran, destinasi bulan madu, dan tidak ketinggalan, tinggal kat mana lepas kahwin. Soalan-soalan yang boleh jadi ketiak peluh dan naikkan tekanan darah kita, kalau tak kena dengan caranya dan pihak yang bertanya.

Macam mana-mana B2B pun, saya pun pernah ditanya soalan-soalan wajib keluar 2010 ni. Cuma beza, tempias soalan itu pada saya boleh dikategorikan sebagai "jarang-jarang", cam cite Nujum Pak Belalang tu.

Walaupun tak de la kena tanya cam artis dalam cite Terjah tu, tapi kadang-kadang, memang kurang selesa bila orang bertanya tanpa ada tujuan. Saya senang aje, saya amik polisi untuk tidak memberitahu jawapan pada mereka. Orang nak buat spekulasi, biarla. Tapi mereka takkan dapat pengesahan dari mulut saya :)

Tapi kan, saya sendiri pun pernah tanya harga sekian-sekian pada kawan-kawan yang dah berkahwin atau akan berkahwin. Saya pun tak tau la kalau cara saya bertanya tu tak kena atau membuat saya kelihatan penyibuk, tapi saya harap, cara saya bertanya dapat menzahirkan yang saya bertanya bukan atas dasar sekadar nak nyibuk atau nak bandingkan, tapi saya mahu lebih kepastian tentang kelogikan harga sekian-sekian dipasaran. Saya tak leh bandingkan diri saya dengan anak-anak orang ada-ada. Kenala banding oren dengan oren juga. Kawan-kawan saya kebanyakkan adalah oren-oren juga. Jadi sesuai la kot.

Yang bagusnya, kawan-kawan paling rapat saya, mereka la orang yang langsung tidak bertanya pada saya berapa harga sekian-sekian, apa pakej saya bla bla, berapa saya bayar vendor saya oh oh!

.. Pelik juga. Mereka ni tak amik berat ke? Tapi baru-baru ni, saya dah jumpa jawapan kepada persoalan saya tu.

Chatting dengan Fieza, dia tulis sesuatu yang kadang-kadang, saya harap semua orang kat dunia ni boleh berfikir seperti dia. Dunia akan jadi kurang stress buat B2B macam kami.

Fieza: aku pun pelik nape aku tak tnye ko harge 2 tuh semua. cam tak interested. Yg interested hanyelah nak tolong ape yg ko nak wat, instead of comparing.. ahahha, is it?

Even Fieza suka cakap lepas dan tiada penapis berkesan cam tapisan air mineral rumah saya, tapi saya lebih selesa bercakap dengan orang yang jujur bagi pendapat, tanpa memperlekehkan saya dan tanpa bersulam sebarang keangkuhan dari kata-katanya.


22 Februari 2010



8 comments:

harzharun on February 22, 2010 at 11:34 AM said...

mmg ada sesetengah individu suka tny mcm2...dari harga baju, pelamin, tempat tinggal n so on....bila kita jawab, plg x sempat ada yg membandingkan..u know dear, soalan femes yg i dpt sekitar mnjemput org dtg majlis ni ialah, "tunang Dr, mestu Dr jugak kan"..owh, kenapa g2?...Bosan kan nak jawab...Bila kita jawab,derang akan kata, "laaaa, ingtkan sama keje"...lorrr..mcm2 ragam la manusia ni...plg sakit hati bl kita dah tungkus lumus wat yg terbaik, tp ada org komen..tny knp x wat camtu camni...hey, let me do what i like ok....kalao bg nasihat, saya terima, nak kondem tu yg buat sy angin!..

Fiza Zainal Abidin on February 23, 2010 at 2:58 AM said...

Dear...sy lah kot yg ada tulis entry psl benda ni hikhikhik. Tulah, mcm my fiance ckp 'bila nak menjawab tu, kita guna ilmu sikit...biar mereka yg bertanya tu berfikir dgn sendiri'. maksud beliau ialah...bila org tu tanya2 mcm tu kita jgn melenting tp jwb dgn sopan supaya org tu akan terasa dgn sendiri yg mereka dh masuk/jaga tepi kain org lain...

cik fiza on February 23, 2010 at 7:56 AM said...

ada 2 jenis org bila masuk bab bertanya ni.. yang pertama, dia mmg nk tanya sbb dia berkenan sgt2 pastu dia nk cari untuk majlis sendiri... kira mcm wat market survey la... yang kedua plak, dia ala2 makcik2 joyah yg kt kampung2 tu yang dengki pastu nk dok jaja2 citer and wat comparison... tapi senang je kalo org cmtu... kalo satu dua soalan dh berbau dengki, soalan ketiga tak yah jawab hihihihihi ok x cm tu cik xora???

Qis said...

hurmm... rupenye begitu ye perasaan b2b... sebenanye tak tau rupenye soalan2 begitu akan menginggung perasaan b2b. sy agak naif sikit sbb belum ade pengalaman. mungkin time saya nanti pun akan bperasaan begitu juga kan.. everytime kalau ade sape nak kawen mesti ade byk tande soal macam ni ? ? ? ? dalam kepala. ehhehee... tanye tu mmg sbb curious dan untuk menambah pengetahuan. baiklah lepas ni harus lebih berhati2 menyusun kata2.. hehe... thanx cik xora!

Xora said...

Harz: saya belum kena lagi soalan cam tu depan2, tapi belakang2 ada la :(

Fiza: Kamu juge ya? eheheh.. jadi stalker

Fiza: Sangat setuju! mmg ada beberapa kategori kan?

Qis: eh bukan. kalau nk bertanya tu takpe. yg jadi marah, bila dia bandingkan dan kritik tak tentu hala sedangkan majlis belum pun berlangsung.. takke saiko terus B2B :p Saya pun rajin bertanya pasal nak tau harga pasaran kan? :P

Qis said...

xora, saya suke blog kamu! tq..

cikyuSnida on February 24, 2010 at 4:40 PM said...

hye hye.

orang slalu gak tanye-tanye. tapi kite kalau jawab tgk pada orang yang tanye. kalau gaya die mcm mmg nak tau harga supaya nanti die boleh budget utk majlis die, kite bagitau je...


tapi kalau yang tanye utk compare2 tu, kite jawab secara kasar je. estimate lebih kurang, tapi x bagitau harga sebenar. :)

Unknown on March 6, 2010 at 9:44 PM said...

heee..sy pun suke tanye, bg sy, sy tanye sbb nk wat comparison..alhamdulillah, semua majlis yg sy hadir, masing2 ade kelebihan sendiri..xkisahla kat kg ke, dewan ke, hotel 5 bintang ke..masing2 ikut citarasa and budget masing2..tp setuju gak ngan cik fiza ttg makcik2 joyah yg sometimes menyakitkan hati, menjaja2 cite tntg budget org tu, budget org ni..huhu,,sabar je la..nk dibahasakan..nnt dickp xde budi bahasa plak..nk di diamkan,makin menjadi2..ermmm
anyway..nice topics ^_^

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates