26 February, 2010

Perbezaan Dimanipulasikan


Salam dan hai

Afira, Atiey, Ezzazila dan Nizam~~ terima kasih sudi jadi pengikut blog ni yang seterusnya genapkan kepada 127 orang pembaca tegar~~ yeay.. !!

Kali ni saya nak pause dulu dengan aktiviti kawin saya. Saya nak tulis tentang perbezaan. Saya rasa mana-mana pasangan pun, walau serasi macam mana pun, mesti korang ada perbezaan kan? Hari ni nak tulis tentang pemerhatian saya pada D. Macam mana dia menerima perbezaan kami dengan cara dia sendiri.

Saya suka sangat minum air yogurt yang 0% lemak tu. Suka sangat-sangat. Kalau jalan-jalan, mesti akan minta D belikan. Tapi bila saya minta D belikan, mesti dia akan beli air kat bawah ni.



Selalu alasannya pasal tak jumpa air yogurt saya.

Banyak kali dah jadi cam tu.

Saya pun tak kisah pasal air twister tu pun memang sedap.

Sampai la baru-baru ni, saya perasan, yang saya sendiri pun bila ke kedai, akan cari air twister tu. Dah tak cari air yogurt tu lagi.

Bila saya fikir-fikir, saya rasa saya sudah dimanupulasikan oleh D dalam tak sedar. Saya tau, D tak suka makanan atau minuman yang masam. Pasal tu dia tak faham kenapa saya suka yogurt, kenapa saya suka makan buah kedondong, atau makan gula-gula nano-nano tu. Alasan saya bagitau, nak bakar lemak berlebihan dengan benda yang masam ni :P

Dia tak suka, tapi dia takmo ubah selera saya secara drastik. Jadi dia mulakan dengan air twister tu. Dia tukar selera saya. Benda ni amik masa berbulan-bulan jugak la.

Tadi saya tanya dia, "D memang sengaja kan dari dulu tak belikan air yogurt B pasal D tak suka B minum benda masam kan?" D gelak aje then angguk-angguk.

Saya simpulkan: cara D menerima perbezaan kami adalah dengan memanipulasikan selera saya tanpa saya sedar dan akhirnya buat saya sedar, selera dan penerimaan tu boleh berubah kalau kena dengan caranya.

Lagipun, air twister tu sedap juge :D

Tapi ni cuma perbezaan kecil aje dan melibatkan selera. Selera ni sentiasa boleh berubah-ubah. Perbezaan besar yang melibatkan perangai, pendirian dan sebagainya, saya dan D masih toleransi dalam hal ni. Rasanya, kita semua pun akan toleransi kan?

Korangnye pasangan lak camne? Camne dia menerima berbezaan korang? Biasanya tindakan adalah redha aje dan menerima seadanya, tapi mesti ada cerita yang korang boleh kongsi kan?



26 Februari 2010




2 comments:

nizam_5282 on February 26, 2010 at 2:54 PM said...

Penulisan yang menarik pasti ada pengikutnya...

Blog Yang panas pun tetap ada pengikutnya...

Perbezaan memang banyak. Cuma kita sendiri yang kena menyeimbangkan antara satu sama lain...

Acaii on March 2, 2010 at 4:05 PM said...

Nanti dah kahwin lagi banyak ixa..:) percayalah,kekeke..dan dah kahwin nanti mungkin lebih berterus terang..contohnya "duit tak cukup nak beli tadi..." kekeke

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates