Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

19 July, 2009

Perarakan Pengantin


Salam dan Hai

Baru-baru ni saya ada undangan majlis perkahwinan di MAEPS.



Warna tema majlis sanding tu-- hampir-hampir Tiffany's Blue- warna idaman seorang sahabat rapat saya. Warna ni masih baru lagi dalam tema majlis kawin orang Melayu.


Kalau saya katakan pada dia, warna biru laut, dia akan kata "NO, it's Tiffany's Blue OK..!". Dia tak terima jawapan warna turqoise sebagai kata ganti juga.

Ok, tak penting apa sekalipun isu perbalahan warna tu.

Cuma sesuatu yang saya nak kongsi di sini. Perkara yang saya belajar dari amatan mata yang berlensa lekap dengan kuasa 300 ni sepanjang majlis-majlis sanding yang pernah saya hadiri.

1. Elakkan meletakkan walkway atau flower stands atau sangkar burung terlalu banyak disepanjang red carpet. Memang cantik. Tapi saya dah banyak kali nampak tetamu dan pekerja yang menjatuhkan pasu walk away, terutama masa pengantin nak berarak, semua teruja menyerbu ke red carpet, maka terlanggar la flower stands tu. Kalau ada budak-budak hyper aktif, lagi la bertambah dasyat. Kadang-kadang, dengan arch pun boleh tumbang ok! Kalau nak sangat letak pun, mungkin boleh letak di pintu masuk atau di penghujung red carpet, atau di hujung tangga naik pentas, di mana-mana yang kamu rasakan kurang potensi untuk dilanggar atau tempat yang kurang lalu lalang tetamu.

2. Kalau ada flower girls dalam episod perarakan, pastikan mereka jalan tidak terlalu dekat dengan kamu. ini bagi mengelakkan mereka overshadow kamu sebab mana-mana orang pun akan teruja melihat flower girls yang amat la comey! Pastikan mereka jalan di depan dengan jarak sederhana dari pengantin. Begitu juga kalau ada dayang-dayang dan hulubalang. Pastikan mereka berjalan dengan jarak selamat di belakang pengantin.

3. Seorang sahabat berkongsi pengetahuan daripada satu sesi ceramah yang dia pergi. Perarakan pengantin tak elok diringi dengan kumpulan kompang yang mendendangkan bacaan selawat ke atas Nabi. Memang niat untuk menyelitkan unsur keagamaan tu satu langkah yang murni, tapi kita kena ingat, selawat ke atas Nabi tu, hanya untuk junjungan kita Rasulullah. Siapa kita/ pengantin tu untuk mendapat darjat setinggi Rasulullah S.A.W? Kalau benar hendak selitkan unsur keagamaan, biar pengantin duduk sopan di pelamin/ meja beradab, baru la dibaca doa dalam keadaan semorang bersedia, tanpa gangguan bunyi-bunyi bagai. Kan itu lebih afdhal, kawan?

4. Elakkan pilih pelamin yang bersambung-sambung antara satu sama lain. Maksud saya, ada ikatan kain-kain rentang yang menyambungkan tiang-tiang pelamin tu (kalau jenis pergola dan berkubah bagai) bagi mengelakkan pelamin anganmu tumbang. Serius, saya dah pernah tengok pelamin tumbang dek rupa pelamin sebegini. Yang cantik pada mata, tak tentu kukuh pada binaannya. Pastikan ada ruang yang cukup untuk tetamu bergerak dan bergambar dengan pengantin bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini.

5. Jangan berjalan terlalu laju wahai bakal pengantin, tak kisah betapa kamu lapar atau betapa tak sabarnya nak duduk di atas pelamin..!! Tak semuorang ada camera DSLR dan takde siapa nak simpan gambar yang tak jelas dengan imej seolah-olah macam cerita hantu Korea. Berjalan dengan keyakinan dan senyuman yang tak pernah lekang dari bibir, dan biarkan tetamu dapat mengabadikan gambar kamu di kamera mereka. Pandang tetamu-tetamu yang beratur ditepi kamu, hadiahkan senyuman yang paling manis untuk mereka.


Kalau ada lagi perkara lain terlintas, saya akan tulis lagi ok? :)

1 comments:

Puan T on July 22, 2009 at 5:30 PM said...

amat bersetuju ng entri ini. xmo jua ada pelamin byk tiang sb budak2 zaman skg bukan kire nk main kejar2, main pedang2 guna bunga manggar.

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates