Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

17 July, 2009

Cerewet Jangan Sampai Tercirit


Salam dan Hai

Rasanya, rata-rata yang nak berkahwin, mesti impikan sesuatu yang gah untuk majlis perkahwinan masing-masing. Takde niat di hati nak berlagak, tapi impian tetap impian. Cukup untuk puaskan hati masing-masing. Maka bermula la persediaan dan segala pra yang terperinci di canang, disenaraikan. Niat di hati satu sahaja, semoga yang dirancang jadi kenyataan.

Sapa yang tak mahu impian jadi kenyataan? Apa tah lagi kalau kita mampu.

Rugi la kalau tak cuba realisasikan.

Mulut kita asyik kata, "kita merancang tapi Allah yang tentukan", dalam nada yang sebenarnya takde la ikhlas sangat, tapi untuk sedapkan hati dan takut-takut kalau impian tak jadi kenyataan, sekurangnya orang yang mendengar tau yang kita tak bersalah, cuma takdir tak mengizinkan.

Redha cap plastik jajan.

Tapi kesudahannya, terdetik:
"Ha, terlaksana pun impian aku!"
"Aku memang dah lama nak wedding camni"
"bestnya impian tercapai!"

Disebabkan sifat cerewet, kadang-kadang mulut terlepas berkata
"aku takmo makeup bridal tu, cam kampong!"
"pelamin kat butik tu tak sesuai la dengan tema aku"
"Aku orang yang pertama tau pakai koleksi ni"

Angkuh dalam keadaan separa sedar.

Mamai-mamai ubat selsema la lebih kurang.

Saya banyak baca blog perkahwinan. Membaca impian mereka untuk bergelar raja sehari. Seronok berkongsi impian mereka. Pelbagai khabar dan rancangan dicanang. Saya pun boleh dapat idea! Niat mereka cuma satu--ingin berkongsi dan bertanya pendapat dengan pembaca mereka.

Tapi sayangnya, bila ada rancangan yang dicanang-canang, tak menjadi baru la masa tu redha dan sedar diri, terlupa tak dinyatakan "dengan Izin Allah", "InsyaAllah kalau ada rezeki", "Aku harap Allah izinkan aku"

Mungkin terlalu rasa teruja sampai terlupa lafaz "kun fa ya kun"?

Abang saya berkongsi satu cerita. Mungkin dia nak saya beringat jangan terlalu cerewet menguruskan perkahwinan abang saya yang kedua tu.

Cerita pendek aje, jangan berhenti membaca

" Ada salah sorang boss aku ni. Dia tu memang jenis jaga standard tau. Cerewet tu memang sifat dia la. Dia cite kat aku masa tengah borak-borak pasal majlis kawin. Dia kata "Mana-mana majlis kawin pun, takkan dapat lawan grand majlis kawin aku". Aku pikir, ahh dia dah mula dah... Then boss aku sambung, "masa majlis kawin aku, makanan tetamu semua basi".."


*bunyi cengkerik

saya tanya pada abang saya apa terjadi seterusnya. Abang saya kata, soalan tu hanya sesuai ditanya kalau abang saya dah takmo kerja kat Petronas lagi. Tapi abang saya kata, boss dia ada kata, masa sesi food testing tu, memang dia cerewet dan mana yang dia rasa tak kena dengan rasa lidah dia, terus dia tolak tepi.

Kesudahannya, masa majlis kahwin dia, makanan yang dia pilih yang kononya menepati citarasa dia, semuanya basi.

Membaca balik penulisan saya sebelum ni, hai memang Allah boleh menduga saya bila-bila Dia kehendaki! Manusia memang mudah alpa, tapi tu bukan alasan. Saya perlu beringat sentiasa akan hal ni!!

Mungkin kalau lepas majlis kawin jerawat naik mendadak-dadak, mungkin dari salahkan mak andam, kita fikir balik, ada tak mulut lancang mengkritik makeup orang lain?

Cerewet tu biar la berpada-pada, memilih tu biarlah berjaga-jaga.
Tutur kata jangan lancang, karang tak termakbul apa yang dirancang.

Wah, boleh jadi cam pantun gak ni!!


0 comments:

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates