25 July, 2009

Dugaan Nak Buat Benda Baik


Salam dan Hai

Kadang-kadang bila kawan-kawan saya bertunang, saya memang akan happy sangat-sangat. Teruja yang amat. Tengok diorang berseri pada majlis tunang mereka, haaaii memang priceless.

Tapi rupanya, kadang-kadang, senyuman manis tu hanya sekadar di luar.

Saya nak kongsi beberapa isu tentang dugaan nak buat benda baik ni, memang berjela.

Isu Hal hantaran.

Simpati panjang saya dengan seorang kawan ni. Ada sahabat mengadu pada saya. Riak muka dia tak penah nampak macam dia makan hati dengan sikap sesetengah orang (patutnya digelar kawan, tapi perangai semacam tu tak perlu dipanggil kawan) yang pertikaikan sesuatu berkenaan hari pertunangan dia. Kesian dia, isu cincin dia takde batu dan persoalan kenapa bukan white gold, semua lancang diutarakan oleh orang-orang yang dia anggap darah paling dekat.

Percaya la, isu berkenaan hal-hal sensitif tak perlu dibincangkan dengan terbuka. Jaga la air muka pengantin. Berbaloi ke sebaris ayat soalan yang berlegar kat kepala kita dibayar dengan merampas kegembiraan bakal pengantin? Tak perlu disoal siasat cincin jenama apa, wang hantaran berapa.

Dulu pun, saya agak lancang bertanya soalan tu tanpa fikirkan impak soalan tu pada perasaan bakal pengantin. Alasan saya, sebagai persediaan/ survey dahulu. Tapi saya belajar memahami hati mereka yang berkaca tu.

Isu jemputan

Mana-mana bakal pengantin pun, senarai jemputan aje sudah memeningkan kepala. Ada orang, walaupun tak dapat jemputan bertunang pun, waaah sudah bagaikan mengumumkan perang dunia ketiga dengan bakal pengantin! Merajuk konon tak dijemput..

Berkongsi satu cerita tentang seorang sahabat yang tabah dihujani soalan-soalan bagaikan edisi Terjah di Melodi! Masa dia bertunang, ada yang lancang bergurau kasar

"asal ko tak jemput aku? takut makanan tak cukup ke?Kalau tak cukup aku boleh bawakan beras"

Hati mana tak terkedu bila dengar? Berdesing telinga.

Gurau ke tu? ko ada nampak aku gelak??

Masalah lain dihadapi oleh seorang sahabat rapat, juga isu berkenaan jemputan. Kawan yang dah entah bertahun tak bertegur, yang buat-buat tak nampak dirinya online di YM, entah angin apa, laju aje mereka bertanya khabar dan mulakan ayat

"dengar kata nak kahwin? Tak jemput pun?"

Adakah disebabkan kita kenal ramai orang, kita tak boleh pilih siapa nak dijemput dan tak perlu dijemput? Takut nanti ada yg kecik hati plak dan terasa diri tak dihargai?

Kalau benar perkahwinan itu perlu dihebahkan, sudah terbukti sudah dihebahkan dan dimaklumkan, maka jika tiada jemputan susulan menyusul, adakah kurang syaratnya?

Kalau kau tak tau nama penuh aku, usah nak bermanis muka. Pintu keluar terus dihadapan.

Isu Majlis

Biasanya, keluarga bakal pengantin pening kepala nak putuskan barang apa nak bagi tetamu. Cukup ke dengan telur? nak bagi dalam goodie bag ke? Tapi baru-baru ni seorang sahabat berkongsi isu panas atinye dia dengan seorang berpelajaran tinggi dalam agama, yang tak setuju tetamu yang datang, perlu diberi apa-apa makanan atau hadiah sebagai buah tangan.

Pembaziran kata dia.. Pelik kan? tapi begitu la katanya.

Dia bangkang bagaikan tak bertepi, siap diperli orang-orang yang pernah dengan rendah hati, menjemput beliau ke majlis kenduri, betul-betul di depan kehadiran mereka.. Hati mana tak tersentap kan?

Tak cukup ilmu di dada untuk saya pertikaikan isu bazir atau tak. Tapi bagi saya sekeluarga, cukup la kalau dijamu orang yang datang dan dibekalkan dengan buah tangan (tak kira dalam apa juga bentuk) dengan niat bersedekah, isu bagaimana tetamu menghargai pemberian saya, wallahualam.

Yang penting, nawaitu kami jelas dengan-Nya dan bukan untuk bermegah-megah. Tak perlu untuk kami menjelaskan niat kami pada tetamu. Kalau rasa kami seolah bermegah, mungkin kamu yang patut cuci hati tu bersih-bersih.

Don't judge us, you're not God.


Hai, memang besar dugaan nak buat benda baik ni.. Nak ikut sunnah Nabi pun, berbagai cabaran kena tempuh.

Memang agaknya ditakdirkan saya tak tunang supaya tak tempuhi hal semacam ini kot. Kalau saya ditempat mereka, tak tentu lagi saya ada kesabaran mereka, masih boleh tutup rapat-rapat didih di hati. Untuk itu, saya cukup hormat mereka!

Haii.. dengan mulut celupar cam saya, mesti saya akan lazer balik tanpa fikir panjang, tanpa fikir air muka makayah saya. dengan tujuan hanya satu --

on yo' face makcik!!!

Haiii.. nak buat benda baik ni, memang syaitan dok kacau!


25 Julai 2009


1 comments:

-yani- on July 27, 2009 at 11:12 AM said...

sy pun senang hati kalau org tak tanye berapa hantaran tu semua.. sebab pd sy mende2 tu adalah hal sensitif
kadang2 sy jawab jek.. rahsia.. tapi kang diorang bengang pulak.. tapi kang kalau bitahu ade lak komen2 lain kat belakang.. jd biarlah derang bengang.. dr sy yg bengang pas tu hehe..

lagi bengang bile dh jemput tak dtg... awal2 tu siap pesan.."ko kalau tak jemput aku mmglah" pd hal bukanlah kite rapat sgt ngan dia..tapi sebab nak kongsi kegembiraan jemput jugaklah..

bab2 pemberian kepada org yg dtg ni pulak, pd sy ikut kemampuan dan jgn lah lari dr niat sebenar (bersedekah) takut nanti kalau ade niat nak menunjuk jgnkan dpt pahala dosa pulak yg dpt.. kan? (pesanan untuk diri sendiri jugak ni :) )
apa pun ikut kemampuan org tu sendiri.. sbb kemampuan org A dgn org B tu pun berbeza..

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates