Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

28 July, 2009

Restu Rezeki


Salam dan hai
Sebagai orang Jawa Johor, ada sedikit bangga mewarisi telur pindang.


Walaupun saya memang tak makan telur pindang, tapi masa mula-mula tengah bincang nak bagi apa sebagai buah tangan tetamu, memang saya terus senaraikan telur pindang di senarai teratas! Masa abang sulung kawin dulu pun, memang bagi telur pindang pada semua tetamu.

Tapi untuk perkahwinan abang kedua ni, disebabkan sedar diri dengan faktor tenaga kerja yang tak seberapa dan sedara mara semua kat Johor, tambahan tak sampai hati nak libatkan Makcik Dah buat telur pindang pasal anak dia pun dah nak kawin, maka kami sekeluarga amik keputusan yang telur pindang tak praktikal untuk family kami.

Akhirnya ayah putuskan nak amik kek dari satu syarikat ni. Mula tau pasal kek ni masa hadiri majlis sedara di Cheras. Rasa aje, terus jatuh cinta. Serius, memang bagi saya kek dia sedap. Selalunya takde la heran sangat dengan kek tapi sebab kek dia besar, jadi saya rasa riang sangat.

Malangnya, syarikat ni takde wujud di Internet, maka nak google cari maklumat memang susah. Nasib kat kotak kek tu ada nombor untuk dihubungi, terus call dan dapatkan serba sedikit maklumat yang penting. Rupanya baru tau, selain kek, dia ada jual cupcakes dan bahulu. Ada la beberapa kategori makanan yang Restu Rezeki ni jual.

Ayah terus set pergi Jumaat lepas ke Shah Alam untuk food testing. Awal-awal lagi saya dah pesan, minta amik lebih-lebih sebab saya nak bagi family keluarga teman lelaki saya untuk rasa. Memandangkan kami berdua rancang untuk buat majlis serentak, maka kena la dapatkan persetujuan bersama apa yang nak diberi.
Lepas puas ati dengan rasa kek tu, ayah terus order dalam 1000 unit kek. Ayah amik kek berbentuk bahulu, tapi bukan perasa bahulu. Gemok sangat bekas dia sebab kek dia pun gemok.
Gemok macam gambar kat bawah ni
Harga sekotak dalam RM2.10. FOC penghantaran. Ada dua jenis warna kotak. Tema abang saya ungu, jadi macam jodoh pulak kotak warna ungu!Yang penting, insyaAlah kalau takde halangan, takmo terkocoh-kocoh nak sediakan apa-apa lagi. Terus aje hulur pada tetamu yang datang.

Pada yang berminat nak cuba, boleh hubungi alamat ni:
Restu Rezeki Enterprise
Lot 3720,Lorong Haji Shoib,
Batu 7 Jalan Kebun,Seksyen 30,
40460 Shah Alam, Selangor.
Tel : 03-51616586HP : 010-2431312/017-2293329
Fax :03-51210177


Lebih maklumat, klik di sini

Sejujurnya, pada mulanya kurang setuju dengan pemilihan buah tangan ni yang pada pendapat saya, agak mahal. Walaupun rasanya memang sedap, tapi bagi saya dengan harga kos sekotak sebegitu, jumlah kos untuk buah tangan aje dah sampai RM2 ribu.

Tapi ayah saya ada prinsip sendiri. Dia sedikit pantang, kalau pengantin nampak glamer dan serba serbi mewah, tapi penyediaan meraikan tetamu ala kadar, memang ayah saya kurang gemar.

Bagi dia, walaupun diraikan pengantin, tetamu yang dijemput datang beradat, membawa doa membawa berkat, jadi harus iringi mereka sebaiknya.

Tapi sampai skrang masih tak dapat 'get along' dengan prinsip meraikan tetamu bagi ayah. Setiap kali raya, mesti gaduh pasal open house, mesti sampai menjela senarai lauk ayah sediakan sedangkan saya nak simple aje dan senang dihidang.

Apa-apa pun, dalam penyediaan buah tangan untuk tetamu, kena fikirkan banyak faktor-faktor langsung dan tidak langsung. Kalau tenaga kerja tak ramai macam keluarga kami, mungkin kena 'sub-contract' kepada orang luar. Tapi apa-apa pun, jangan ketepikan kos dan ikut kemampuan masing-masing. Ingat, budget jangan lari. Parah nanti!

Oh ya, hal berkenaan nak bagi mak si dia rasa..

Keputusan: Mak dia sangat suka sebab sedap dan tak muak.
Penamat: Gaduh dengan si dia pasal dia takmo caya cakap saya yang kek tu sedap. Tapi lepas mak dia kata sedap dan setuju untuk gunakan kek tu untuk majlis kami (insyaAllah), baru dia puji.


28 Julai 2009

4 comments:

Puan T on July 28, 2009 at 4:06 PM said...

oh skali ng kotak. bagus2.ko xkan wat keje 5juta kali utk tujuan packing dan sebagainye.

khairulhaya on July 28, 2009 at 5:47 PM said...

banyak gak modal erk..tp untung roy ade abg ipar dr johor.

roy pon da cadang mau bg telur pindang ni kt tetamu..n kt pelamin lak letk telur masin..

pening kan mau memikir kan ini hal..

xora on July 28, 2009 at 8:38 PM said...

tu la Roy, kat sini, semo pun mahal.. takpe la, maybe lebih kat sini, kurang kat tempat lain kan? :) bunga pahar pun tak pakai telur pindang pasal tema ungu-putih jadi ayah dah beli bunga telur warna ungu, pakai telur itik yang putih melepak tu.. tapi saya nak makesure masa saya, nak gak pakai telur pindang untuk bunga pahar~~ even saya tak makan telur pindang :P

Nadhiya said...

wujud la syarikat tu dalam internet.

Ni link die:

http://resturezekienterprise.com.my/

promo free..hehe.
sy pun sub-contract dgn depa for doorgift in my wedding.

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates