Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

08 August, 2009

Ulasan Pameran Pengantin


8 Ogos 2009

Salam dan Hai

Kali pertama jejak kaki ke Pameran Pengantin 2009.

Banyak booth kat sini. Ada yang one-stop-center.. ada yang khusus kepada katering, kad jemputan, fotografi dan butik pengantin. Memang semua lawan harga. Kalau nak diikutkan harga, memang saya dah book tapi saya rasa terlalu awal untuk saya buat apa-apa keputusan. Lagipun saya dan teman lelaki dah setuju yang semuanya akan hanya dibuat pada awal tahun depan.

Pelamin kerusi semacam ini memang trend.
Tapi saya lebih suka kerusi panjang sebab boleh muat 3-4 orang kat atas kerusi bergambar :P (sebenarnya kerusi semacam ini amat lah mahal :P)

Kemudian dah dapat idea untuk meja guestbook saya nanti insyaAllah. Angan-angan memang nk buat guestbook. Jadi di meja guestbook tu nanti, sayanak letakkan gambar pre-wedding saya insyaAllah. Macam kat bawah ni


Nampak sesuatu yang amat menarik...




Tapi cepat-cepat beredar lepas tau tu adalah Nas Great Idea..

Kami masih takde warna tema..
Tapi sekurangnya, dah dipendekkan pilihan kepada tiga warna ni
1. Kuning diraja
2. Navy Blue
3. Dark Tifany's Blue (bak kata Qis)

tapi wallahualam la mana tau baru perasan warna lain. Masa borak-borak dengan bridal kat sana, kebanyakkan mereka menjangka, ton warna hitam akan menjadi ikutan untuk tahun 2010. Sekurangnya, mesti akan ada sedikit kombinasi warna hitam, mungkin di manik, mungkin di riben, mungkin di pelamin.

Tapi rasanya, susah untuk saya buat pilihan untuk sekadar datang ke Pameran Pengantin macam ni, terutama untuk pemilihan butik. Sebab kebanyakkan butik memang tak dapat bawa semua koleksi mereka. Tau-tau aje la, kalau perempuan nak tengok, kita tak percaya hanya pada gambar. Kita nak juga pegang fabriknya, belek-belek yang lain dan kalau boleh, nak tengok macam mana persalinan tu kat badan kita.

Tapi memang kebanyakkan butik di sini, minta kita pergi ke butik mereka untuk tengok koleksi. Tapi kena booking harga untuk dapatkan harga promosi di pameran.

Memang harga promosi ni dapat kurang hampir RM200 ringgit gak la.

Kelabu mata....

Memang masa saya mula-mula datang ke pameran ni pun, dah siap dalam otak, takmo booking apa-apa, walau sehebat mana pun tawaran, walau serendah mana pun deposit yang dibenarkan, saya takmo.

Jadi bagi saya, pameran semacam ini, elok kalau kita nak amik maklumat tentang kedai-kedai yang berpotensi. Sekadar untuk kumpul maklumat. Tapi memang pameran semacam ni memang elok kita pergi sebab sekali pergi, kat tangan sekurangnya hampir 60-70 syarikat saya dah pegang risalah mereka. Siap berulang kali di bagi pun ada.

Nasib pihak pengunjur dah bagi paper bag awal-awal, jadi semua saya taruk ke dalam tu.

Saya rasa, saya perlu aturkan strategi macam mana nak elakkan dari pekerja-pekerja kat situ, asyik hulurkan risalah kat saya, walaupun saya memang dah ada risalah mereka. Nak amik, nanti membazir bagi diorang. Tapi kalau tak amik, nanti mereka tersinggung pulak. Maka amik aje la, sampai kembung paper bag.

Oh, ada juga food testing.. Nyum nyum!

Bagi saya, pameran pengantin ni memang elok sangat pergi untuk dapatkan maklumat tentang mereka yang terlibat dalam majlis perkahwinan. Tapi jangan tunggu terlalu lama sebelum buat booking, takut mereka tak dapat nak penuhi sebab rata-rata kedai yang saya pergi, diorang selalu kata, bakal pengantin ni suka buat keputusan last minit jadi bila diorang tak dapat penuhi, dah jadi kesian pulak. Tapi memang jadual dah pack. Tak dapat nak buat apa.

Kalau majlis tahun depan, seawal mana nak dibuat urusan??

6 comments:

khairulhaya on August 10, 2009 at 9:56 AM said...

hai..
nmpaknye salah 1 tema kamu sama dgn roy.roy da lame mau kaler kuning raja,en tunang pon bersetuju.cume yg roy risau tone warne kulit en tunang sedikit gelap..
klu tema kite same,so bole la btukar2 idea k..

xora said...

bukan aje warna tema kita sama, tapi masalah kita juga sama, si dia warne kulit hitam yang dipandang manis :P yup, kita harus tukar2 idea!! :) yeay dah ada geng

Qistin Fadzin on August 10, 2009 at 1:27 PM said...

ohhh, adakah persalinan hijau dlm gambar pertama itu berwarna teal/dark tiffany seperti impian kita? saya tertarik!

xora said...

Qis, gambar ni diambil khas utk Qis tau.. pasal saya perasan kaler tu! rasanya butik D'renjis (ejaan kurang pasti).. nanti saya bagi contact number butik ni kat chatbox blog Qis ok?

khairulhaya on August 10, 2009 at 3:56 PM said...

xora..
kite memang sehati sejiwa n senasib ok..seronok plak bile da ade geng.

eh xora ade terjah blog ni x?
lovely2gether.blogspot.com..die pon bakal pengantin mcm kite..tema pon kuning raja..sgt kreatif orgnye..tp untungnye sbb kulit pasangan ni putih..wuuuaarrgghh..

Dina Halim Bridal Boutique on August 18, 2009 at 3:34 PM said...

salam =) eh, terjumpa pulak visitor pameran dalam ni..saya salah seorang exhibitor yang ada. If nak apa2 request boleh email kepada saya. Bulan November ni kita akan berada di PWTC 13-15 Nov pulak. So, meh la singgah booth kami. Ada pelamin baru yang akan dibawa.

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates