Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

22 August, 2009

Lagu Majlis Perkahwinan


22 Ogos 2009

Salam dan hai

Semalam, saya baca artikel berkenaan senarai lagu Melayu untuk majlis perkahwinan di hantarankahwin.com

Saya pun memang dah ada senaraikan lagu untuk majlis abang saya nanti. Walaupun dalam pakej katerer kami disertakan dengan DJ yang sudah ada senarai lagu mereka, tapi saya tetap nak nyelit nyibuk nak senaraikan lagu pilihan saya dan abang saya.. Ok saya tipu.. Abang saya tak amik peduli pun, jadi tu adalah lagu pilihan saya :P Tapi yang penting, ayah dan ibu pun sudah bersetuju dengan senarai lagu saya...

Ok tipu lagi.. mereka tak amik kisah pun, diorang setuju aje.

Menyebut hal senarai lagu ni, rasanya setiap pengantin ada citarasa dan pilihan yang berbeza. Ada yang mahukan lagu-lagu lama 60an.. Ada yang hanya mahukan lagu-lagu bertemakan pengantin aje dipasang.. Ada yang mahukan karaoke (.. sebab nanti pengantin pun nk join sekaki nyanyi-- aku raja sehari. sedap tak sedap, tadah aje telinga hokey?).. Ada yang suka kompilasi lagu dari Indonesia dan Malaysia.. Ada yang lebih suka selitkan lagu Inggeris juga.. Ada yang mahukan lagu Korea dan Hindustan menyelit--jangan tak percaya.

Memandangkan tetamu yang datang ke majlis abang saya nanti tu, ada yang muda, ada yang tua, dari generasi berbeza, jadi cam tak adil hanya pasang lagu-lagu lama, sedangkan kawan-kawan abang saya yang muda belia, mungkin boleh tidur sambil makan nasi minyak.

Jadi family saya setuju dan tak kisah kalau kami campur adukkan senarai lagu-lagu yang akan berkumandang pada majlis hari tu, dari lagu Indonesia dan Malaysia.

Takde lagu inggeris.

Bagi saya (ni pendapat aje) lagu Inggeris sesuai kalau dipasang untuk event di waktu malam. Entah la, bagi saya mood lagu Inggeris semacam kena kalau majlis di waktu malam. Kalau lagu "My All" dari M.Carey dan "My Baby You" dari M.Anthony, haaaii rasa cam diawangan pulak :) Ada pulak bunga api tetiba.. Rasa cam nak menari kat tengah-tengah majlis tu! *angan*

Ok, berikut adalah senarai awal lagu-lagu pilihan kami

1. Sempurna- Andra
2. Ketulusan Hati- Anuar Zain
3. Lelaki ini- Anuar Zain
4. Pernah Muda- Bunga Cinta Lestari
5. Mencintaimu- K.Dayanti
6 Kau Ku Sayang- Siti Nurhaliza
7. Kau ilhamku- Manbai
8. Chantek- Altimet feat. Adeep
9. Tercipta Untukku- Ungu
10. Ayat-ayat Cinta- Rossa
11. I'm the Lucky One- Anuar Zain
12. Istimewa- Indigo
13. Keroncong Hujan- Adibah Noor
14. Bagaikan sakti- M.Nasir dan Siti
15 Pandang-pandang, Jeling-jeling
.
.
.
.
xx (masih mencari)

Lagu-lagu rasmi majlis perkahwinan sememangnya telah disediakan oleh DJ yang bertugas tapi rasanya perlu berbincang dengan DJ untuk senarai pendek.

Ikutkan rancangan insyaAllah, pada waktu pengantin dalam perjalanan ke dewan, muzik gamelan akan dipasang sehingga pengantin sampai. Bila pengantin dah sampai, muzik gamelan diberhentikan untuk bagi laluan pasukan kompang. Kemudian gamelan akan disambung sepanjang pengantin makan beradap.

Saya masih mencari skor muzik lain yang sesuai, tanpa ada suara penyanyi untuk dipasang sepanjang pengantin di meja beradap.

Siapa-siapa ada cadangan tak selain dua senarai skor muzik di bawah?

Skor Muzik
1. Gamelan
2. Ya Ladan

Tapi saya rasa, sepanjang majlis nanti, ada beberapa perkara yang saya akan titikberatkan

1. Peka dengan volume muzik yang dipasang oleh DJ. Sebab saya banyak kali hadapi suasana, terpaksa menjerit ketika bercakap dengan kawan yang hanya duduk sebelah. Ni majlis perkahwinan, bukan tengah clubbing. Jadi kena pastikan muzik di pasang dengan kadar sederhana.

2.DJ tak boleh menyanyi atau bawa bersama orang lain untuk menyanyi.. tapi mungkin sepupu saya yang boleh menyanyi tu, boleh diberi peluang lepaskan gian dia pasal ayah dia tak bagi dia masuk AF. Mak saya pun suka suara dia.

3. Masih dalam proses memaksa abang saya menyanyi lagu "Iris". Saya memang suka sangat lagu tu, tapi boyfriend saya dah pesan "B jangan nak buat gila request b nyanyi masa majlis kita tau..!" (dia memang boleh baca saya :(.. nak jugee)

4. Saya dalam proses menyenaraikan pantun untuk majlis perkahwinan. Hal ni pun masih perlu dibawa bincang dengan DJ bertugas sebab saya rasa kedua-dua pihak perlu fleksibel dalam hal ini. Saya takmo mewujudkan tekanan bagi DJ yang bertugas, tapi suasana majlis pun perlu bersesuaian dengan celoteh DJ.

Ok. nanti kalau ada progress saya akan update lagi.

Selamat berpuasa dan berhujung minggu!

3 comments:

laling said...

yerp...kalo ade live performance dr gamelan ke,ghazal ke, keroncong ke(my fav)...lg masyukk kot...n nk lg best, upah mana2 penari cilik utk menari on dat day, lg menariks!! ;p

xora said...

laling, kalo ada budget lagi masyukkk :P huaaa.. aku nak cari budak sekolah menari zapin la.. kat ne nak cekau?

laling said...

ni lagu fav aku, tp aku share ngn ko
-jgn ada dusta antara kita(broery n dewi yull)
-my destiny (celine dion n lionel richie)
-selimut hati (dewa 19)
-keroncong sayang di sayang-mariam ahmad

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates