Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

25 August, 2009

Jubah Moden Untukku


25 Ogos 2009

Salam dan hai

Awal.

Memang terlalu awal untuk saya memilih baju untuk nikah.

Takde motivasi daripada abang-abang saya.. hai.. mereka memang tak faham ati perempuan :P

Ati perempuan saya, dah asyik kata nak baju jubah moden untuk nikah nanti.

Baju kurung--hari-hari saya pakai gi opis.

Baju kebaya- saya digelar ratu kebaya kat opis pasal terlalu banyak sangat kebaya sampai diorang suruh saya resign dan kerja di MAS

Jadi saya pilih baju yang saya tak pernah pakai lagi, iaitu Jubah. Warna pilihan kami putih gading.

Ini adalah cinta. Cinta pandang pertama. Rekaan Hatta Dolmat (walau saya dah dengar banyak complaint pasal dia, tapi baju ni memang cantik!!)

sumber: Hatta Dolmat

...Dengan potongan leher semacam gambar di bawah. Tinggi, dan nak masukkan tudung dalam baju.. Sanggup ke saya jahit manik kasi jadi cam gambar tu?? sanggup sanggup (angkat tangan) tapi mungkin tak seberat dan detail macam si cantik di bawah ni.

sumber: to be update

Nak cari manik warna kelabu lembut macam si cantik-saya-tak-tau-sumber kat bawah ni..
sumber: to be update

Oh ya, nak buat perincian di pinggang macam gambar di bawah ni.
sumber: Vera Wang Collection

tapi nak cam kat bawah ni untuk bagi ilusi ramping di pinggang..


Sumber: Vera Wang Collection


.. dan berharap dapatkan rekaan semacam ini??
sumber: Hatta Dolmat
Nota penting: takmo crown langsung (tapi cekak butterfly mungkin akan diterima)dan takmo pakai tudung keras kat depan tu boleh?? Nanti susah nak buat upacara batal wudhuk. (tu bukan tanda saya rakus :P) Tapi macam kena pakai aje..

Walaupun dah bercita nak dapatkan rekaan idaman, kena sedar diri dan lengkapi diri dengan pengetahuan sedikit tentang jubah dan material yang sesuai. Paling penting juga, bersedia hadapi sebarang kemungkinan dan dugaan..


Rujuk disini untuk info dan pendapat dari Butik Cosry, Hatta Dolmat dan beberapa lagi pereka-pereka lain.


Tapi buat masa sekarang, memang kena tadah telinga dengar ayat-ayat realistik dari abang-abang saya.

"Ko bukan skrang nak kawin. Rilek la. Awal lagi la nak pilih baju nikah"

Jawapan saya: Ha.. ko jangan tak tau.. Nama anak pun aku dah pilih ok!!??


8 comments:

Unknown on August 25, 2009 at 9:29 AM said...

sy suke jubah moden jugak! hehe tapi mungkin untuk bersanding..

khairulhaya on August 25, 2009 at 9:39 AM said...

halooss..

xora..cita rasa kite same la..kamu ni mesti tinggi orangnye kan..roy minat macam baju nana era mase sanding tu tp klu pakai time nikah mcm over plak..hahahah..

ape pon baju tu mmg cantik okey..

xora said...

cik modu: saya nantikan gambar kamu sanding!
roy: harap dapat pilih kain yang sesuai dan tailor berjaya merealisasikan impian saya..tinggi saya dalam 167 tapi gemuuukk.. camne nak kurus tang peha???!! darn :(

NisS^ImmEr on August 25, 2009 at 12:00 PM said...

yay, taste kita sama..sy pun buat jubah moden for nikah..
tp sy tak tinggi pun, so cutting tu i buat mcm kebaya skit la tp labuh

xora on August 25, 2009 at 3:16 PM said...

Niss, kamu boleh rujuk link2 yg saya bagi kat atas tadi. ada satu tu mungkin berguna utk rujukan kamu.

Sabsabby on August 25, 2009 at 4:37 PM said...

hey dear, tumpang sekejap...the 2nd and 3rd picture is design by rizmanruzaini...anyway all the best with your wedding planning..i pun tak suka crown nanti for my wedding, i feel tak sesuai dgn tudung..nanti nampak pin semua kat belakang....better if veil cantik...

xora said...

Sabby, thanks for sharing!Kalau kamu ada url dari blog mana gambar ni, sila bagitau ye sebab nak bagi proper recognition. cam tak best cilok gambar tapi takde source :P kalau pakai bunga hidup camne??

Mrs.Qarlista on September 11, 2009 at 10:23 AM said...

i think..jubah moden ni macam dress nak gi amik anugerah grammy gittew..tapi version sopan la..sangat cantik!

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates