Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

07 August, 2009

Tak Baik Tau


7 Ogos 2009
Salam dan Hai
Kesimpulan tentang 4 perkara sudah ada maklumat terkini; besar kemungkinan tak jadi amik baju tu.
Ada la beberapa dialog yang telah mengambil tempat, yang tak dapat saya tuliskan disini atas sebab-sebab tertentu.
Tapi keputusannya, abang saya akan cari baju baru di tempat lain. Hari ni pun Pameran Pengantin dah bermula. Mungkin ada rezeki mereka di situ.
Cuma yang saya agak kesal dengan tersebut tu, ngapa disembunyikan kebenaran demi keuntungan?
Perniagaan ni adalah untuk satu tempoh masa yang lama.
Perkara semacam ini, sudah pasti saya takkan mahu amik mereka sebagai bridal saya. Atau untuk promosi pada kawan-kawan yang lain, adalah satu perkara tidak akan berlaku di masa hadapan.
Hai manusia..
Bayangkan, selepas abang saya dapat tau baju tu sama macam dengan baju wife kawan dia pernah pakai untuk majlis pada tahun lepas, maka petang semalam juga K.Rina dan abang saya terus pergi ke tersebut Mula-mula orang butik tu memang tak ngaku, siap kata "tak ingat la yang mana satu" Ok, mungkin la tak ingat sebab ramai pelanggan. Tapi lepas abang saya tunjuk gambar isteri kawan dia, terus aje orang butik tu kata, "ha.. ada kot.. Ingat sikit-sikit kot".
Itu penipuan pertama.
Penipuan seterusnya, lepas desak punye desak, baru orang butik tu bagitau yang sebenarnya baju tu takde la baru. Baju lama. Baju tahun lepas lagi. Bayangkan, baju tu siap dalam bulan 3 tahun 2008 dan masuk majalah dalam bulan 7 2008.
Jadi apa relevant kata baju tu baju baru?
Kalau lama katakan lama.
Nak ditambah cerita, baru la diorang mengaku yang baju ni dah dipakai sekurangnya oleh beberapa pasangan yang lain.
Kesian kat K.Rina dan abang saya.
Istigfar panjang diorang, tahan marah.
Orang kedai tu pujuk, suruh buat baju baru dan semestinya pada harga yang jauh teramat jauh tinggi dari pakej yang dah diamik
Masa tengah marah, ibu dah pesan jangan buat keputusan.
Tapi K.Rina, saya rasa seperti mana-mana antara kita orang perempuan, bertindak ikut emosi. Terus K.Rina setuju. Abang saya dah menggigil tahan marah kat K.Rina sebab buat keputusan melulu.
Saya faham perasaan dan tindakan dia. Kalau saya kat tempat dia, saya pun mungkin akan buat hal yang sama. Oh, tambah sikit. Saya akan pastikan saya lazer orang butik tu!! Saya takkan bagi mereka terlepas!
Ok, semua perkara di atas berlaku tanpa kehadiran saya pasal saya ada kelas inggeris di opis. saya cuma tau semua ni pada malam hari.Lepas diorang balik rumah, saya bincang dengan K.Rina elok-elok dan akhirnya, K.Rina pun dapat sedar diri yang keputusan tu tak bijak. Dia akan call orang butik tu untuk cancel tempahan tapi buat masa skarang, mereka book untuk baju yang sama dahulu.
Satu perkara yang saya kesal, business minded macam ni.
Betul kan saya jika saya salah, tapi setahu saya dalam Islam, cuma dua keadaan dibenarkan untuk menggunakan tipu helah; strategi perang dan dalam politik.
Perniagaan tak termasuk!
Kawan-kawan pembaca sekalian, jangan kata luahkan simpati atau kata "kesian". Tak, semua perasaan negatif dan lemah tu tak perlu. Mereka perlukan sokongan. Bukan kata-kata simpati. Sama gak bila K.Rina dok kata deposit RM300 tu banyak dan sayang nak dibuang begitu aje. Tapi bagi saya adalah lebih tak berbaloi untuk amount baru yang diberi hampir RM3.3k untuk semuanya perkhidmatan yang akan diberi butik tu.
Memang mudah untuk dikata dan saya sendiri, tak rasa diri saya cukup kuat kalau hal sama berlaku pada saya. Tapi bila keadaan dah tenang, kita cuma perlu fikir, "mungkin RM300 tu bukan untuk aku. mungkin ada duit atau hak orang lain yang aku amik tanpa sedar".
Yakin la, RM300 yang kena burn tu nanti, insyaAllah akan diganti dengan cara lain oleh Allah s.w.t. Mungkin bukan sekarang, mungkin juga bukan masa majlis, tapi mungkin selepas 2-3 bulan kahwin, rezeki RM300 tu datang semula dengan cara yang berbeza. Cara itu lebih mudah. Hidup tanpa sesalan. Tapi kita belajar pada kesilapan yang dibuat.
Macam yang saya kata kat K.Rina, redha yang RM300 tu bukan rezeki kita. Duit tu sendiri pun, asasnya rezeki tu datang dari Allah. Kita hanya menggunakan rezeki yang diberi. Lagi difikir, lagi tambah sakit di hati kang.
Tak elok, nanti tak naik seri muka tu! :)
Tapi serius, butik perkahwinan dan manusia semacam ini.. hai....
Memang diorang peniaga dan perlu amik peluang.
Tapi maaf la, tapi penipuan semacam ini tidak akan diterima dan saya masukkan dalam blog saya, sebagai panduan kepada bakal-bakal pengantin.
Bakal pengantin semua, sila pastikan maklumat yang diperoleh sahih dan cerita ni jadikan pengajaran buat semua bakal pengantin di luar sana.

Yang lebih saya simpati, ada kes saya pernah baca di blog orang lain, last minit tetiba bridal tukar baju. Tak ke kaget? Yang baju sanding tak fit pun ada, kes bridal tak puas ati pasal pengantin tu takmo amik makeup dari dia.

Bak kata pengantin tu, "makeup ko buruk, takkan aku nak amik" :P

Kita cuma ada satu sama lain aje untuk lindungi hak dan kepentingan masing-masing


4 comments:

khairulhaya on August 7, 2009 at 12:26 PM said...

hai..
skrg da bnyk bridal yg menipu ok..so kene berhati2..lg 1 soal make up..kdg diorang ni curik dr bridal lain nk ckp kt customer yg tu hasil kerja diorang.padahal make up yg sebenar sgt hampeh..

so hati2 ok.nk lbh slmt pilih bridal yg pernah kamu lihat hasilnye,cntoh bridal dr kwn or sedare yg kamu da pernah amik ke..

so hrp2 abg n k.rina dpt bridal yg tbaik ok..

xora on August 7, 2009 at 2:08 PM said...

Iye ke roy diorang pakai teknik cam tu!? bahayanye.. agaknya berbaloi kot kita buat test makeup dulu kan? tgk hasil kerja camne .. nasib la roy bgtau ni.. if tak, saya mmg tak tau..yg saya pernah tau, diorang buat aniaya kat pengantin.. contohnye, bila kita tak amik makeup diorang, diorang tak fittingkan baju kita.. kiranya saje buat balachi.. jahat kan?

ye, mari kita sma2 berdoa mereka dapat yang lebih baik dr terdahulu..

khairulhaya on August 7, 2009 at 3:00 PM said...

xpe la xora..kite same2 share info ok..ari tu xora da tlg roy kan.tp tu la tektik mak andam.yg dlm gmbr tu xbeerti dia yg make up.kan diorang ni kdg tamak,pada mggu yg same bole amik smpai 2 3 pengantin.pastu hntr org lain utk make up pengantin.

roy dpt info pon dr mak andam roy tunang dulu yg roy war2kan tu.kdg die pon amik part time dr butik lain sbb butik tu tamak.last2 hntr org lain.klu nk buat baju,bole tmph dgn die..tnjuk je design mcm mane..insyaallah bole buat.harge pon ok la bbanding kt bandar.

Anonymous said...

nak tanya... ni butik mana ek yg buat mcm ni. sy ada cerita gak... nak tau butik yg sama ke x. huhu. just nak someone untuk berkongsi perasaan sket...
email sy rezariemie@yahoo.com.sg
thanx :)

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates