Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

17 August, 2010

Status Prosedur Pernikahan Kami: 80%


Salam dan hai

Selamat berpuasa-- sudah seminggu kita berpuasa Alhamdulillah :)

Kali ni, saya menulis tentang prosedur pernikahan. Sebenarnya, setiap bakal pengantin akan melalui proses prosedur yang berlainan daripada segi pengalaman dan cabaran. Ada yang jalan mereka dipermudah, ada pula yang mengalami saat benar-benar mencabar pemikiran secara rasional (Bridezilla: Gear 1).

Tapi apa-apa pun, bagi mereka yang mudah jalannya, anggap itu rezeki. Yang menerima dugaan, anggap itu pembakar semangat ya?!

Kali ni, post saya berkenaan prosedur majlis nikah kami

1. Kursus kahwin

Kami dah amik kursus kahwin tahun lepas lagi, Julai 2009.



Kami amik di Putrajaya. Ini saya kurang dapat bagi komen pasal D yang uruskan semuanya. Ingat-ingat lupa saya, D sms orang yang bertanggunjawab untuk masukkan nama kami dalam senarai peserta untuk khusus. D rujuk pada
laman sesawang ini.

Tapi rasanya, kalau tidak mendaftar dulu pun tak apa pasal kebanyakkan peserta, datang terus pada hari tu. Cuma jangan lupa bawa salinan kad pengenalan siap-siap ya. Tempoh pendaftaran dibuka seawal 12 tengah hari. Lepas daftar dan bayar RM80, kami pun makan tengah hari di Taman Warisan (pasal makan tengah hari untuk hari pertama tidak disediakan. Sila tanya atau dapatkan tentatif kursus daripada pihak pengurusan dahulu tentang aturcara majlis pasal setiap penganjur, mungkin berbeza aturacara kursusnya)

Saya pernah tulis tentang kursus kahwin saya dalam
post yang ini.

Ingat ya, selepas selesai kursus kahwin, jangan lupa amik tahu bila dan dimana boleh ambil sijil kursus kahwin. Ada yang boleh terus dapat selepas tamat kursus dan ada yang kena tunggu seminggu kemudiannya. Dah amik nanti, jangan lupa hantar kedai untuk plastic laminate @ lapisan plastik kat sijil tu. Baru cantik dan terjaga sijil tu. Kenangan tu tau!

Seperkara yang lain, pastikan berapa tempoh sah sijil tu. Yang saya tahu (maaf kalau saya tersilap), tak semua kursus kahwin ni, tarikh sah seumur hidup. Ada yang tiga tahun. Jadi sila dapatkan maklumat betul daripada pihak pengajur. Pastikan sijil itu juga mendapat pengikhtirafan daripada Jabatan Agama Islam negeri.

2. Lokasi majlis nikah

Sebenarnya, ada sedikit isu tentang lokasi majlis. Ayah nak buat di rumah. Saya nak buat di masjid. Nasib ibu nye ayat kepada ayah "Biar la. Majlis dia, biar dia tetapkan kat mana nak buat" *hugs ibu! Jadi, masjid la lokasi kami InsyaAllah.

Lepas dapat persetujuan lokasi, baru pergi ke langkah seterusnya --kebenaran menggunakan ruang masjid. Proses nak menggunakan ruang masjid ni, tertakhluk kepada pihak pengurusan majid. Ada yang tak perlukan sebarang dokumentasi cukup sekadar janji mulut, tapi ada juga yang perlu melalui proses yang betul.

Hal surat menyurat untuk kebenaran menggunakan ruang masjid, saya serah kat ayah saya untuk uruskan. Dia kariah masjid tu, jadi dia lebih tahu selok belok pentadbiran macam mana. Katerer untuk majlis nikah pun ayah yang uruskan. Saya cuma bagitau ayah saya, majlis nak berlangsung pukul berapa dan hari apa. Itu sahaja. Saya mahu majlis diselesaikan di masjid, baik daripada akad nikah, tukar barang hantaran sampai ke jamuan. Mula di masjid, selesaikan di masjid.

Saya percayakan aje ayah uruskan dan bila dah tengok surat kebenaran, OK lega alhamdulillah.Senang hati.



Nota: Perkara diatas berkaitan majlis nikah yang tidak dilangsungkan di kawasan kediaman. Tapi bagi yang melangsungkan di rumah, antara perkara yang perlu kamu sensitif, antaranya tentang kebenaran untuk menutup jalan daripada pihak berkuasa tempatan (jika perlu) dan penggunaan khemah yang akan menggendalakan aktiviti jiran tetangga. Jangan lupa tanganinya dengan berhemah. Terpenting, sama ada buat di rumah atau sebaliknya, kena dapatkan persetujuan bersama tentang lokasi pasal nanti kena isi info pasal lokasi nikah dalam borang kahwin tu.

3. Ujian saringan HIV
Saya amik awal bulan 8, supaya tak lari sangat daripada tempoh 3 bulan sah sebelum majlis kami nanti. Saya dah pernah tulis ulasannya dalam
post ini.



Sangat mudah dan cepat prosesnya kalau kita ikut prosedur yang betul.

4. Surat kebenaran nikah (pihak lelaki)


Prosedur ni kena ke garisan-sedia-mula oleh pihak lelaki dulu. Mereka kena isi borang yang berkaitan, lampirkan dokumen-dokumen yang dikehendaki macam salinan sijil kursus kahwin dan IC saksi-saksi. Lepas tu pihak lelaki dapatkan tanda tangan penolong pendaftar nikah kariah dia. Kemudian, baru hantar borang ke Shah Alam (dalam kes kami)



Lepas pihak berkenaan proses borang, kemudian baru dapat surat Kebenaran Berkahwin Lelaki. Dalam surat tu, tertulis la nama korang dan pasangan, serta tempat di mana majlis pernikahan akan berlangsung.


Bayaran RM10 dan ingat, borang sah selama 3 bulan sahaja


Segala cop-cop yang diperlukan.


Dah dapat Surat Kebenaran Nikah lelaki, baru pihak perempuan boleh mulakan operasi yang sama.


Maka, baki 20% tunggu daripada pihak saya sahaja. Tak sempat lagi nak jumpa tok kadi kawasan saya. InsyaAllah, mungkin minggu ini cuba selesaikan.


Suka betul D bila saya bagitau, dia dah dapat surat kebenaran bernikah ;p

Nota: Saya kurang pasti, di mana nak dapatkan borang berkaitan pasal dalam kes saya, ayah saya yang pergi ambil untuk pihak saya dan D pergi amik sendiri untuk pihak dia. Mungkin ada B2B lain dapat tolong bagitau sumber, boleh kongsi di ruang komen. Kalau tak silap saya, borang juga boleh diperoleh daripada Penolong Pendaftar Nikah kawasan qariah masing-masing.


17 Ogos 2010



10 comments:

hana yoriee on August 17, 2010 at 9:03 AM said...

waahh..step prosedur yg clear..boleh lah hana jadikan panduan..=)

Aty Fared on August 17, 2010 at 9:04 AM said...

yeah.. i pon percaye.. dipermudahkan atau kesukaran...tu semua bahagian masing2... :) yang penting... kire berusaha dan redha..
eerr...tapi.. kenape u nyer khursus kawen stat lepas kol 12...?? besh ar..!!! huhu.. i pergi kusus kawen aritu.. dari pukul 8 pagi samapi kol 5.30petang dua hari berturut2.. okeh2.. i tak kisah...~ngeeee ;p

Xora on August 17, 2010 at 9:07 AM said...

Hana, tapi ada gak kurang clear, esp part kat mana nak amik borang tu semua pasal saya tak melaluinya, jadi tak dapat nak menulis ;p

@ty: Itu la, saya rasa semuanya ikut kepada pihak penganjur kot.

Unknown on August 17, 2010 at 9:16 AM said...

bagus xora..at lease b2b yang belum start semua ni dapat panduan dari sini! :)

kesenangan @ kesukaran yang dilalui tu sebenarnya menguji kesabaran kita. itu masing-masing punya bahagian..yang penting kita jangan cepat melatah..

farahfatihah on August 17, 2010 at 10:19 AM said...

xora borang kebenaran berkahwin pihak laki tu sbb D kamu bukan senegeri yer?

Xora on August 17, 2010 at 10:21 AM said...

Zaa yg susah dan yg senang tu la jadi ingatan kan?

Farah: en tak, D satu negeri. Tapi memang hantar kat S.Alam, pihak sana kasi borang tu gak.

Unknown on August 17, 2010 at 10:57 AM said...

dah lama sy tunggu entry camni..mia pn blur nie...aduih

didieadila on August 17, 2010 at 1:26 PM said...

thanx xora..atleast ada nmpk sket jalan crita nak buat apa..hahaha..*blur*

Nur Rawaidah Rahmat on August 17, 2010 at 1:51 PM said...

thanks for sharing info, take noted !! =)

sHEmA_sHImoT:D on September 28, 2011 at 11:35 AM said...

terima kasih atas perkongsian,saya jadikan blog awak ni sebgai dictionary kalau2 miss ape2..:)

boleh kan;p

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates