Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

23 June, 2010

Baju Nikah vs. Baju Sanding



Salam dan hai

Petang semalam, jumpa vendor baju sanding. Mahu selesaikan cepat-cepat perbincangan yang dah tertangguh 3 bulan! Pasal saya malas :P Iye, siapa yang selalu rasa saya seorang yang teratur, sila fikir semula :p ada masanya (erm.. banyak masanya la :P) saya amat malas juga nak siapkan persiapan kahwin.

Dalam kemalasan petang, saya gi juga ke butiknya dengan D. Semangat sungguh designer tu cadangkan design yang dia nak syorkan. Dia pilih berdasarkan bentuk badan dan ketinggian saya. Kebaya labuh. Teringat dulu, K.Ina masa buat baju nikah saya pun, beria-ria cadangkan saya buat design yang macam tu juga.

Saya tengok, dalam hati sudah tak sedap. Dah terdetik "Ah, sudah. Cam baju nikah aku aje! Mesti kena lazer aku ni nanti."

Saya sudah berbelah bagi, nak tunjuk ke tak nak baju nikah saya. Saya memang sengaja bawa baju nikah saya masa jumpa dengan dia supaya dia dapat fikirkan design macam mana dia perlu buat supaya baju sanding tampil berbeza daripada baju nikah saya. Kita yang bercakap tanpa pengalaman dalam design-design ni, kena bawa bahan bukti, lebih memudahkan kerja. Pasal tu saya amik inisiatif bawa baju nikah saya.

Beranikan diri tunjuk walau masa tu dah dapat bayangkan dialog yang akan keluar "Oit perempuan, baju cam ni orang tak buat nikah! Orang buat sanding!".

Dan ye.. dialog yang sama keluar.. Dah imun. hahahah.

Mungkin kerana leretan ekor kain ni?? Norjuma boleh pakai, aku takleh ke :p


OK. tak kisah pun kongsi sikit pecisan gambar (dah minta kebenaran D untuk masukkan gambar)

Maka terpaksa la cerita kombinasi rentetan cerita dan drama yang berlaku yang telah menghasilkan baju nikah saya;

saya panik dan tak tau nak pilih design apa + baju kurung moden tak sesuai kat badan saya + dulu ingat nak sewa baju daripada ex-vendor baju sanding jadi kena all out utk baju nikah ikut design idaman pasal tu aje yang saya dapat simpan untuk kenangan + tak terfikir tailor mampu buat baju nikah macam tu + tak tau apa yang saya fikir masa tu.

Tengok, saya bukan la teratur sangat. Tetap banyak buat silapnya :)

Tapi tak kisah, tak amik hati pun pasal masing-masing ada pendapat sendiri. Kena biasakan telinga dengar, nanti hari majlis dah dapat dianggarkan mesti komen yang sama akan keluar.

Redha dan redah!

Memandangkan baju nikah dah siap dahulu, jadi designer tu ubah rekaan baju sanding saya. Nasib dia amat fleksibel daripada segi tu.

Saya pun jenis tak kisah sangat design apa (pasal baju nikah sudah saya realisasikan baju idaman saya kot :p pasal tu dah tak kisah apa dah :P), asalkan sesuai dengan badan saya. Jadi, biarkan sahaja dia pilih design. Hasilnya, kita tunggu dan lihat sahaja nanti.

Lepas dapat persetujuan untuk rekaan, jadi tutup buku dulu hal baju sanding. Warna tetap kekal kuning, cuma sudah bukan kuning raja tapi tone warna kuning yang sesuai dengan warna kulit D. Tone macam kat bawah ni, tapi sedikit gelap lagi, dan akan cuba cari songket penuh.


Designer tu pun faham yang D konservatif sikit, jadi dia reka design baju saya ikut spesifikasi D.



Seminggu selepas raya, designer suruh datang butik untuk fitting pertama (mana tau saya sudah kurus :P). Mungkin kalau semuanya selamat dan saya puas hati dengan hasil kerjanya, baru saya akan bagitau siapa vendor baju sanding saya. Dan pada siapa yang emel tempoh hari, tak. Bukan RR atau Unaisah.

Pada peringkat sekarang, kita sama-sama tunggu dan lihat sahaja la ye. Saya pun kena belajar percayakan hasil kerja orang yang lebih arif tentang ni.

InsyaAllah, harapkan yang terbaik!


NOTA: takut kalau ada salah faham tentang post ni. Saya tiada masalah dengan vendor baju sanding saya. Post ni hanya bercerita perjalanan persiapan untuk baju sanding saya, itu sahaja. Takut ada salah faham disitu.



23 June 2010



27 comments:

Mrs Kecik on June 23, 2010 at 8:36 AM said...

xkisah la baju nikah lg meletop. nikah ok!! it's a BIG day. tp entry ni bikin suspen la..

ally on June 23, 2010 at 8:43 AM said...

wah..baju nikah awk..hihi..cantiknya...=) tp x salah pon pakai vogue2 time nikah..pe salahnya kan..bukan selalu pakai pon..hihi..n baju sanding awk for sure designer tu akan wat yg lebih2 vogue..so, no worry k..=)

ShimaRasedi on June 23, 2010 at 9:07 AM said...

wah..mesti hebat baju ko nie..

farahfatihah on June 23, 2010 at 9:10 AM said...

dear, pakai je apa yg u nak..yg u dream kan..it's ur day ok...sape kisah kan..biarlah org nak kata apa huhu

Xora on June 23, 2010 at 9:26 AM said...

SK: suspen. saya pun suspen. tak tgk sketch apa2, setuju aje pasal malas nak fikir dah. suspen kan?!!!

Ally: pasal tak selalu pakai, sekali terpakai, terus terover sudah :P kita sama2 nantikan bajunye camne

Shima: ha ko jgn nak mula berimaginasi sgt. macam mana hebat pun, baju tetap baju dan fungsinya hanya utk dipakai aje kan? (aku malas nak fikir. nak kawin aje boleh?)

Farah: sudah bersedia mental dan emosi!

PurPLe LaDy AiFA on June 23, 2010 at 9:29 AM said...

cantik nya bju nikah xora! suka sbb sgt meriah. x sbr nak tggu nanti nak negok full version. hehe

III bDkNaKaL III on June 23, 2010 at 9:33 AM said...

btl 2..sy sokong!ape slhnye nk glammmm...2kn hari kite..suke hatilah!...

hana yoriee on June 23, 2010 at 9:54 AM said...

xora..hihi..ekor kain yg sgt terbaboom..hehehe..takpe, designer tu mesti dpt buat ape yg terbaik utk xora..hana pun weekend ni baru nak pergi tgk kain n design baju sanding hana kat mixora.tak sabar!!

Xora on June 23, 2010 at 10:01 AM said...

Aifa: memang sangat meriah :P tetiba terfikir, kang nak terbongkok-bongkok salam lepas nikah, kang tersangkut ekor baju saya, camne!!! panik!

BN: baju saya berat! hu dah cam exercise!

Hana: hihi.. hana dah tgk lebih daripada ekor tu aje kan :) all the best ya utk baju kamu! jgn lupa update kat blog

hana yoriee on June 23, 2010 at 10:08 AM said...

hihi..dah tgk lebih dari itu..lucky me!! hehe..hopefully sume nye jadi deperti yg kita idamkan..=)

puan nona on June 23, 2010 at 11:17 AM said...

wahh cntik baju nikah xora!meletop2.hehe.suke2.=)

Qistin Fadzin on June 23, 2010 at 11:22 AM said...

WOW...!!! baru picisan gambar je tu, xora! sgt gorgeous!!!

thezaila on June 23, 2010 at 12:19 PM said...

xora .. cantik nya kain utk baju nikah awak... serious cantik...

eemmm cantik lah kiranya.. speechless.. cantik sangat..

ok..this is getting verry annoying when i keep on saying cantik .. but .. itu mmg cantik.. opppss i did it again.. huhuhu

iedayah on June 23, 2010 at 12:21 PM said...

ai..salam kenal..i've become ur follower .exchange link ya..lor..xpe pn if baju nikah deboom..coz kahwin pn skali je..kata raja sehari..haruslah meletop kan..hihi

harzharun on June 23, 2010 at 12:21 PM said...

haaa, akhirnya tunjuk gak walau juz ekor kain...
i still remember ur entry sal baju nikah tu yang...ala, yg ada org komen suh wat simple je tu kan..hihi...apa2 pun, gud luck!

Anonymous said...

>> its ur BIG day dear..sO biarlah special sket..tak kisah lah design camana yg pnting puas hati..
>> baju nikah saya pon panjang meleret2..tambah ngan veil yg sgt berat, mmg glamer gitu..hahaha saya suka!

Elya Roza on June 23, 2010 at 1:33 PM said...

xora!! cantik nyee baju nikahhhh u....
elya nye kain nikah pun tak beli lagii..aiyohh..pening2..bnyk bende kene settle kann..wuuuuuu

Xora on June 23, 2010 at 1:40 PM said...

Nona & Qis : terima kasih :) hasil kerja org, saya pakai aje :P lagi 4 bulan aje lagi baru leh sarung :P

Zaila: oh music to my ears! :P

Iedayah: done as requested! :)

Harz: if manusia2 tu komen, saya libas mulut mereka pakai ekor baju nikah saya :P

Mya: yeah ada geng!

Elya: takpe, rilek. jgn panik (ceh, sedangkan diri sendiri masa mula2 pun panik :P)

Anonymous said...

baju xora mesti cantik punye.betollah xora, time ni la kita melaram sakan pakai baju cntik.nak pakai bju cntik mcm artis mmg xdptla nak selalu.time ni la kita btol2 jd artis(raja sehari).xora bagi sy idea spy sy merealisasikan idea bju kawen sy..terus teringin nak pakai kain leret2 jg.

-adah-

aini on June 23, 2010 at 3:36 PM said...

cantik nyer baju nikah xora..

~elya..sama la kita pon tak beli lg kain utk wat naju nikah..haha..

wanie on June 23, 2010 at 4:43 PM said...

baju nikah kak xora, sgt cantek, well x salah nk pakai yg vogue2.. coz that was ur day.., tul x..., wani pasti baju sanding kak xora will be outstanding....

Cik Belle on June 23, 2010 at 4:58 PM said...

xora!!1 cantekknyer kain meleret-leret tuh.. dah dapat hidu, baju xora cantekkk! hehe. kain baju nikah awak lawa la. hehe. tak sabar nak tunggu lagi 4bulan.. boleh tgk full view. might jadi idea untuk baju nikah saya pula. ehe

ashekeyn on June 23, 2010 at 9:12 PM said...

xpe..biar je org lain nk kate ape..
yg penting hati kite gembire..
yg penting pkai duit kite..
yg penting badan kite yg pkai baju tu..
yg penting..itu majlis kite..msti la nk ikut mcm ape yg kite impikan..
nway, baju nikah u sgt glamer..i sgt suka!! ^^

NoRr on June 24, 2010 at 8:33 AM said...

hi xora, sy rasa kan nikah yg patut kita celebrate dgn penuh gilang gemilang...(tak bermaksud besar- besaran)
like my case, sy mmg spend banyak jugak semata baju nikah n majlis nikah sy. tapi reception sy plan buat sangat2 simple...segalanya simple insyaAllah...tetiba rasa nak pakai baju lawa2 masa nikah...hehehe hopefully lawa la.

tak salah kan kita begaya lebih skit masa nikah and tak salahkan baju kita meletup??eheheh

Xora on June 24, 2010 at 11:20 AM said...

Reply secara pukal: terima kasih semua. iye, kita semua ada baju impian masing-masing kan dan takkan ada pengantin yg tak senyum lebar kalau dapat pakai pakaian idaman masing-masing :D kita memang takkan dapat puaskan hati semorang dan realitinya, semorang pun tak dapat puaskan hati kita.

Manusia Kerdil on September 7, 2010 at 9:07 AM said...

hai xora...

sangat2 cantik...baju nikah meleret tu...sangat cantik perincian pada kain tu...sangat suka...ngeeeeee~~~

xora, nak tanya nie, beli kain kat mana?...apa jenis kain tu?...pastu sama designer Xora?...bleh tak nak tau...tengah cari designer nie...nie baju nikah kurung moden ye...tapi mesti cantik kan...mesti sangat2 berseri nanti Xora pakai...huhuhuhuhu

Xora on September 7, 2010 at 9:18 AM said...

MK: hai.. terima kasih. saya rasa semua persoalan kamu, jawapannya ada dalam post2 terdahulu under label persiapan baju nikah :) tapi tuk memudahkan kamu, saya beli di Jakel, saya hantar jahit di Dzullde Classique, tapi masa tu under K.Ina. skrang K.ina dah takde kat situ, so ramai complaint kata serabut. Baju ni bukan baju kurung moden, tapi baju kebaya labuh :)

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates