Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

02 June, 2010

Pembikinan Video DIY Saya



Salam dan hai

Saya dah terima CD pre wedding kami daripada A.Rashdi of Peveyheck. Untuk albumnya, saya dan D ingat nak ambil lepas raya. Pasal tiada keperluan sangat pun untuk album kami siap awal. Yang penting, gambar-gambar asli dah dapat.

Pada kawan-kawan yang dah pernah tengok kompilasi gambar-gambar photoshoot daripada mana-mana OP sekalipun, mesti tau kan betapa peningnya dan banyak nak tengok gambar-gambar yang dah diambil kan?

Macam tu juga la dengan saya. Nak kena tengok satu-satu dulu baru dapat buat pilihan. Memang penat tapi seronok! Akhirnya, selepas dua hari melihat satu-satu gambar, saya buat pilihan dan edit pakai adobe untuk dapatkan size yang sesuai dan letak watermark.

Semalam saya sempat siapkan aturan gambar untuk video Save The Date saya, yang mungkin juga boleh dijadikan e-invitation sekali. Walau susunan gambar dah teratur, tapi idea untuk video ni, saya rasa masih belum ada unsur "umph!" yang saya cari. Masih banyak yang kurang daripada segi penyampaian idea untuk video saya ni. Kurang pasti apa elemen yang hilang itu. Tapi tak tau macam nak naikkan unsur tu. Mungkin kena tukar gambar, mungkin kena masukkan sedikit teks, atau mungkin masukkan unsur drama cinta sikit. Segalanya mungkin!

Ni sedikit kerja saya mengedit menggunakan Window Movie Maker. Pakai program asas sahaja, cukup la. Ini pun tak terbawa! Hihi. Lagipun, A.Rashdi ada kata, kalau nak dia buatkan slideshow untuk tayang kat dewan nanti pun boleh. Jadi kalau jadi untuk buat tayangan video, saya serah sahaja bulat-bulat pada yang arif. Yang saya buat ni untuk kepuasan sendiri. Boleh masukkan dalam Facebook atau e-kad. Lebih personal.



Bila ketandusan idea, maka harus la berhenti dulu. Idea tak boleh dipaksa. Nanti ia datang sendiri.

Kongsi sedikit gambar video Save The Date saya (atau pre wedding, e-kad, apa sahaja yang sesuai untuk dipanggil :P).

Selesai putaran zamannya: Sekolah, Universiti dan Kerja. Terima kasih A.Rashdi untuk idea bernas buat pre wedding 3 zaman! Terutama adengan lamaran tu!- walau itu tak berlaku tapi ingat motto "Berangan ittew indah!" Saya suka! Lepas ni InsyaAllah kalau sampai majlis kami, lengkap la perjalanan cinta kami :D


Sumber: Peveyheck


Bila saya tengok semua gambar-gambar ni, syukur juga bila saya cerewet dalam hal sekecil macam jam tangan, cincin dan gelang pun, saya nak tukar untuk zaman berbeza. Idea A.Rashdi untuk D cukur misai untuk shoot zaman sekolah, memang bawa perubahan usia. Dalam gambar, hal sekecil tu pun, dapat bawa perbezaan ya.

Harap-harap, idea dan mood ni jangan la datang lambat sangat :P Meraban aku karang nak mengedit!!!


Nota: Hari tu ada blogger yang tinggalkan komen kat salah satu post saya, minta exchange link. tapi saya sudah lost track post yang mana. Kepada empunya diri dan mana2 B2B yang nak exchange link, tolong emel pada saya. Lebih mudah untuk saya keep track. Maaf & terima kasih ye!


2 Jun 2010

17 comments:

gorgeous ♥ on June 2, 2010 at 8:25 AM said...

ajar sy cmne nak exchange link blh x sis? im a new blogger..haish..malu2... new blogger yg pemalas sbnrnye =P

Xora on June 2, 2010 at 8:32 AM said...

Razriha, saya tak tau kalau2 ada cara nak exchange link selain daripada sepakat nak tukar dengan blogger lain. Macam saya, saya jenis suka list blog saya suka kat tepi blog saya, jadi saya mudah nak keep track dan saya ingat siapa yang saya baca. ada blogger yg tak kisah exchange, ada yg kisah. Jadi kadang2 ikut kepada individu.

Xora on June 2, 2010 at 8:34 AM said...

Oh, lupa nk bgtau. saya sudah add blog kamu dalam "mereka merancang"

PurPLe LaDy AiFA on June 2, 2010 at 9:04 AM said...

xora,
i just cant wait to see the outcome! mesti menarik!

Mawar misswateva on June 2, 2010 at 9:14 AM said...

dear, lets exchange link.i've linked u..=)

Inimeeya on June 2, 2010 at 9:27 AM said...

wahhh..beshnye!tak sbr nak tgk u punye save the date tu..=)

eh, i linked u.u linked i tak?haha [perasan sungguh].

wani on June 2, 2010 at 9:48 AM said...

ya Allah, kreatif gila..
jeles!
T.T

Xora on June 2, 2010 at 9:52 AM said...

Mawar & Meeya: saya dah add korang kat link saya ye! thanks pasal bagitau.

Aifa: ni penyakit malas dan otak tepu sudah merebak ni. Tak tau bila nak buat :P

Wani:oh, saya anggap tu pujian :P terima kasih! Terima kasih kat OP dan props yg banyak tolong saya dan D :)

III bDkNaKaL III on June 2, 2010 at 9:56 AM said...

xora,
exchange link jom! i ♥ 2read ya idea everyday...keep in touch ya!u r so creative...

Xora on June 2, 2010 at 10:11 AM said...

B.Nakal: dah, tapi saya letak under nama Aina, url blog kamu. Boleh ye? senang nak address kamu.

mama affan on June 2, 2010 at 10:14 AM said...

x sabar nak tgk..huhu..

kagum pada cerewet xora..hehe..

Cik Belle on June 2, 2010 at 10:26 AM said...

xora, tak sabar nak tengok hasilnya.. tahniah xora! good job!

farahfatihah on June 2, 2010 at 11:43 AM said...

babe..kamu sgt rajin!!! good job!!

kay kamal on June 2, 2010 at 12:35 PM said...

ni u nk wat cm montage eh? mayb if u nak ade here and ther umph dier..u can make a short video..bkn photo at the end of it like a small ucapan or something.

my fren gune movie maker je jadik ni..we did it for our ethics klas

ni link dier..mayb u cud steal some ideas cara nk wat the short clip nnti

http://www.youtube.com/watch?v=5-y5J5WwAQk

and this one of him and his gf he did

http://www.youtube.com/watch?v=0isKzbNuEpQ

check it out

Xora on June 2, 2010 at 1:38 PM said...

Ryna: jgn expect menggunung tau. saya nye skill amat amatur. huhu

Belle: ye saya pun tak sabar nak hasilkannya!! berusaha!!

Farah: terlebih rajin smp sudah tepu :( thanks farah!

Kay: hugs* thank u very very much!! nanti saya tengok ye (lepas opis hour pasal opis block Youtube! :O mad mad!!)

Elly Anaille on June 2, 2010 at 2:13 PM said...

ahah! sumpah kamu sgt rajin buat video sndr. saya? nak jugak buat tapi kemalasan tahap gaban dah ni. i punye diy kad tu [un lagi 300pcs, tu pun rasa nak muntah sbb x siap-siap lagi.

can't wait to see the result! :D

Chenta Weddings on June 2, 2010 at 4:52 PM said...

Pening kan bila tengok gambar beratus-ratus? Hehe.. Takpe, slowly. I'm sure bila video tu dah siap nanti sure best! ;)

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates