Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

17 March, 2010

Mari Belajar Sejarah


Salam dan hai.

Kawan-kawan, sihat semua harapnya. Dah berhari tak menulis di blog ni-- IYE memang sangat bukan diri saya kan? Tapi saya sibuk sikit dalam minggu ni atas urusan kerja dan petang asyik ke gym dan jogging. Malam sudah ngantuk lalu tak larat (++ malas) nak tulis post. Walau tak update, tapi saya pulak jadi stalker blog orang :p .. then hantar komen dan larrriiiii :p hihih.

Oh ya, pada sesiapa yang minta excel sheet untuk Belanjawan dan Tentative tu, saya dah emelkan pada semua ya. Kalau ada yang saya terlepas pandang, bagitau tau.

Ok kawan-kawan, kali ni saya nak menulis tentang kahwin--semestinya!? Tapi kali ni, isiannya berbeza dan lari dari tipikal post pasal kahwin yang pernah saya tulis. Saya nak bawa kawan-kawan belajar tentang sejarah tentang adat dan tradisi perkahwinan melayu kita :D dari sudut yang berbeza dan sumber yang sahih-- Muzium Negara.

Dengan hanya bayaran RM2.00, banyak sangat info yang saya belajar dan suka untuk kongsi dengan bloggers semua.


Tempat pertama yang kami pergi, di muzium kecil di sebelah Istana Satu. Terlupa apa namanya, tapi ada banyak barang dan peralatan orang asli Sabah Serawak kat situ, juga pengenalan tentang sejarah rumpun melayu. Kalau tak silap, Muzium Orang Asli rasanya. Jalan punya jalan, mula-mula hanya pengenalan tentang asal usul rumpun orang Melayu. Memang menarik sangat! Kalau nak tau, kena gi sana tau.

Kemudian, ke blok seterusnya, ada patung-patung pakai persalinan baju-baju tradisional. Ada patung tu pakai baju melayu teluk belanga. Saya memang suka sangat tengok (saya berat sebelah pasal ayah orang Johor :P)


Ada gak persalinan Cik Siti Wan Kembang.


Ada B2B yang berani nak pakai cam ni?? Saya rasa sangat menggoda! HOT! Serius, tak pernah jumpa lagi pengantin pakai cam ni. Kalau setakat dress/ gaun jenis berkemban cam ni, memang dah banyak. Cuma saya belum jumpa mereka yang pakai persalinan macam ni lagi depan mata saya. Seksi tapi sangat tradisi! (yang pakai untuk persembahan tarian, tak dikira~~)


Jadi jalan punya jalan, tetiba baru perasan yang dalam Muzium Negara ni, ada banyak peralatan dan sejarah tentang perkahwinan dipamerkan. Saya gi dengan adik saya pasal tengah cuti sekolah kan. Untuk yang kali pertama pergi, memang leka la. Banyak sangat saya belajar walau hanya disebalik kotak kaca danpenghadang palang besi. Cuba tengok kat bawah ni, agak-agak apa kegunaanya??
1. tempat sangkut baju?
2. Hiasan di luar rumah?
3. Letak kat atap rumah?



Ni jawapannya. Walau saya tak dapat bayangkan, tang mana nak dijadikan sebagai bekas hantaran perkahwinan, tapi mungkin orang dulu-dulu lebih kreatif kan?


Sesuatu yang amat besar dan penuh satu ruang dinding tu, menarik perhatian saya dan adik saya! Pelamin yang sangat meriah, dari segi warna dan adat!



Tengok pelamin ni, terus teringat
majlis Apai, belah Fyfy yang memang dibuat penuh adat Minangkabau! Siap masuk Nona lagi.

Sumber: Facebook Arfaizham


Yang panjang dan tinggi tu, bunga pahar. Tinggi kan telur tu disusun!


Barang hantaran pun dipersembahkan penuh adat. Ni kiranya hantaran bawa tudung salji kot--tudung salji yang ditekat. Sungguh misteri dan berahsia barang hantarannya. Saya suka ! (even saya rasa carpet tu cam tak sesuai nyelit kat situ, tapi tak kisah la)


Jalan-jalan lagi, jumpa sarung bantal tekat ni. Bentuk hati lagi ok!


Ni pun masih sarung bantal, tapi pengipas yang ada bulu-bulu.


Lepas dah puas pusing-pusing kat muzium kecil tu, kamu ke Istana Satu. Seni bina Istana Satu ni berteraskan reka bentuk tradisional rumah melayu di Terengganu. Gambar bawah ni, sudut hiasan kat atas siling untuk bilik beradu masa zaman tu.


Bila saya tengok tempat beradu ni, terus teringat idea dari Tak Teh ni

Sumber:
Tak Teh

Banyak gambar-gambar yang saya amik, tapi untuk post ni, cuma gambar hal kahwin aje saya letak ye?

Lepas habis pusing Istana Satu, baru kami masuk muzium. Dibahagi kepada empat bahagian pameran. Memang amat best! Ada peralatan yang interaktif. Sampai leka la kami main game tu! :P

Ok, kembali pada topik kawin. Ni pulak peralatan tradisi yang digunakan dulu dan masih lagi sebahagiannya digunakan oleh kita semua.


Saya nak sangat simpan ni untuk koleksi. Letak kat showcase lepas kahwin. Jadi ingat nak cari walau majlis kawin kami nanti, takde bagi tepak sireh pun. Dua-dua pun bagi sireh junjung. Tapi serius, saya nak simpan elok-elok. Ibu saya kata, nak yang elok cari kat Perak. Sesiapa ada info, emelkan pada saya ye?


Tepak sireh camni memang sangat molek!! Cantik..!! Aissshh! Memang teringin betul nak beli, lantak la mahal ke apa, simpan elok-elok dalam showcase :p Gile puas ati tengok hari-hari :P Yayang, boleh ye nak ni satu lepas kawin???


Indahnya tentang peralatan ni semua, kita dapat tengok kemolekan zaman dahulu dan kemurahan mereka memberi.

Orang sekarang bagi bunga rampai dalam bekas yang kecik tu. Cantik tetap cantik. Molek. Ada yang letak dalam bekas plastik kecik-kecik. Hias dengan rama-rama, dengan manik-manik. Bertutup habis, penuh misteri. Tapi bila dibuka, ha amik ko, giler kasar bunga rampai dihiris!

Orang dulu-dulu, bagi bunga rampai cukup dalam bekas besar camni ditaruk semua! Ibu kata, memang orang dulu kawin, hantaran besar cam tu. Kalau daun pandan tak dipotong halus, memang malu la. Zaman dulu, pakai pisau belit, dipatahkan dua. Bahagian yang dipatah, balut dengan selotape atau kertas. Kemudian pakai tu aje pun, memang dapat sehalus-halusnya. Kalau tak halus, orang tua memang campak ketepi terus!


Orang sekarang bila kasi buah hantaran, nampak penuh di atas, tapi rupanya bahagian dasar bakul, diisi dengan plastik atau kertas. Jadi tak de la perlu isi penuh sangat.

Tapi orang dulu, ha amik ko! bekas besar cam ni, tanak nasi makan 4 orang pun cukup!


Suka sangat--suka suka sangat semuanya!!

Ha kemudian jumpa bahagian Pakaian Pengantin Melaka Awal Abad ke-19. Ni untuk pengantin lelaki.


Ok, ni lagi satu bahagian yang buat saya teruja.



Tak dapat nak zoom tulisan Jawi "Tengku Ampian Terengganu 1350" yang dari biasan cermin tu!



Saya suka yang ini lebih dari tadi pasal bentuk batu dia bentuk hati.


Yang ni pun ada biasan tulisan Jawi.


Sebenarnya, banyak yang saya tak dapat nak amik gambar pasal kamera saya ada masalah pulak :( Huu. Banyak gambar jadi kabur :(

Oh ya, lepas habis jalan semua bahagian, saya ke kedai cenderamata Muzium. Saya nampak ada kain batik ni digulung dan di letak riben cam ni. Cam biasa dibuat masa hantaran. Tapi saya suka pemegangnya, nampak tak yang bentuk cam love tu? Jadi saya pun beli satu, buat dari tempurung kelapa rasanya. Kalau tak digunakan pun masa hantaran, mungkin boleh guna masa lain.


Tapi kalau sesiapa yang tak tau nak buat apa hujung minggu ke atau sekadar nak tambah pengetahuan, boleh la gi Muzium Negara. Mungkin saya teruja lebih pasal ni kali pertama saya gi Muzium Negara. Masa kecik pun tak pernah gi langsung tau. Jadi cam budak-budak sikit masa kat dalam Muzium tu :p

Tapi serius, tak sangka kat Muzium ni ada banyak juga info tentang majlis perkahwinan dulu-dulu :D




17 Mac 2010

16 comments:

MaZNi PutERi on March 17, 2010 at 9:02 AM said...

tepak sireh camtu tak mahal sangat la xora. xsampai 200 pun. saya minta tolong maksik sblh rumah saya belikan di pasar siti khadijah. kebetulan dia orang sana.
memang sweet benda tu...

farahfatihah on March 17, 2010 at 9:23 AM said...

hi dear..huhuhu bestnye dpt g muzium kan? fara pernah g time kecik2 dulu kalau xsilap darjah 6 ada rombongn sek..lama giler kan? skg ni dah duk kl tp xpnah g pun huhuh

Yana on March 17, 2010 at 9:31 AM said...

Cik xora, leh emailkan Belanjawan dan Tentative pd saya? deqrayz_84@yahoo.com

mama affan on March 17, 2010 at 10:09 AM said...

wah..mmg banyak info kan..kalau xora ada kesempatan..lalu ke pekan, pahang ( bandar diraja ) ryna syor xora g ke muzium pekan..misteri tp penuh ngan sejarah..huhu..terutamanya tntg baju dan aksesori utk raja2 prmpuan..dan perkahwinan mereka..sgt klasik dan unik..

hazlynda kushairi on March 17, 2010 at 10:26 AM said...

sy sukak kamar beradu takteh tuh. cantek sgt.

laling on March 17, 2010 at 12:00 PM said...

yerp..tepak sireh pembuka segala walopon ade sireh junjung... tgk kt kelantan...famili aku pny pn ade, mahuk pinjam ? :) hehehe

i.am.diana. on March 17, 2010 at 12:13 PM said...

dear,

email kat kita jgk excel sheet belanjawan n tentative tu boleh x?

dulu xde date kawen, kita ddk lepak2 je. skang dah ade tarikh n bila tgk ticker tu, baru la menggelupur nak start prepare.. ghehhe ;) mizz_di4n4@yahoo.com

Xora said...

Gnie: iye ke??!! wahh mmg berkenan sgt2 .. terima kasih ye Gnie bagitau saya maklumat ni :D

Farah: saya tak pernah gi langsung dari kecik. jadi hari tu, saya lebih excited dari adik saya :p tapi kalau berpeluang, gi la. tapi tunggu time pameran hantu kalau ada lagi :P nak gi :P

Miss dan Diana: tolong check emel ya? takut saya terlepas pandang

Ryna: hari tu ada gi pekan, tapi atas urusan kerja. tak dapat nak merayap ke muzium :( thanks ye rina! saya mmg suka gi tempat2 camni

SB: cantik kan tak teh nye bilik tu.. serius, antara tercantik. dah la siling bilik pun cantik, jadi makin cantik :D

Laling: aku tidak mahu pinjam. aku nak amik terus, boleh?? :P

Reen Tart Nenas on March 17, 2010 at 2:00 PM said...

kebanyakan yg barang2 tembaga: bekas hantaran, tepak sirih, tempat letak bunga rampai, bantal tekat & kipas tekat tu aku ada. sbb nenek aku masih simpan elok dlm lemari die. masa tunang ari tu nyaris nak guna, tp sbb nak match ngan lelaki, so xguna la...
maybe akan digunakan utk wedding (especially bekas/dulang hantaran tu), sbb wedding pun kat umah.
tapi kan xora, bende2 tu seme berat, that's why la ramai yg xguna dah skang... xpun, dah susah nak mencari... tp slalunyer di Terengganu / Pekan, Pahang ada lagi... cuma hasil kerja tangan nyer sahaj yg membezakan buatan org dulu & sekarang :)

kay kamal on March 17, 2010 at 4:50 PM said...

xora..ni ha pengantin pakai cik siti wan kembang nye baju..

http://bride-muse.blogspot.com/2010/03/dahlias-receptionback-to-olden-kelatan.html

Nurulhuda|Adlie on March 17, 2010 at 5:28 PM said...

masa i g swak aritu ada gak display bilik pengantin yg jenis satin, colorful2, hehe, mcm dalam gambar u letak tu..

n yang tepak sireh perak tu i ada satu, masa ayah i kawin pakai tepak tu lah, sampai sekarang ada lagi elok, cuma ayah i kata tepak tu untuk kepala hantaran lelaki, perempuan takleh pakai, masa tunang i ingat nak pakai, ceh..

✿ n0ra ✿ on March 17, 2010 at 11:09 PM said...

Salam sis.

LOVE ur intense details on ur BIG.DAY.

Appreciate if you could email me the Belanjawan, Tentative or Any related EXCEL for me to be more organised macam you... thehehe

Thanks ya. Take care now.

~n0ra~
gallerynora@gmail.com

Anonymous said...

xora..
baguslah kamu neh...=]
btol2 menghayati muzium...
byk info plak yg kita dapat ari neh hehheheh
tq..

Xora said...

Reen: terasa satu peraan berbeza menyelinap tika ko panggil aku Xora:P ahahha.. Orang Pahang beruntung kan, semua benda2 tu masih ada dan dijaga :)

Kay: dah tengok!! thanks!! gilos mahal wedding tersebut!

Huda: ish.. tak penah dibuat orang perempuan pakai tepak sireh :P

Nora: saya dah htr pagi ni, check emel ya?

Hani: kita belajar sama2 :D

Mummy H. on March 18, 2010 at 4:45 PM said...

hm, dlm muzium boleh ambil gambar eh? asal zaman sekolah dulu, pakcik guard tak bagi ambil gambar?

kay kamal on March 19, 2010 at 12:30 AM said...

kalau ade encik al-fulus...takpe kot. like me mmg takle la nk suke2 like dat

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates