Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

22 March, 2010

Angkuh itu Unggul??


Salam dan hai

Sejak saya pamerkan alamat emel kat blog ni, saya banyak terima emel terus dari B2B. Kebanyakkan mereka silent reader (saya tau pasal mereka ngaku :P). Saya suka melayan emel mereka, yang kebanyakkannya bertanya tentang vendors, cadangan itu ini, dan cara nak key in excel file yang saya hantar.

Dalam banyak-banyak email saya terima, saya nak kongsi emel dari B2B yang ngadu seolah-olah wujud macam kasta dalam dunia blogging ni. Ada yang mengadu, ada blogger yang tak layan emel mereka kalau mereka bertanya itu ini. Ada yang kena kritikan semata-mata budget mereka yang sikit, tak segah blogger tu. Ada yang ngadu, mereka terasa macam dipandang sebelah mata, semata-mata blog mereka yang baru nak naik tanpa ada pengikut lagi ramai.

Pendek kata, seolah-olah wujud satu sifat elitisme.

Pada B2B yang pernah terkena dengan keadaan macam ni, apa yang saya boleh bagi dorongan--abaikan aje segala apa yang mejatuhkan semangat kamu dan teruskan menulis dan berkongsi pendapat dengan mereka yang sudi membantu kamu dari segi masa dan idea.

Jangan mudah patah semangat.

Berfikiran positif. Mungkin blogger tu tak perasan emel kamu. Boleh jadi juga emel tu masuk dalam junk mail.

Dan jangan berhenti menulis.

Memang seronok kalau menjadi blogger yang disebut sana-sini, tapi kesudahannya yang penting adalah perjalanan majlis kamu. Blog ini hanyalah medium rasa kita, dunia luar itu lah realiti kehidupan kita. Kita boleh gah bercerita tentang kesempurnaan dan keunikan yang kita mahukan dalam majlis kita, tapi sesungguhnya, sesuatu yang biasa dan sederhana itu, yang selalunya akan berkekalan dan selamat.

Saya pun nak amik kesempatan untuk minta maaf kalau ada hati B2B yang saya secara tak sengaja, saya terguris ke buat terasa ke. Sama ada dalam mana-mana post saya atau dalam emel balasan saya.

Pada mereka yang nak hantar emel pada saya, sila jangan takut-takut. Selagi saya sempat balas, saya akan balas. Cuma cepat lambat sahaja :D

Terima kasih untuk sokongan kawan-kawan :D

Elitisme: kebanggaan diri menjadi salah seorang daripada kumpulan elit.


22 March 2010

17 comments:

Umie a'iesya on March 22, 2010 at 9:01 AM said...

yup xoraa..
normally itulah yg berlaku,
tapi,
blogger yg baru nak start naik ni kene patient,
its ok kalu tak ramai follower,'
asalkan kite happy dgn ape yg kite tulis!;-)
anywez xora..
nasihat awak sgt berbaloi2..
moga new blogger trus kuat smgt!!!
ayuh!

ally on March 22, 2010 at 9:30 AM said...

ooooowww...yup..itu di akui..mmg ada blogger yg x reply emel..tp bukan sebab xnak reply, maybe belum sempat, masuk spam or pelbagai hal2 lain..tp ada juga blogger yg prihatin, rajin reply..n rajin buat entry khas jika ramai yg bertanya..ttg budget or etc, buat la majlis kita ikut kemampuan kita sendiri..plg penting ianya istimewa utk diri kita walau tidak pd org lain..who cares..=)

Moose on March 22, 2010 at 9:41 AM said...

xora, i pernah email this one b2b (sekarang dah jadi wife pun) tanya pasal 1 benda ni. dia balas, tapi tak menjawab soalan i dan promote benda lain. after that i malas nak send her another email. biar jela. so far mana2 b2b or ex-bride yang i email, hampir sume balas. alhamdullilah. kadang2 so details sampai rasa ala, segannye..macam menyusahkan diorang pulak.

ada jugak yang belum balas lagi, tapi maybe diorang sibuk kot. maklumlah busy dengan preparation, busy dengan life after wedding.

Xora said...

Umie dan Ally: ye saya amat setuju! jangan menulis kerana nama atau kerana nak ada follower. Yang penting, blog tu kita tulis untuk kenangan kita sendiri.

Moose: promote business ya? :P

Fakhariah said...

sya dulu mcm2 problem sblm kawin,sempat email xora,bila dpt balasan rsa sgt terharu..wpun sya tak de blog tpi sya nak jugak sibuk2 bgi komen & jenguk2 blog orang lain.

Moose on March 22, 2010 at 2:47 PM said...

xora, ye tepat sekali! teeeet! haha. tapi tak kesahla..mungkin dia tak perasan kot part yang i tanya dia tu.

-yani- on March 22, 2010 at 4:26 PM said...

pernah gak berlaku kat sy
emel punye lah penuh rase excited
alih2 dia reply mcm nak tak nak
pastu mcm tak jawab soalan
kite hantar satu lagi email
terus tak dilayan
haih...

Fiza Zainal Abidin on March 22, 2010 at 4:31 PM said...

:) yg paling penting sekali..majlis kamu itu diingati oleh kamu & pasangan. those unwanted stuff tu, put aside..

dan...kdg2 walaupun wedding kita tu dibuat dgn low budget tp kalau kita pandai plan & buat, insy'allah akn npk cantik jadinya.

sederhana tu lebih baik kan :)..

PUAN THALHA : on March 22, 2010 at 4:56 PM said...

kita tak pernah dapat email lagi so far dari b2b. tapi ada la dapat FB msg dari mereka tapi kekadang rasa bersalah gak sebab tak selalu kita bukak FB. lebih suka blogging. heh.

Cik Belle on March 22, 2010 at 5:32 PM said...

saya pon nak emel xora la macam ni.. hehe. bagus xora melayan setiap pertanyaan. hihi..

Leonora Halim on March 22, 2010 at 5:51 PM said...

laaaaa.... apa la B2B tu... tak payah la nak sedih2... bagus nasihat u... betul belaka... kita buat blog B2B ni... bukan nak bertanding popularity... *ada ke kasta2 ni?*

we want to share the journey of preparations, as only B2B paham B2B punya 'problems'... utk B2B yg tak melayan B2B lain, abaikan lah juga... biar depa ngan dunia depa... that's their choice... :)

diana luna on March 22, 2010 at 6:13 PM said...

eheheeh biasalah keadaan tu..bagi diana..ignore saja..yang penting niat kita untuk menjadikan our majlis a meaningful one to those that matters, mmg kadang2 sakit ati bila pertanyaan tidak dibalas..tapi xpe, ramaaaaaaiii lagi yang nak membantu, percayalah :p

Xora said...

Fakhariah: hihi. takde apa nye. suka juga balas emel dgn kamu :D

Moose: rasanya, kamu kena highlight dgn warna tertentu la, tak pun gariskan soalan tersebut :P

Yani: takpe Yani, hantar emel kat saya, insyaAllah saya balas.. hihihi.. Sabar ye Yani

Fiza: Oh teramat setuju dgn kamu. Mahal tak janjikan kesudahan yang sempurna kan?

Hazlin: susah kan nak bagi perhatian.. Huuu.. ni baru ternak dua-tiga laman web social networking :D

Belle: hihih.. mana yang saya boleh tolong, harus saya reply, walau lambat sikit :p

Leonara: oh, hati B2B kadang2 bagai kristal. Memang tak dapat elak dari terasa kadang2 kan pasal nak menaip emel tu makan masa gak, dihantar dengan penuh kasih syg dan harapan lagi :D maka terluka la perasaan itu jika tidak diblas..

Diana: Iye, setuju. Dunia B2B ni amat luas kan?

Ibu Najla on March 22, 2010 at 10:48 PM said...

setuju! hehe..pernah sorang reader (b2b) ni email saya. bila saya balas, bertalu2 dia ucap thank u sebab balas. pelik pulak rasa. tp, think +ve. maybe yg tak balas tu terlepas pandang kot.. ;) saya rs, faktor berapa banyak follower kita tak perlu dirisaukan kot. cukuplah kita tau yg blog kita adalah tempat kita meluahkan apa yg kita rs dan berkongsi cerita. ;)

zielalala... on March 23, 2010 at 8:59 AM said...

kdg2 dorg xlayan maybe xstandard ngn dorg kot.hmm tp kn sume ada kemampuan masing2..sy pn sederhana je..

tp xora baik. sume emel sy dia bls..hehe..thanks xora..

juneHalim on March 23, 2010 at 9:19 AM said...

Bg june, blog ni biasanya utk kita simpan sbg kenangan kan, if ada yang xreply tu xp la, mgkn de sibuk kan...jgn sedih2 lah... =)

linda said...

salam..
saya pulak baru nak berjinak-jinak ni.. Syukur dapat mengenali blog ini pertama kali. Bakal langsung Disember ni, jadi blog ni banyak membantu saya. T.kasih xora...

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates