Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

17 December, 2009

Yati-Yati, Penyelamat Saya


Salam dan hai..

Ucapkan selamat datang kepada Lya sebagai follower yang ke 58! Kalau Lya ada blog, boleh saya kongsikan di sini, tapi kat profile dia takde tertulis pulak.

Ok. hari ni saya nak cerita tentang dua gadis bernama Yati dalam hidup saya. Kedua-dua Yati (mereka entiti berlainan dan tak kenal saya sama lain) menolong saya, secara mereka tak sedar.

Sorang saya namakan Yati Office. Sorang lagi Yati Serdang.

Kisah pertama: Masa sampai opis, Yati Office tanya pasal bila nak beli hantaran. Jadi saya bagitau la dia yang saya nak beli bulan 6 tahun depan pasal takmo barang berhabuk, nak amik yang latest sikit, etc etc. Dia angguk-angguk. Kemudian dia cerita kat saya, pengalaman dia uruskan barang hantaran untuk adik dia yang berkahwin, setahun dulu.

Sok sek sok sek.

Maka kesimpulannya yang saya dapat dari borak dengan dia, memang saya harus shopping akhir tahun ni. Bukan pasal faktor YES, tapi point yang dia bagi tu amat bernas. Dia bagi pendapat tanpa minta saya ikut. Dia cuma sekadar berkongsi cerita. Tapi saya dapat faham apa yang dia cuba sampaikan, tanpa perlu bebelan atau kata nasihat.

Alasan dia mudah: Supaya tak short duit.

Bukan atas alasan takut rasa takut air ngalir cam air. Bukan itu penyebabnya.

Nak buat majlis, memang kena bersedia dari mental yang duit akan mengalir--kata dia.

Dia kata, dalam 6-8 bulan terakhir, duit kebanyakkan dah kena bayar deposit kepada vendors untuk secure perkhidmatan mereka. Kalau la saya beli barang hantaran dalam bulan 6 tahun depan, besar kemungkinanan duit saya untuk hantaran akan jadi short sebab dah bayar deposit. Dan dalam tempoh 4 bulan aje sebelum majlis, sudah kalut untuk mulakan menabung.

Nak nya orang yang makan gaji tetap cam saya. Lain la kalau ada side income. Atau mendapat sponsor, maka kos mungkin perkara yang tak perlu timbulkan pening kepala.

Jadi untuk kurangkan risiko, baik beli dari sekarang. Kalau short sekarang, kita boleh kurangkan apa-apa kos harian yang tak perlu, untuk cover balik mana-mana yang dah short, sebelum tiba 6 bulan sebelum majlis.

Peraturan dia pun senang aje dan peraturan ni memang selalu kita baca kat kebanyakkan B2B.

1. Beli barang jangan ikut trend semasa, tak kisah dari segi design, warna dan sebagainya. Beli sesuatu yang praktikal, ikut budget dan pasangan kita suka.
2. Barang hantaran bukan la perkara terpenting masa majlis. Masa akad nikah, berapa kali lafaz tu yang diberi perhatian oleh tetamu.

Untuk orang biasa-biasa cam saya, tiada istilah 'limited edition'. Saya beli apa yang cantik di mata dan molek di 'tabung'. Tiada juga ekpidisi terbang ke Singapura atau Indonesia mencari barang kahwin. Semuanya hanya di KL. Kalau paling jauh saya pergi, mungkin ke Nilai sahaja :P

Kisah kedua:Yati Serdang pula menyelamatkan saya beberapa hari yang lalu.

Oh ya, dia adalah bakal pengantin yang saya pernah tulis tentang
kad kahwin dia yang sempoi dan cool.

Saya kongsi pendapat dengan dia, idea kad kahwin DIY.

Saya bagitau dia tentang idea nak letakkan gambar saya dan D pada kad.

Saya tau ramai akan kata kad tak perlu beria, nanti orang buang juga ke tong sampah. Bazir kos aje. Tapi alasan saya untuk letak pasal sayang tak kongsi gambar pre wedding saya nanti InsyaAllah. * perasan konon gambar pre-wedding akan jadi special.. haha*

Tapi Yati nye pendapat, "kalau tak letak gambar baru la surprise. Ni kang kalau dah letak, orang dah tau rupa bakal pengantin, dah takde special"

Terus baru saya terpikir. Iye juga! Sudah la majlis kami tempoh hari, tiada kehadiran saudara mara.

Saudara mara pulak memang beria nak tau camne rupa D. Saudara mara D juga tak pernah tengok saya.

"Kang dah tau muka pengantin, takyah datang pun tak apa pasal dah tengok muka" -tetiba terlintas macam tu kat fikiran saya.

Sama juga la kot kenapa saya tak letak gambar saya dalam blog ni :P

Jadi, disebabkan pendapat rawak Yati, maka terus saya tukar rancangan untuk tidak meletakkan gambar kami pada kad.

Sebab pendapat mereka sesuatu yang saya rasa berbeza. Walaupun isu yang dinyatakan, isu yang memang dah banyak post kat blog lain tulis tentangnya, tapi pendapat spesifik mereka, cukup berlainan dan lekat dihati saya.

Pertolongan dihulur tanpa diminta atau ditagih. Mana lagi nak dapat? :)

Untuk itu, saya nak ombakkan Yati dan Yati :)

Terima kasih!!

Nota: Post ni tidak ada niat untuk kecilkan mana-mana hati yang mungkin shopping tahun depan atau yang meletakkan gambar pengantin pada kad.


17 Disember 2009

10 comments:

That's so Jaja on December 17, 2009 at 10:42 AM said...

yeayyyy....ari kita ombak beramai-ramai....OMMMbakkkkkkkkkk!! saya sokong kedua-dua pendapat itu! :)

ShimaRasedi on December 17, 2009 at 11:35 AM said...

aku letak gamba kat kad la..tapi kabur..orang pun tak camsangat.lalalallala...ooklatu nak buat surprise kat tetamu...

xora said...

Jaja: ni kita berdua aje Jaja.. mari panggil yg lain!:P

Shima:ko special case. Suami ko yg incharge kad tu :P

lynanigina on December 17, 2009 at 1:43 PM said...

salam xora..

bg saye beli awl barang kawin ni mmg bagus,senang nak cover ape yg ptt.mcm sy kawin bln 3 2010,tp hantaran smua da setel.cuma nak beli hiasan kawin je...

gambo pd kad,saye mmg xnak taruk gambo takut xseprais,tp memandangkan stepfather saye punye permintaan,insyaallah saye turutkan..alasan,xsamapai ati bl tgk dia sgp simpan cth kad yg ade muka pengantin semata2 nak suh saye wat macam tu..kegembiraan org tua kegembiraan kita juga kan(ms tulis ni rase cam sebak,saye abah saye dah xde,tp dia yg akanj d "ayah" saye utk melancarkan majlis sye nanti)..ape2 pon teruskan menulis sbb sye mmg suka baca bebelan xora..hikss

xora said...

Lyna: haah, hantaran tu cuma less than 10% aje dari overall majlis. byk lagi hal lain yang perlu diuruskan, kan? ala Lyna jgn la sedih2.. sebak ye.. takpe, sekurangya impian dia tercapai kan.. erm.. mahunya kang dia frame kan kad kawin kamu! :)

Anonymous said...

xora.. shopping yuk!!

mingming said...

xora...

aktiviti pertama saya dan si sia juga adalah shopping brg hantaran. walaupun ada pihak mempertikaikan tindakan saya, kononnya masih ada 6 bulan lg utk majlis saya. tp bg kami, 6 bulan tu bukanlah jauh sgt punnnn....

bila dh beli brg hantaran, lega sikit kepala. so kite dh blh fokus benda lain :)

:: Lya Zara :: on December 17, 2009 at 9:35 PM said...

hye2!sy ade blog...
http://hatikumenulis.blogspot.com
=)

Kak Teeha on December 21, 2009 at 6:07 PM said...

Salam Xora..

tentang hantaran kahwin tu, i pun bersetuju beli awal2.lagipun i agak 'cerewet' pilih barang2 ni..so memang byk ambik masa..

pasal kad bergambar tu, i pun setuju dgn yati..plus, after all kad tu akan ke tong sampah.. u cannot guaranteed yg semua jemputan u akan simpan your card. kalau saya, sedihnya tgk muka kita dlm tong sampah=(
lgpun saya rasa kurang manis bg orang-orang tua dlm family tgk gmbar pre-wedding..pre-wedding photog bukan budaya kita..takut orang2 tua blm boleh 'terima' sepenuhnya.
mungkin u can use pre wedding punye gambar as part of decoration kat bilik pengantin..kenang2an..lagipun u memang nak secretkan tmpat tido u kan?=)still special in your own way..
cadangan je..wish you good luck..

xora said...

Hai Fatiha: Gambar pre wed dah dipersetujui digunakan sebagai ganti bunting masa hari kahwin nanti. boleh letak banyak2 kat guestbook area :P

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates