Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

08 December, 2009

Ikutkan Hati


Salam dan hai.

Ikutkan hati, hari-hari saya nak 'kompang' apa rancangan saya untuk majlis saya nanti.

Ikutkan hati, hari-hari saya nak berkongsi tentang impian perkahwinan saya.

Ikutkan hati, hari-hari saya nak tulis tentang apa yang berlaku.

Tapi saya tak mahu ikut hati saya.

Kadang-kadang, saya mahu menulis apa yang ingin dibaca oleh kawan-kawan blogger lain. Saya rasa semacam ada Blog Social Responsibility (BSR-- Takde term ini tapi saya cipta sendiri hihih). Lebih elok menulis sesuatu yang boleh saya kongsi sama-sama pendapat dengan kawan-kawan lain kan?

Tapi maafkan saya, kadang-kadang saya nak juga menulis untuk lepaskan semak dalam kepala ni.

Berita tentang majlis tempoh hari, memang saya tak bagitau secara terbuka. Tidak saya post di blog private saya, tak juga di status Facebook mahupun Friendster. Saya buat seperti tiada apa berlaku. Hanya beberapa kawan aje yang tau sebelum majlis, dan baki mereka tau selepas baca blog saya ni. Kalau ada yang terasa, saya betul-betul minta maaf. Bukan niat untuk pilih kasih, cuma saya memang nak sesuatu yang amat sederhana kerana sederhana adalah sesuatu yang saya kurang merasa.

Selepas berita tersebar, sorang-sorang call dan SMS ucapkan tahniah. Masing-masing merakam ucapan tak sabar nak tunggu majlis saya, nak tunggu kemeriahan majlis saya.

Kesan pada saya : PANIK!!!

aiiih.. Saya tau kawan-kawan saya semua berniat baik. Tapi bila dapat ucapan sebegini, saya jadi panik dan takut. Takut tak dapat capai paksi mereka. Entah kenapa saya risaukan hal tu, sedangkan mereka tiada niat nak buat saya tertekan, sekadar ekpresi perasaan mereka yang teruja. Tumpang gembira untuk saya. Saya yang perlu tetapkan ketetapan majlis macam mana yang saya nak. Tak perlu anasir luar.

Saya tau saya akan buat yang terbaik untuk majlis itu.

Untuk orang yang selalu menulis tentang merencana satu majlis perkahwinan, bila tiba saat saya pulak, terus saya tak tau nak buat apa. Tak tau dari mana nak mula. Sedangkan, sepatutnya selepas tarikh ditetapkan, segala rencana lebih mudah untuk diatur.Walau jauh dalam diri saya, saya sudah tau bila tarikh-tarikh penting yang perlu saya uruskan, tapi entah kenapa, seakan rasa ada yang tertinggal.
Serangan panik memang dasyat!

Tapi nasib baik saya masih ada beberapa kawan rapat yang memastikan saya tak buat perkara yang tak masuk akal. Saya tau saya boleh buat dan mengatur majlis saya sendiri, tapi entah kenapa saya rasa macam tak yakin untuk lepaskan tugasan pada orang lain pada waktu saya sudah menyarung busana sanding nanti.

Sedangkan pada hari majlis tempoh hari pun, abang saya Am pulak yang risau. Asyik dia tanya "nanti majlis kau macam mana? Sapa nak uruskan? Aku boleh jadi runner, ko suruh la aku buat apa pun, aku tak kisah. Tapi jadi project manager, aku tak boleh la. Aku kalau marah, dah tak ingat nak buat apa"

Saya pasti, saya tau apa yang hendak dibuat. Cuma mungkin, saya perlukan anjakan sedikit. Mungkin selepas pre-wedding tahun depan, baru aura dan semangat tu pun datang.

Sebab kadang-kadang, saya boleh buat lebih baik dalam keadaan tertekan.

Mungkin la.

Tapi kalau masih belum juga, harus untuk saya panik!!

8 Disember 2009

8 comments:

pineappletart76 on December 8, 2009 at 10:12 AM said...

i pun same, add on stress yg sememangnye da stress! hehe but on the bright side, we'll surely reminisce these times later on kn?

wanie on December 8, 2009 at 10:35 AM said...

Biasa la bila tarikh yg di 2ggu akan tiba jua...., yg penting bersedia mengikut perancangan, InsyaAllah Majlis berjalan dengan sempurna......(baca blog nie, sy plak yg makin panik..heheheheheh)

Sabby on December 8, 2009 at 2:03 PM said...

hehe..sama la xora..at least..awak ada dah planning nye n segala bentuk draft kat dalam pale tu...compare to me yg mmg zero..:D

cumanye..sangat paham perasaan panik biler ramai dok tanya mcm soklan ttg majlis kita which kita pun x tau nk jawab..n tetiba cam rasa.."uuwaa..byk benda lagi aku nk pikir!"

apa2pun.....sy yakin awak leh buat punye la...u have a lots of supporter...:)

y.o.n.g.n.a.n.a.1.8.8.1. on December 8, 2009 at 2:42 PM said...

btol la xora..bila uruskan majlis org lain rs mcm okey jek..smp turn majlis sendirik perasaannya lain..lebih byk risau. pastu tatau nk amanahkan sape utk jadi kepala ms ari kenduri nnt..haih. Ada jgk pengantin yg kelam kabut bg bunga telur kang..hahaha

ShimaRasedi on December 8, 2009 at 5:24 PM said...

za..aku rasa kan ko nanti mesti membebel atas pelamin.hahahhha

xora said...

dear all. thanks sgt utk kata2 semangat :) saya harap saya dapat belajar bila masa utk let go :) dan redha

Fiza Zainal Abidin on December 8, 2009 at 11:00 PM said...

it's normal to feel that way dear. biasa lah tu..sy pun mcm tu jugak. for my case, i don't have parents anymore..pendek kata everything sume jatuh kt my own shoulder.

yes, i do have akak & abg2..but they more focusing on their life. awal2 dulu mmg sy nangis stress but now alhamdulillah sy boleh handle :)

so..don't worry k. if u need list of preparation, u can get it from me or any bride to be okay. we will help u dear.

happy planning :)

xora said...

M.Fiza: thanks! yupp! all i really need right now is the moral support :)

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates