Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

29 December, 2009

Tips Mencari Kain Baju Melayu


Salam dan hai

Mari kita sama-sama ombakkan Diana Isa dan Faizura sebagai pembaca tegar ke 67 dan 68!!!! Bersedia ye untuk diOMMMBAAAKK!!

Fuuh, best gak buat ombak secara virtual ni :P

Kali ni, saya nak coret tentang baju melayu lelaki. Kebanyakkan kita, tak kisah pun beli kain apa pun untuk jadikan baju melayu masa nikah untuk bakal suami kan? Kebanyakkan kita, cuma kisahkan camne corak dan perincian manik pada kain untuk perempuan.

Sila ngaku, jangan pura-pura pandang belakang.

Sedangkan kalau pakej kat Jakel tu pun, RMXXX, percuma set kain satin untuk baju melayu lelaki dan sampin. Nampak sangat mereka selalu tidak diendahkan, kan?

Tak patut tak patut.

Nasib mereka adalah lelaki jadi hal camni, mereka tak amik pot (Tapi kalau mereka terlalu amik tau, nanti mahu bergaduh kat kaunter Jakel :P)

Jadi kali ni, saya nak post tentang pilihan kain untuk baju melayu lelaki.

Nota: Apa yang saya tulis ni, bukan pendapat professional dari saya mahupun dari mana-mana pihak. Ni hasil pendapat dari seorang kawan lelaki yang saya kira, ada baiknya saya kongsikan disini dengan pembaca lain. Pendapat ni adalah pendapat dan selera peribadi ye--sila ingat.

Kawan baik ni, saya namakan dia Li. Dia juga la orang yang sama bagi pendapat tentang
majlis abang saya dulu.

Mula-mula, dia sekadar tanya update pencarian kain ela saya dan D untuk hantaran. Lepas tu, macam-macam benda kami borak pasal rancangan majlis saya. Dalam banyak-banyak soalan, saya tanya pendapat dia, satin atau crepe untuk baju Melayu lelaki?

Jawapan dia 'Definitely crepe'.

Saya rasa pasal dia ni basic engineer, jadi semua pendapat dia, dia akan buat dalam bentuk point.

Pesanan dia pada saya: Elak kan la kain satin tuk baju Melayu.

Kerana:
1. Satu, satin amat leceh digosok.
2. Bila ada run in the fabric (kain teretas atau benang tertarik), ia amat visible (it’s less visible on a crepe)
3. Satin is too shiny (again, this is personal taste, aku prefer “shimmer” daripada “shinning” kerana it’s more subtle and not “too loud”)
4. Satin is light. Baju melayu cantik bila kain tu berat dan ia akan jatuh nicely over the body.
5. Kain satin bila peluh, melekat kat badan – bagak nye tak comfortable.

Saya paling setuju point no 5 pasal D memang amat mudah berpeluh.
Macam Li kata, semuanya terpulang pada selera masing-masing.

Tapi memandangkan saya sudah belikan kain satin sebagai hantaran, boleh la nak bagi D merasa pakai kain crepe pula untuk nikah.

Oh ya, Li ada tambah, untuk menaikkan seri pengantin lelaki, pilih sampin yg betul2 cantik. Nothing too busy or screaming for attention. Again, simple but elegant. keep the songket motive simple and elegant. And unique, one of a kind. Ramai orang bila buat baju Melayu pay too much attention on the kain sampai lupa nak beri perhatian pada sampin. The right sampin will make the baju Melayu cantik.

Erm.. mesti la saya mahu D nampak segak hari tu..

D, ada sebarang bantahan??--menggunakan kuasa veto! (I'm doing this because I love you~~Betul... hihih)

Li, kalau kau baca ni, thanks ya!

Nota Kaki: Rasanya dah kena buat kategori berbeza dalam blog list pasal dah ramai B2B dah sah menjadi wife dah :)

29 Disember 2009


19 comments:

huhu on December 29, 2009 at 9:33 AM said...

a'kum.. hi!

thanks for the idea using crepe.. i pun tak terpikir, mmg sblm ni ingat satin je... cik abg saya pun berpeluh kuat.. ehheheheh

sebelum ni ingat nak beli thai silk ka... tp nikah nanti sembahyang susah pula nak tukar2 baju...

kain crepe putih mcm ala2 ivory la kan utk nikah? semeter berape eh kat jakel? sampin pun berapa? hari tu saya gi kedai kat jusco wangsa maju sampin songket rm200.. ok tak?

Xora said...

Huhu: Salam.. camne ni nak panggil Huhu? :P yup, mostly kita selalu ingat satin pasal kat mata perempuan kita ni, satin kan cantik pasal kilat2 :P lagipun, pakej pengantin kebanyakkan satin. Hari tu, saya gi tengok kain crepe, ada banyak price range. semurah rm20 semeter (murah ke?? mahal la juge. tapi tu yg saya perasan. mungkin ada yg lebih murah saya tak perasan). Tapi untuk nikah, beli mahal sikit pun tak apa asal berkualiti pun bagus. Yang penting jangan lebih budget kan Huhu? Kalau nak komen tentang harga sampin, saya tak layak ni :P pasal tak tau menahu sngat jenis kainnya, kualiti songket, etc etc. tapi kat Jakel, yg siap jahit dalam 2meter setengah dan bukan atas kain cotton, price start RM400+ yg jenis cantik. Saya rasa kan Huhu, sampin songket ni asal bagi kamu cantik dan dalam budget, should be ok. Cantik kan subjektif :D Asal ati berkenan, kan?

Anonymous said...

xora dah cari samping lom? nnt share info psal kedai2 eh.kalo nak g tganu rase cam xberbaloi lak semata2 nk cari samping..

fakhariah said...

salam...saya pun dah 'terkecil hati' part baju melayu ni.sya gi beli sorang2 kat jakel..bju nikah sepasang putih,baju bertandang sepasang pink..sya punya lace,dia punya satin..huhuhu..bila baju melayu tu dah siap,dia ckp kain tu cantik,tpi bila buat baju melayu..ia..bla,bla,bla..apa nk buat,dah belikan..redho ajelah..campur nangis sikit2..huhuhu

Xora said...

Faratul: Belum lagi, maybe tahun depan (ceh cam jauh sgt aje tahun depan tu :P) akan cari. rancangannya, baju nak siap b4 raya, even majlis lepas raya pasal takut apa2 yg tak kena, boleh adjust. saya kurang pasti kat mana nak cari sampin kat area sini pasal belum mulakan ekpedisi, tapi kawan saya kata, kat area Shah Alam tu banyak cantik2 dan ada dijual ikut ela. nnt kalau ada info, saya update ye?

Fakhariah: ianya... apa tu.. cam tragis aje? tu la kadang2 susah la pasal kita takde pengetahuan tentang fabrik kan?

harzharun on December 29, 2009 at 11:48 AM said...

talking about samping songket..i think tiada kompromi lagi songket terengganu tenunan tangan is the best...but hati2 yea kawan2, xsemua songket yg dijual di terengganu itu adalah yang asli..i mean, asli ialah, tenun by tangan guna benang emas or perak.ade juga tenun gna benang emas or perak tp by mesin..tu x original..i blajar ni ms nak pilih samping for my arjuna tuk dipakai masa akad nikah nanti.Songket terengganu memang susah nak tkoyak, tputus benang or bkedut.nak jaga pun senang.X perlu di basuh, juz rendam dlm air sabun dan bilas..cr simpan pula, kalo nak tahan lama sampai buah hati kita tu beruban, jgn lipat mcm lipat baju tu!...juz amik 1 hujung kain & gantung dlm almari..mmg last forever..believe me..my dad still ade samping nikah dia dulu...n 4 my arjuna hari tu, i pilih kaler puteh...1 more thing dear, jgn tkejut tgk price songket asli yea...yg tenun by tangan, the simplest design yg kaler hitam corak emas(design zaman dulo2 yg dah jarang generasi skang nak)...mebe bmula RM400..kalo benang dia dah campur perak sket or tenunan lebih tebal mmg RM500++...& im sure mata korang mesti ttangkap kat RM1K ke atas punya!!!!...
(*mmg setengah hari i duk pusing pasar payang terengganu semata2 nak cr samping songket...mata duk bkenan yg 1k ke ats je...tp botak licin la i kalo ikotkan mata!)

ctfza on December 29, 2009 at 11:54 AM said...

setuju! sy aritu beli kain di jakel, sepatutnya package dpt free satin utk lelaki tapi sy taknak sebab shinning sangat .. jadik dari situ sy dapat murah sikit utk baju sy, dari harga

baju+veil+ free satin baju melayu = 650

saya dapat kurangkan

(baju + veil = 450)+ (4meter kain baju melayu yg pilih sendiri = 250)

total 700 shj..

berbaloi sebab dapat kain baju melayu yg berkualiti berbanding satin shinning tu.. harga beza rm50 je, tapi sy dapat kain yg kualiti lagi cantik.. hehe..

Xora said...

Harz: thank u so much for the info.. memang amat membantu saya :) tapi setuju, mmg kat sini, harga sudah markup byk dan takde banyak pilihan cam kat Terengganu. Sampin utk hantaran hari tu pun, beli berkenan aje, even rasa price cam mahal tapi pasal masih dalam budget, rembat aje :P Tu la, orang kata lagi banyak warna, lagi mahal harganya. Harz, boleh kongsi kat kedai mana kamu cari kat Terengganu tu? Coz kat sana, saya rasa ada jual kain kat pasar payang dan ada yg khas kedai songket kat area K.T.


Ctfza: saya suka baca mereka yg berjaya dapat apa yg mereka dapat. seronok baca :D .. Rasanya yang penting kena menawar kan?

i.am.diana. on December 29, 2009 at 1:14 PM said...

yezaaa... big wve utk saya!! wow terharunya! ;p

back to cite about kain bj melayu ni, i mmg x prefer sgt pakai kain satin but my fiance suke plak. katanya satin kilat tu lawa.. bila diajak tgk kain2 lain, tarik muncung jee.. so, i utk nikah nanti most probably satin jgk la akan dipakai..

and pasal songket plak, dr dulu i mmg big fan of songket t'ganu but masa survey2 utk engagement ari tu kat SACC s.alam, ade satu butik ni jual songket palembang.. mmg cantik! I suke sangat and starting price dia pun lbh kurang mcm songket t'ganu je..

and butik tu pun ada accept tempahan baju pengantin n designer dia diimport direct dr jakarta ok.. and ada a few designs yg i berkenan..

eh eh.. panjang plak comment i ni! ;p

but tepuk dada, tanya selera..

xora said...

Ms. Diana, harap tak lemas ye disebalik ombak :P ur bf is one of the kind pasal lelaki jarang muncung. ekekek.. tapi thanks sgt pasal kongsi info on songket palembang. saya pun first time dengar. camne nak tau tu songket palembang?

huhu on December 29, 2009 at 11:42 PM said...

hi xora dan kawan2..

thanks for your detailed reply...

saya faham sudah.. mungkin sampin songket yg saya tgk tuh yg murah punya kot.. huhuhu (ekspresi senyuman dalam tangisan)

hahahahahah

anyway, if rm20 permeter for crepe tuh oklah.. saya pun setuju, mahal sikit pun takpe asalkan berbaloi dan kualiti.. kahwin pun sekali je..

lagipun, kekadang kesian, barang2 saya semua mahal2 kosnye.. dienye die boleh kata yg murah pun tak kisah.. tak sampai hati pula saya..

tanya harga berapa sbb saya ingin mengamalkan amalan pembeli yg bijak la konon gitu.. hhuhhuhu

thanks again yeah! and keep the info coming! :)

mama affan on December 30, 2009 at 2:56 PM said...

xora..ryna rase satin ada kualitinya..mgkin bergantung pada harga atau buatan mana..tp ryna punya majlis baru ni..en.fikar buat baju melayu pakai kain satin yang 'sederhana' harganya..huhu..tp sgt cantik dan puas ati utk majlis nikah kami..alhamdulillah..warna dan kain padan degn tuan..mgkin banyak faktor kena tgk..dari segi kain, warna kulit dan jenis badan yg mgkn kuat peluh atau biasa2 jer..ryna doakan xora pun berjaya dpt apa yg dicari..selagi dalam budget..buat apa yg perlu utk majlis kita asalkan ahti kita puas dan hepi..dah lps majlis apa2 yg termenyesal x bole ulang tau..btw all d best ya!

Moose on December 31, 2009 at 10:12 AM said...

thank xora sebab buat entry ni. memang jarang blog b2b buat entry pasal kain untuk pengantin lelaki. mungkin sebab lelaki ni jenis spesies yang tak kesah? :)
to harzharun: nasihat daripada kawan bf i, kalau boleh jangan beli songket di tempat tumpuan pelancong macam pasar payang or that place in kelantan tu, terlupa nama dia. sebab dekat situ price diorang markup gila-gila punya. better pergi beli dekat kilang or tempat buat songket itself if you know the address. my bf aritu went to kelantan and bought songket for our nikah day (insya Allah) and after tawar it costs him around RM250 sahaja. it's authentic, tenun tangan. dia beli dekat tempat buat songket itself. songket yang selalu kita tengok di Jalan TAR that costs around RM1K++ cost only RM800++ there. tu belum tawar lagi. so my advice would be if you had the means, belilah songket in Terengganu or Kelantan, dekat kilang itself.

Xora said...

Moose: serius ke boleh beli terus dari kilang? even kita beli 3-4 meter aje? wah.. ni cadangan cukup baik :) thanks ya!! now i know. so skrang kena hunting untuk address kilang pulak! hihi.. If kamu tau, kongsi2 ye disini..thanks sgt for your tips, serius saya langsung tak tau. all the best dgn rancangan majlis kamu nnt insyaAllah

harzharun on January 3, 2010 at 10:25 AM said...

i muncul sekali lg...hehe..
nak tmbh sket..btol ckp moose..kene tawar menawar la..but i dun know y people keep telling dat songket terengganu n kelantan ada beza...batek terengganu n kelantan ada beza...ada org suke yg terengganu, ada yg suke yg kelantan..(kat mata i sama jer)...yg i perasaan, songket terengganu, kainya keras bbanding yg kelantan punya..mebe x selesa pd si pemakai la kalo keras2..tp kan, kalo nak ikat samping wat bunjut bunga cam P ramlee pakai dlm madu 3 tu, songket kelantan x mjadi kalo buat...sbb bonjut bunga tu tkulai lembik..hehe...tpulang pd masing2 la...kat KT, selain pasar payang, kedai songket tenun tgn ada kat kuala ibai..pusat kraftangan..

Moose on January 4, 2010 at 11:54 AM said...

bf i pergi beli samping songket dia dekat che minah songket in kelantan.nanti sesiapa berminat boleh email me and i'll asked my bf and pass you the address.
to xora: pasal kain songket untuk baju tu i taktau pula tapi ni untuk samping songket la. maybe kalau you request diorg boleh buatkan untuk you?

Darling Aween on February 7, 2010 at 1:43 PM said...

go for italian crepe..its so niceee

kki said...

Crepe bagus kain dia sejuk....saya cerewet skit ttg pakaian. Last time saya ble kain valentro (byk gak yang lain ok) kat jakel sdp gak pakai abg sepupu pun jeles tgk. Mhl skit je, tak pe yg penting puas hati la tak lah masa akad nikah kita tak selesa pakai, muka dah pucat lesi org tgk kita time tu...darah gemuruh datang lagi mana nak igt akad lg tgk muka pak mentua dah lupa scrip...tu yang sampai 7/8 kali akad. hahaha

Fazlin on February 20, 2012 at 8:55 PM said...

Oh.baru tau.tapi dah terbeli satin dari Binwanis. tak pelah.saya teruskan pembacaan lbog ni utk dapatkan tips2 lain

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates