28 November, 2009

Tips untuk Pengantin Bertudung


Salam dan hai

Saya jumpa artikel ni di internet masa saya google "pengantin bertudung, tak mahu pakai tiara" (hihih, gila kan tajuk search saya?Takmo pakai tiara!!!)

Ikut pada sumber, adalah dari Majalah Pesona Pengantin, Oktober 2002 (7 tahun yang lepas, jadi mungkin tahun depan sudah tidak praktikal????!! Kan kan?? p.s saya amat bias )

Jom baca, yang dalam tulisan warna ini adalah komen saya ye :P

Tips Pemilihan Fabrik

1. Pilihan terbaik ialah fabrik lembut yg tidak berkilat. Ini kerana wanita bertudung harus sentiasa berpegang pada prinsip berpakaian sopan, tidak menonjol-- tapi saya mahu banyak manik-manik?? bagaimana?


2. Elak memilih kain satin- Nanti saya tanya bridal January nanti.

3. Fabrik terbaik buat anda seperti sifon, georgette, cita & sari yang kurang berkilat -- ye, kain chiffon untuk nikah.

Tips Potongan Pakaian

1. Pakaian wanita bertudung seharusnya longgar tapi tidaklah sehingga nampak menggeloboh kerana ia akan mencacatkan penampilan-- baik, saya harus kurus!

2. Jika memilih fabrik lembut & jarang, pastikan ada lapik di dalam -- sudah pasti!

3. Elakkan memakai pakaian yg melekap di tubuh kerana ia terkeluar dari prinsip berpakaian mengikut syariat.-- Saya mahu pakaian yang sedang-sedang di badan.

4. Elakkan memakai kain yang ketat & terbelah -- saya rasa, yang ini mesti D sokong. Kang dia kata "D takmo awal-awal lagi dah tanggung dosa B --ayak!!!

5. Blouse harus labuh dari bahagian pinggul serta elakkan berlengan pendek-
yup! Dua2 memang dalam senarai, apatah lagi kalau badan besar bahagian bawah cam saya :P

6. Pastikan bahagian leher yang berpotongan luas & lebar ditutup dgn tudung utk memelihara aurat wanita. -
Sudah pasti InsyaAllah

7. Bagi pengantin montok, elak mengenakan pakaian yang ketat dengan tujuan utk mengecilkan sedikit tubuh anda. Ia usaha sia2 sebaliknya ia akan menonjolkan lagi bahagian yg tidak perlu pada tubuh anda--
saya dalam proses nak kurus!!

8. Fabrik cita sesuai utk tubuh wanita yg montok. Elakkan fabrik satin kerana ia akan menyebabkan anda kelihatan lebih besar dari saiz asal- saya bakal kurus.

Tips Pemilihan Warna

1. Wanita bertudung harus memilih warna yang lembut serta tidak menjolok mata contohnya, merah samar, biru lembut, krim atau putih -- Tapi tu untuk nikah. Sanding takmo.. nanti tak nyerlah!

2. Elak warna yang menjolok mata seperti hijau serindit, merah saga & kuning diraja -- saya nak kuning diraja juga!! i dunt careeeee.. Kang bila outdoor, pengantin tak naik dalam gambar :P

3. Utk majlis akad nikah, warna krim atau putih antara pilihan terbaik. -- Putih gading it is!

Tips Hiasan Kepala

1. Anak tudung penting untuk dipakai bagi mengemaskan lagi rambut. Selain itu ia bertindak sebagai pemegang pada tiara. Ia menjadi asas supaya tiara tidak terlucut.--Anak tudung tu memang pasti, tapi takmo tiara, boleh?

2. Elak memilih anak tudung dari kain yang berkilat, ini membuatkan tiara mudah jatuh.- masih takmo tiara!!

3. Paling sesuai, pilih anak tudung yang dibuat dari kain kasa atau cita , ini untuk mengelakkan dari rasa terlau panas di kepala.-- saya setuju!

Tips Memilih Layah (veil)

1. Mini telekung mesti ringkas andai layah yg digayakan sudah dihiasi dengan jemeki atau batu permata-Saya setuju

2. Apa jua hiasan pada layah ia harus tidak menyemakkan bahagian kepala dan muka - sokong!

3. Hiasan layah perlu dijahit pada bahagian tepi layah sahaja. Elakkan hiasan yg terlalu penuh dan merimaskan.-
amat sokong! Tapi saya nak panjang pasal saya tinggi (perasan boleh carry that look konon :P hihi)

4. Andai mahu menggayakan tiara, pastikan dari bentuk bulat.- takmo tiara!

5. Elak menggayakan tiara kecil atau separuh kerana ia akan kelihatan janggal bg pengantin bertudung-- takmo tiara!!

6. Jika mahu menghias layah dengan renda pastikan memilih renda yang berbunga kecil. Elak memilih renda berbunga besar kerana ia membuatkan bentuk wajah anda tidak seimbang.- Wah! Sampai bentuk wajah pun akan jadi tak seimbang?? baru saya tau :P

7. Pemilihan batu permata atau jemeki juga harus diambilkira. Elak memilih batu permata atau jemeki terlalu sarat. Jangan ubah diri anda dari pengantin kepada penari.-- Belly dancers???!

Tips Memilih Kasut

1. Kasut bertutup penuh adalah potongan kasut yang tepat buat pengantin bertudung.-- saya rasa mana-mana pengantin, tak kisah bertudung atau tak, kasut bertutup lebih manis. Tapi.. (sambung di bawah)

2. Elakkan kasut yg terbuka di bahagian jari kaki. Kecacatan pada penampilan akan lebih terserlah.-- memang akan cari kasut tertutup penuh di depan. Nampak lebih manis. Tapi tak semua boleh pakai kasut tutup depan. Kadang-kadang size kaki dan bentuk kaki memainkan peranan, jadi kalau kasut yang terbuka di bahagian jari kaki lebih selesa untuk pengantin, kadang-kadang praktikaliti itu lebih bersesuaian kan. Beauty is pain? I don't think so!! :)


Sekian, perkongsian maklumat dengan pembaca lain. Sekadar berkongsi, mana-mana yang kamu rasa nak amik kira, sila la.

p.s Tapi saya tetap takkan ubah fikiran tentang warna kuning raja tersebut :P ekekke.. Majlis tahun depan, sudah 8 tahun artikel ni. Mungkin sudah tak praktikal ?? (mahu sedapkan ati-- i dunt care!)


28 November 2009

4 comments:

y.o.n.g.n.a.n.a.1.8.8.1 on November 30, 2009 at 6:29 PM said...

hahaha..lawak la u ni..tp btol la, tiara utk majlis nikah??betapa peliknya..cukup pakai kerawang spider tu je..atau kalau dapat veil yang cantik berbatu bermanik. Cukup cantik dh kan?

amy on December 1, 2009 at 10:49 AM said...

hi..seronok bace ur blog..jz nk tanye opinion ttg kasut utk bakal pengantin yg sama tinggi..any idea x?thnks....
(btw boleh saya dptkn checklist x?)

Xora said...

Fadz: yup2.. tapi.. saya takmo tiara dan kerawang spider mahupun butterfly, boley?? :P takmo takmo.. rasa ada benda kat kepala :p

Amy: Boleh bagi saya email kamu? nanti saya emailkan ye. Pasal kasut utk bakal pengantin yg sama tinggi, saya ada juga buat observation. Tapi saya kena observe lagi. Tak cukup untuk buka topik. Tapi kalau saya dah buka, saya akan tujukan untuk Amy ya? :)

amy on December 2, 2009 at 9:07 AM said...

opss..lupe
ismie7@gmail.com
thnks in advance

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates