28 November, 2009

Persoalan Tentang Dulang Hantaran


Salam dan hai

Dulu, saya sudah post hal barang hantaran
di sini.

Rombakan dari segi barang hantaran. Dari 9-11, sudah jadi 7-9.

Jumlah barang masih sama, tapi kami telah himpunkan, bergantung kepada kepadatan dan keperluan.

Sebab utama saya kurangkan dulang adalah atas 3 sebab yang paling mudah ini:
1. Kos
2. Masa
3. Tenaga kerja


Saya rasa, baik saya kurangkan kos dari segi dulang (kos bunga, kos alas, kos riben, etc etc) pada dulang dan kos tu boleh dibawa untuk perkara lain. Masa yang saya anggarkan untuk buat gubahan ini, adalah sehari sebelum majlis nikah. Maka kekangan masa perlu dimanfaatkan sepenuhnya.

Saya pulak, dah tekad nak rasa buat hantaran sendiri dan tak mahu hantar kepada penggubah. Memang amat risky, tapi saya harap, InsyaAllah dipermudahkan olehNya masa tu (Saya amat positif kan?:P)Jadi setelah fikirkan tenaga kerja yang mungkin hanya 4 pasang tangan, jadi elok dikurangkan jumlah dulang. Jadi cuma tawakal hasil kerja tangan nanti, memadai dan tak memalukan :)

Entah kenapa tak terfikirkan hal ni masa mula-mula pikirkan dulang. Mungkin terikut-ikut nak jumlah dulang yang banyak.. hihiih

Oh ya, dulu saya mencari bekas ni. Tapi selepas memikirkan tentang kos dan praktikaliti bekas tu selepas majlis, saya amik keputusan untuk tidak menggunakannya dan menggantikan dengan sesuatu yang lebih simple dan praktikal. Tapi masih dalam aturan. Belum dapat buat keputusan lagi, tapi sudah ada beberapa alternatif lain :P

Maka, senarai yang baru

Dari saya untuknya
1. Sireh junjung
2. Buku agama
3. Kemeja+seluar+wallet+belt
4. Set minyak wangi
5. Jam tangan
6. Kasut+stoking
7. Surprise (tapi dah tak surprise pasal dia dapat teka! Benci betul!)
8. Cheese tart+coklat+biskut
9. Kek Fondant

Dari dia untuk saya
1. Tepak sireh
2. Mas kahwin+ barang kemas (So far, berjaya dapat persetujuan takmo wang hantaran diletak bersama. Yeay!)
3. Tafsir Al-quran+telekung
4. Kain ela+tudung+brooch
5. Set makeup+perfume
6. Clutch+Heels
7. Coklat+buah+ cupcakes

Saya dah tanya pada ibuayah dan mereka memang tak kisah. Cuma ibu pulak, insist nak bagi kek buah (Mak D amat sukakan kek buah). Saya kata dah cukup dulang, tak boleh. Tapi ibu kata, bukan sebagai hantaran, tapi sebagai barang iring. Kek buah tu tak perlu dihias ikut tema hantaran kami, tak perlu juga di letakkan bersama dulang hantaran, cuma letak di tepi, tapi kena bagi pada wakil keluarga sana masa bertukar dulang.

Nak tanya korang, cam tu memang boleh ke?

Masa
Fieza kawin dulu pun, suami dia Khairul pun bagi hantaran 8 dulang. Saya dah pelik, tapi lepas tu, wakil keluarga dia cakap, bunga pahar tak termasuk, tu cuma barang hadiah dari keluarga Khairul. Jadi barang hantaran dia adalah 7.

Kiranya, saya rasa boleh kot?

Ada siapa-siapa pernah lalui perkara yang sama? Boleh kongsi pendapat di sini?


28 November 2009

3 comments:

Lisa on November 30, 2009 at 9:49 AM said...

klau pd lisa mmg, apa kata awak masukkan kek buah tu insist mak awak nak sgt bgkan, sbb setau lisa mas kawin + hadiah kawin tu tak dikira sebgai hantaran cuma dia dibawa skali dgn brg2 hantaran..
dlu lisa kerap tanya family n sedara mara semua bgtau mas kawin + hadiah kawin tu tak dikira skali..

harap lisa membantu erk

xora said...

Lisa! amat membantu!! thanks.. ooo, baru saya tau.. kiranya skrang ni, apa yg akan dikategorikan sbgai hadiah kawin dan barang hantaran? suatu discovery yg mengkagumkan :)

♥cik ayien♥ on September 30, 2010 at 1:15 PM said...

AWAK..KALAU HANTARAN TUK TUNANG..TEPAK SIREH DGN SIREH JUNJUNG PON KENE ADE GAK EK??HUHUH..
SAYA BARU2 NK BERJINAK DALAM TAJUK INI...

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates