Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

28 September, 2009

Visual Dewan dan Petugas


29 September 2009

Salam dan hai

Otak dan memori bukan boleh di'bluetooth' sesukahati.. Apa yang saya dah letak dalam otak, tak semudah untuk di'bluetooth' kepada orang lain.

Abang saya yang sulung, suruh saya buat proper kertas kerja untuk majlis perkahwinan abang saya yang kedua. Selama ni, bila abang yang sulung tanya, "ko buat tau semua ni dalam hard copy??". saya jawab "dah dah, dah buat" --tapi sebenarnya belum pun. Semua dalam bentuk lakaran cakar ayam, yang kadang-kadang saya sendiri tak dapat nak baca dengan betul. Kebanyakkan dalam otak saya aje.

Kadang-kadang terfikir juga, kawan-kawan lain takde pun buat kertas kerja, majlis elok aje. Mungkin mereka ada makcik pakcik yang berpengalaman menguruskan majlis semacam ini. Atau mungkin sudah ada wedding planner dibayar berbelas ribu untuk uruskan semua.. Atau mungkin nasib mereka majlis berjalan dengan lancar?.. Tapi sedar, nasib baik orang tak semestinya jatuh pada kita, kan? Baik kita merancang sikit. Orang kata poyo pun, kata la.. Dalam Islam pun dah diajar, kita manusia perlu redha dan berserah padaNya, tapi hanya selepas usaha dan ikhtiar kan?

Jadi semalam, lepas pergi tengok dewan, saya buat la visual ini (pakai Power Point aje.. heheh) untuk rujukan pada hari majlis berlangsung

1. Visual dewan
1. Pintu masuk ada dua. Pintu masuk 1 adalah main entrance ke dewan.
2. Pintu masuk pertama akan jumpa dengan petugas yang akan berikan buah tangan kepada tetamu, tapi hanya selepas tetamu hendak pulang, bagi elakkan tetamu tertinggal buah tangan.. Bagi saya, camni lagi praktikal untuk kurangkan jumlah orang yang kena ditugaskan, mereka pun takde la penat kena gerak dari meja ke meja. Meja buah tangan diletak berhampiran untuk mudahkan refill.
3. Belah kiri ada tandas, jadi mudah untuk dikenal pasti. Bilik VIP kami akan letak barang-barang berharga dan juga dijadikan tempat untuk kaum keluarga nak rehat kalau penat sangat.. Pantry kami akan jadikan stor simpan buah tangan. Jadi nak refill pun mudah sebab dekat aje. Tapi apa-apa pun, kena tengok dulu kebenaran dari pihak pengurusan.
4. Ada dua pintu masuk di pintu Masuk 2. Tak tau ngapa cam tu dewan tu. takpe la. Tapi kami akan letak red carpet di pintu belah kiri sebab lebih center menghadap pentas. Jadi mungkin berharap, tetamu yang hendak keluar, akan menggunakan pintu belah kanan, untuk elakkan traffic (cam laporan trafik kat tv!)
5. Meja hadiah dari tetamu letak kat belah dalam dewan sebab mudah untuk tetamu serahkan masa bersalam dengan ibuayah.
6. Meja buffet cuma ada 2 aje. Arch diletak di hadapan sikit, bagi ruang untuk tetamu bergerak.
7. Meja pengantin perempuan ada 4 biji, mewakili 40 orang. Meja tetamu dalam 20 biji, satu meja 10 orang, jadi muat 200 orang satu masa. Tapi tak sure nak tambah lagi ke tak meja. Pasal kadang-kadang, masa peak hour nampak penuh, tapi lepas tetamu balik, nampak sangat kosong.
8. Meja pengantin di atas pentas memandangkan kami tiada pelamin. Meja potong kek di sebelah kanan. Kami tak guna pun backdrop, cukup sekadar tutup dengann langsir dewan (jimat dah sikit). Penggantin akan naik dari tangga sebelah kiri.
9. Rancangnya, nak ditutup semua pintu sisi, supaya tetamu tak mudah keluar masuk (kalau selalu keluar masuk, nanti dewan akan nampak kosong), cuma nak bukakan 2 pintu aje kot, untuk mudahkan pekerja katerer bertugas. Mungkin perlu kuncikan pintu sisi, atau letak kertas A4 tulis "Pintu Ditutup"??
10. Dewan ni, bukan dewan macam D'Seri Hendon ke, yang siap karpet bagai, ada lampu mewah... Ni cuma dewan main badminton, siap ada line gelanggang badminton. tapi kami cuba la yang terbaik untuk naikkan suasana majlis kahwin. Kat tepi-tepi dinding dalam dewan ni, siap ada kerusi tingkat untuk tengok badminto lagi tau~~ Terfikir gak, mungkin nak buka satu kerusi tingkat, mana tau ada kawan-kawan yang dah makan, nak lepak-lepak dulu, tapi takmo ganggu meja tetamu.. Ni pun akan dibincangkan dengan katerer bertugas pasal mereka dah pernah buat kat dewan tu banyak kali. Mungkin berdasarkan pengalaman mereka, mereka boleh bagi khidmat nasihat yang logik dan praktikal.

2. Visual petugas


Ramaikan petugas-petugas sukarela dan terpaksarela?? hehehe.. Sebenarnya, nanti pada waktu majlis mesti berkecamuk.. Nak nye bila dah jumpa kawan-kawan dan sedara mara. Tapi tak apa la, yang penting, kita merancang dulu. Ikutkan rancangan:
1. Aen& Acip- bawa bunga manggar sebagai penghulu rombongan pengantin
2. Ana & Nity- bagi buah tangan pada tetamu dewasa, merangkap muka depan majlis.
3. Icik, Dania & Anis- bagi gula-gula pada tetamu cilik
4. Ibu & Ayah- peranan sebagai ibubapa pengantin, senyum sokmo
5. Cik Aya & Cik Azhar- Penyambut tetamu untuk rombongan Terengganu (pasal Cik Aya reti cakap loghat Ghanu), merangkap peninjau untuk situasi dalam dewan
6. Pak Ngah & Mak Ngah- penyambut tetamu belah sedara mara ibu
7. Cik Jun- penyambut tetamu belah sedara mara ayah
8. Nuri- Chif flower ladies. Kami takde flower girls, jadi dia yang akan amik alih mengajak kawan-kawan melemparkan kelopak bunga kepada rombongan bila pengantin berarak. Dia juga seorang multitasking, akan membantu Ana & Nity di pintu hadapan.
9. Awi- Videography pada hari itu.
10. Cik Dah & Sons+D- Peninjau keadaan dalam dewan, dari segi pekerja-pekerja katerer menjalankan tugas seperti yang diharapkan, merangkap menjadi bidan terjun kalau ada pinggan yang belum diangkat, air basuh tangan dah habis, meja bersepah..
11. Pasukan Kompang- Amik pasukan kompang adik Shima dan rakan-rakan setaman beliau.Tugas berkompang sampai pengantin sampai ke meja beradap.
12. Nor & Yus- pengapit pada hari tu
13. Am & Rina- pengantin tak perlu buat apa-apa
14. Xora- berada di mana-mana aje.. hihihih

Entah ngapa, saya amat risaukan petugas katerer. Sebab ada kawan-kawan yang kongsi pengalaman mereka, kadang-kadang katerer ni janjinya lain, yang kita dapat lain. Lain lauk yang diminta, lain pula yang diberi. Janji 15 orang pelayan, yang datang cuma 8 orang..

Sebab tu, pada hari majlis, kita berserah aje lah. Redah aje masa tu. Kang dilayan sayang perasan, muka berkerut, tetamu pun tak selesa.

Harap visual ini dapat membantu perjalanan majlis. Sudah pasti, yang buruk datang dari kita, tapi kita perlu cuba sehabis baik. Sebab semuanya berbalik pada Dia diatas.

Doakan yang terbaik ye..!!

1 comments:

Puan T on September 29, 2009 at 7:45 AM said...

wohohohohoho!~kagum plak nmpk nama aku tuh.yer aku akan campak2an bunge mengikut arahan!!

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates