Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

14 July, 2009

Kursus Kahwin


Salam dan Hai

Kali ni baru dapat update hal berkenaan khusus kawin yang saya hadiri baru-baru ini di JAKIM, Putrajaya.

Ikutkan kursus kawin ni ada di dua tempat, di JAKIM dan di Masjid Putra tapi disebabkan Masjid Putra ada renovation kat tempat ceramah, maka dibuat di JAKIM sahaja.

Siap ada drama penceramah tetiba kena sawan.. jadi panik juga la.. saya ingatkan orang Jakim menjerit pasal nasi makan t.ari lambat sampai tapi rupanya penceramah tu mendadak kena sawan. kali pertama nampak berlaku depan mata dan harap2 takmo tengok lagi cam tu.. Kesian!

Banyak ilmu dan pengalaman yang dikongsi oleh penceramah. Alhamdulillah, sesi kursus kawin saya memang seronok dan tak membosankan langsung. Mula-mula agak risau la sebab ramai kawan-kawan kata kursus kawin memang bosan dan mengantuk.

Benda perlu dibawa ke ceramah

1. gula-gula dengan banyaknya
2. shawl
3. Air mineral

Ada beberapa perkara yang saya nak kongsikan di sini:

1. Untuk pemilihan saksi untuk nikah, jangan sebarang pilih. Kalau dibuktikan saksi pernah fasikh, kena biarkan selama setahun baru dia boleh jadi saksi semula. Jangan lupa untuk test bacaan Fatihah samada lancar atau tak. Sebaiknya, mengikut kata penceramah, biarkan Tok Imam/ Kadi yang carikan saksi untuk pernikahan.

2. Peranan Mahkamah Syariah dan JAIS/ JAWI adalah berlainan. Ada kes-kes nak bercerai, pihak pengadu pergi ke JAIS. kemudian complaint ngapa kes beliau belum disebut-sebut. Sedangkan untuk rekod aduan dan dakwaan, hendaklah dibuat di mahkamah. Kalau ke JAIS/ JAWI, hanya untuk bantuan kaunseling untuk pasangan.

3. Seeloknya buat permohonan perkahwinan dalam 3 bulan sebelum kahwin diatas sebab takut ada perubahan tarikh atau perubahan nama pasangan. Tapi kalau pasangan kita polis atau askar, proses adalah berbeza dari orang biasa kerana perlukan pelepasan dan kebenaran dari pihak polis.

4. Istilah 'mengucap cicak' digunakan bila pihak perempuan meletak demand yang bukan2 dan tinggi kepada pihak lelaki.

5. Semua pengantin perempuan yang sudah berkahwin, sila ingat tips ini. Pada giliran kita tidur di rumah ibubapa pengantin lelaki, PASTIKAN handset anda telah charge penuh dan credit pun penuh. Ini adalah untuk memastikan, jika mak mertua nak menguji ilmu masakan anda dengan request resepi yang bukan-bukan, pastikan anda masuk ke bilik air dan buat panggilan pada emak untuk resepi. Jika tak berjaya, telefon kawan-kawan yang boleh dapatkan resepi dengan pantas dari Internet

6. 'Bacon' adalah nama baru untuk David Beckham--mengikut sebutan seorang penceramah dari Ghanu tersebut. Saya dok fikir apa la Bacon bakon yang disebut-sebut dia.. haiii.. david becham rupanya!

Selesai sudah fasa pertama untuk menuju ke perkahwinan. Cuma saya berharap, kursus kawin ni patutnya ada kan sesi soal jawab antara penceramah dan peserta. Banyak soalan saya dah siap tulis, tak tertanya.. haaiii

0 comments:

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates