Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

18 January, 2010

Wedding Monogram



Salam dan hai

Teruskan membaca buat pembaca tegar ke 91-- Marry Me! . Terima kasih kerana sudi untuk klik menjadi pembaca tegar saya :D

Ok, sana sini, saya perhatikan dah makin ramai B2B yang giat menyiapkan kad kawin masing-masing. Majoriti menempah, tapi ada juga yang DIY!

Memandangkan saya berhajat (ok, berangan.. tak tau dapat ke tak) nak reka sendiri kad kahwin kami, jadi saya pun sudah memulakan lompat blog sana sini untuk cari info berkenaan belian kertas. Antara info yang berguna saya jumpa adalah di blog
Yanie.

Sudah dapat sikit intro untuk harga kertas, saya cari pulak contoh-contoh monogram kat Internet.



Memang banyak laman web yang mengajar cara-cara nak buat monogram.

Tapi yang paling saya suka--
WeddingMonograms.blogspot ni. Tapi malangnya, dah takde update dari blog ni atas sebab tuan punye blog dah amik keputusan untuk berhenti menulis. Namun, post-post dahulu dia pun memadai buat yang baru nak belajar.

Dalam blog ni ada ajar setiap satu langkah, dari asas nak letakkan huruf, kepada la tahap boleh bengkok-bengkokkan border.

Ikut pada jadual saya, proses sediakan draft untuk kad kahwin ni mula bulan Februari nanti. Jadi sekarang boleh google imej untuk dapatkan idea dulu.

Proses pertama-- menentukan monogram-- sudah bincang dengan D. Walaupun pangkal nama panggilan saya mula dengan I, tapi bila disusun D-I, atau I-D nampak cam tak best pulak. Jadi saya pakai pangkal huruf pertama nama saya, N. Jadi D-N. Tapi kami tetap akan gunakan nama penuh kami pada kad, dan bukan nama panggilan. Sebab bagi saya, setiap nama membawa maksud. Kalau anak kecil nak dipanggil atau dimarahi pun, kita digalakkan panggil dia dengan nama penuh dia.

Monogram itu kami buat untuk rancangan yang lain. Nanti kalau menjadi baru saya boleh post di sini ya :)


18 Januari 2010

7 comments:

Acaii Jawe on January 18, 2010 at 11:02 AM said...

Orait, chaiyok2!! tak saba nak tengok monogram tu..Sy majlis dulu buat sendiri gak..mmg tak ada basic apa2pun sebab asal cantik je..sbnrnya kalau nak lain dari lain, boleh je lukis guna tangan dulu, pastu boleh suh designer trace balik..:) pastu boleh guna warna yang kita suka..

Ni contoh muka depan kad sy dulu..walaupun tak cantik dan old style skit tapi adalah idea monogram tu,hehehe..sy buat semua sendiri termasuk kerawang2 tu,hehe..

http://blog.faisalrahim.com/images/2010/01/frontcard.JPG

harzharun on January 18, 2010 at 11:16 AM said...

yup...i totally agreed sal nm penuh tu....mmg nak letak nm penuh kat kad,penada arah, thank you tag n banner...tp kan...xfikir lagi sal monogram....blur la...

dell @ Marryme on January 18, 2010 at 1:28 PM said...

hi dear

tekejut jap sbb ternampak marryme siap bold lg kat entry u ni hehe.

btw monogram mmg simple n nice.. ive always loved monograms :)

i ada gak jual monogram tp not in malaysia. i letak kat sini: http://www.zazzle.com/monogram_wedding_magnet-147661147361015320

btw thanks for acknowledging me, i dah link yr blog kat marryme :)

:D

Xora said...

Acai: saya harap dapat buat yang terbaik.. thanks Acai pasal sudi kongsi contoh kad kamu :D mmg tgh kumpul idea dan contoh ni. Kalau tetiba saya tersesat jalan, boleh tumpang tanya kamu tak?

Harz: Kalau tak perlukan monogram tu Harz, tak perlu pun takpe. nama penuh itu lebih indah kan?

Dell: oh terkejut ye tuan punye diri? :p mmg tradisi blog saya, follower baru akan dialukan. hehe.. baru dapat tgk blog kamu. rasanya kamu ni kiranya cam vendor ya? nanti saya nak update list url kat tepi ni, ni belum cukup update. Nanti baru leh masukkan kamunye link ikut kategori ya? :)

dell @ MarryMe on January 18, 2010 at 5:49 PM said...

hi xora, yup lebih kurang gitu lah. :) no worries, takde hal :)

Nurulhuda|Adlie on January 18, 2010 at 10:01 PM said...

i pun dah try buat monogram kat brianna's blog, tapi main2 camtu jelah, i ada berkenan satu tutorial dia, tapi bila buat tak jadi, i rasa ada step dia tertinggal, pastu i tanya collegue yg ajar design, dia kata pakai illustrator pun senang, tapi belum try..

xora tunjuk la hasil, hehe.. fati nagib pun ada buat main2 aritu, seronok jugak tgk kat blog dia.. siap dia buat mono huruf F mcm F kat tulisan Felda.. :)

Xora said...

Huda: InsyaAllah, nnt dah buat saya akan post kat blog. saya ni mana reti simpan rahsia dari korang semua ekekek.. tapi rasanya bulan depan baru start kot. skrng ni dah pening tgk contoh cantik2 ~~

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates