Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

06 October, 2009

Riben Pomander


Salam dan hai

Ingat tak, untuk majlis kahwin Fieza, saya sudah bergelumang membuat rose pomander??



Nasib dia sudi gak gunakan rose pomander saya yang tak seberapa tu , berbanding dengan rose pomander yang dia dah beli siap-siap. Dia letak kat bilik pengantin lagi tu.. huaa.. terharu ..

Memandangkan pengalaman pertama membuat rose pomander amat leceh (bagi saya), maka terus saya cancel untuk majlis abang saya. Membuat kelopak ros memang menyeronokkan dan semakin lama semakin mudah, tapi masalah saya adalah untuk melekatkan setiap kelopak pada benda bulat-bulat tu. serba tak kena. Dari dawai, saya pakai gam. bila dah buat, nampak pulak dasar, jadi rasa tak cantik.

Cemburu tau tengok orang lain buat rose pomander cam kacang gila

Maka setelah tambah tolak bahagi dan kali, saya amik keputusan, untuk tidak menggunakan rose pomander. Tak sempat nak buat. Sudah tu, mesti akan stress!!

Maka, saya google-google dan terjumpa alternatif bagi pomander rose (selain DYI carnashian), iaitu pomander ribbon.

Sumber 1
Sumber 2

Siap, dalam tempoh 1 jam setengah (sambil mata asyik tengok TV)
Warna riben ungu gelap dan ungu cair tapi mungkin pencahayaan, terus ubah warna asal.



Masa mula-mula dah siap, rasa semangat nak teruskan. Senang dan amat mudah. Lagi mudah dari rose pomander.

Tapi bila tenung-tenungkan, rasa cam riben perasmian Dewan pulak, yang Y.B dok gunting masa upacara perasmian.


Takpe, mungkin bila dah sangkut kat pintu masuk, campur-campur dengan jerujai tu, tambah riben bagi nampak ada bow, kena letak sikit bunga-bunga, tak de nampak sangat cam riben perasmian kot... yang ni kurang element perkahwinan la.. Betul-betul cam perasmian dewan serbaguna..

Korang rasa?



6 Oktober 2009


12 comments:

Lisa on October 7, 2009 at 8:08 AM said...

wah simple tp sgt menarik.. nasib ler majlis kak lisa nih minggu depan jer, klau tak kak lisa nak order gak hehehe..
mmg cantik n lain dr yg lain riben pomander nih..
gud job dik

ctfza on October 7, 2009 at 8:14 AM said...

awk punya rose pomander sangat cantek!!

xora said...

Lisa: thank you thank you. heheh.. ala Lisa, buat aje kerah tenaga untuk anak2 buah buat. paksa rela mereka :P mudah aje.. lagi mudah dari rose pomander

xora said...

ctfza: mekacihhhhh.. rose pomander memang cantik--tapi payah nak lekat. buatnye senang dah pasal da biasa, tapi lekat--nauzubillah..

Lisa on October 7, 2009 at 9:06 AM said...

ala xora, klau ada org yg nak dikerah ok ler, nih sumer lisa yg kena buat huhuh, adik yg 2 org tu jenis keras tgn la.. takpe next majlis utk adik insyaAllah lisa cuba buat..

khairulhaya on October 7, 2009 at 12:43 PM said...

hai xora..

bole tahan hasil pomander ball kamu tu..ajar la roy erk..

xora..mane nk dpt bola tu erk..pakai gabus ke span ke or styrofoam(btol ke roy eja ni) ball tu??

xora said...

Roy.. thanks..tapi saya rasa kena letak bunga kecik2 juga, barut erasa aura wedding. tak dapat bnyk sikit pun jadi la..ha, saya jarumkan kat styrofoam (saya pun tak tau eja pasal tu saya pun tak mention heheheh). saya beli di KL, kat kedai Sin Yin dalam Semua House tu. rasanya kat Romantika Home Deco pun ada.

Dina Halim Bridal Boutique on October 7, 2009 at 3:13 PM said...

salam xora,
cantik la rose pomander tu..warna dia pun cantik giler..nice job!

CN2S on October 20, 2009 at 5:28 PM said...

salam dear.

akak dah lama follow blog awak ni. silent reader je. jarang drop a note. tapi kali ni nak tanya -dah lama carik juntai2 kat pomander ball tu. kat mana ye nak cari?

terima kasih

xora said...

Kak CN, jerujai kat pomander yang rose atau riben? Yang rose tu, kawan saya punya. Kalau tak salah, dia beli jerujai dia kat SSF. yang riben pomander tu saya punya, yang jerujai tu saya beli kat Semua House, kat kedai nama SinYing kalau tak salah. Kira ikut meter dan boleh seperate ikut ukuran kita pasal dia ikat pakai gelung besi aje :) .. dan boleh juga susun bentuk ikut suka..!

Anonymous said...

mcm mna nk wat rose pomander?tringin la nk wat sndri..

Xora on April 5, 2013 at 7:54 AM said...

cuba la anonymous. try anderror. byk ada tunjuk step by step kat internet

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates