Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

08 April, 2011

Tiada Tips Untuk Itu


Salam dan hai


Sejak saya sisipkan sedikit cerita tentang rumah baru kami, ada banyak komen dan ada juga yang menghantar emel bertanyakan tips-tips untuk membeli rumah.


Sesungguhnya, saya bukanlah sumber rujukan setepatnya. Sebabnya? Saya tak melalui proses pembelian rumah. Saya tak tahu dan tiada pengalaman berurusan dengan pihak bank, pihak pemaju atau proses mencari iklan pembinaan rumah baru. Yang saya tahu, beberapa bulan sebelum kami kahwin, D bagitau saya dia dah beli rumah.


terkesima saya waktu tu*


Saya memang tak tahu menahu entah bila dia pergi cari rumah, bila dia berurusan dengan pemaju dan sebagainya. Yang saya tahu, sudah sampai ke pihak bank untuk menguruskannya pada waktu itu. Nasib la kawasan dipilihnya Bangi, kalau ke Negeri Sembilan sana, harus aku meroyan la kan~


Ye, mungkin orang boleh kata, saya untung pasal cuci kaki sebelum kahwin lagi. Walaupun saya tak berapa selesa kenyataan tu terpancul daripada mulut orang pasal rasa gambaran saya tak mampu nak usahakan sendiri* Tapi apa yang orang nampak untung, tetap ada ruginya. Pengalaman mencari rumah baru dan berurusan dengan pihak-pihak berkenaan, bukanlah pengalaman yang kita boleh jual beli. Sama macam pengalaman uruskan majlis kahwin sendiri. Memang penat, tapi pengalaman tu amat berharga untuk dikongsi dan kita boleh tolong orang lain pula lepas tu.

Pasal tu kalau ada kawan-kawan yang bertanya, macam mana nak uruskan hal rumah itu dan ini, saya akan kata, tanya D. Pasal saya memang tak boleh nak jawab pasal langsung tak tahu apa-apa. Kalau nak cari barang IKEA, tu saya tahu hehe.


Pastinya saya ada juga terfikir, rumah ini memang bukan atas nama bersama saya dan D memandangkan rumah itu dibeli sebelum kami berkahwin, jadi memang ada risiko disitu. Kalau orang bermulut jahat, memang mereka boleh katakan apa sahaja untuk goncangkan emosi saya. Cuma yang saya boleh tulis, mendengar isu petang di IKIM.fm memang amat manfaat. Tak perlu untuk saya ulas disini kerana Allah lebih tahu. *Cuma kadang-kadang bila fikir elaun rumah yang saya layak dapat daripada tempat kerja saya, memang hati jadi marah. Haha.


Setiap apa yang kurang, pasti ada lebihnya- itu pasti.


Jadi, pada mereka yang mencari-cari tips nak beli rumah, mungkin tips dikongsi oleh Puan T dapat membantu {Post}.

Yang boleh saya katakan disini, pemilihan pembelian rumah, seperti juga mana-mana pilihan yang kita perlu buat sepanjang hidup kita-- ianya berkenaan keputusan. Kita pilih satu jalan di kanan, kita pastinya tak tahu apa kesudahannya di jalan kiri. Kita tak boleh kata pilihan di kanan lebih baik daripada di kiri kerana kita tak tempuhnya. Melainkan kita sanggup berpatah balik dan terokai jalan di sebelah kiri pula.


Dalam hidup ni tiada apa yang pasti. Kita kena redah aje.

Redah dan redha :D


Tapi yang pasti, sebelum kita redah dengan keputusan kita, kita kena siapkan segala ilmu yang kita mampu cari. Maka dalam hal rumah ini, saya syorkan kawan-kawan untuk rajin-rajin google tips mencari rumah baru. Setiap artikel yang kamu akan jumpa, akan mencadangkan pelbagai tips dan idea. Perkayakan ilmu kamu tapi jangan sekadar baca dan terima bulat-bulat. Analisis dulu sejauh mana tips tu relevant untuk kamu dan pasangan kerana setiap pasangan keperluan rumahnya berbeza, bergantung kepada gaya hidup, kerjaya, latar belakang keluarga dan macam-macam lagi. Apa yang kriteria dicari pasangan A, mungkin berbeza daripada kriteria yang kamu mahukan, dan pastinya kriteria mereka, bukanlah apa yang kamu cari-carikan.


Perkara penting lagi, jangan sesekali bandingkan rezeki. Seperti juga rezeki anak, rezeki rumah sendiri ni bukan untuk kita banding-bandingkan. Hidup ini untuk dinikmati, bukan untuk kita tandingi. Jangan letakkan kejayaan hidup kita pada pencapaian material. Takkan ke mana halanya.


Dalam post akan datang, saya akan kongsi *harap dapat transfer gambar hujung minggu ni! pengalaman menguruskan kerja rumah buat pengantin baru yang baru berpindah berdua bersama suami tercinta.. Chewah! .. dan memasak untuk berdua memang tidak membazir, bak pendapat Reen dalam {post} dia tu. Dan perasaan tu tak sama dengan memasak masa tinggal dirumah ibu ayah. Serius~!


Saya akhiri post ini dengan kata-kata azimat daripada D "Masuk rumah baru ni, D rasa macam kahwin lagi sekali dengan B. Belanjanya sama banyak aje"



8 April 2011

12 comments:

Nurul on April 8, 2011 at 9:20 AM said...

nice;)

Putri Qaseh on April 8, 2011 at 9:25 AM said...

Tahniah Xora for ur new house..xpela xora, people can always said as what they insist to say..yg penting biar kita dan suami sahaja tau..yg +ve perlu diambil pusing yang -ve tu tolak tepi awal2.. :)

rinn kechiik on April 8, 2011 at 9:27 AM said...

sekadar berkongsi tips mudah sebab sy mengalami prosesnya.

1) sy dtg pameran untuk tengok rumah contoh

2) pihak pemaju akan beri borang dan suruh kita isi ( lot mana yg kita pilih)

3) beri dokumen penting (slip gji utk 3 bulan, kwsp thn tersbut, surt komfem kje)

4) mcm sy pemaju yg akan cari bank jd semua mklumat no 4 akan di beri kepada beberapa pihak bank.

5) Mybank luluskan loan.

6) sign agremnt , byr 10% pendahuluan.

PurPLe LaDy AiFA on April 8, 2011 at 9:45 AM said...

sy pon ade dgr pasal isu petang di IKIM! best kan? banyak manfaat especially pasal yg hak2 wanita bagai.. huhu

actually, ade bgs jugak husband xora dengan xora x beli rumah skali.. even org kata cuci kaki pon, ade baiknye. my husband and i pon beli rumah lain2. satu lg tu boley buat sewa kemudiannye.. you'll find the benefits of it later..

Xora on April 8, 2011 at 9:59 AM said...

Kiki: tang mana nice? :P

Qaseh: hidup mmg kena sntiasa positif kan?

Erinn: terima kasih ye utk tips tu. hrap pembaca lain boleh dapat manfaatnye juga ye?

Aifa: haah suami saya mmg pn fikir cam Aifa & suami. Dia takmo nama saya digunakan pasal nnt kalau nak beli rumah kedua (pasal dia gomen, jadi subjek utk transfer) kalau nak settle down ke, nak invest ke mudah sikit.

[k.u.y.a] on April 8, 2011 at 10:04 AM said...

nice post xora. sukeee!

Aniem on April 8, 2011 at 10:50 AM said...

Xora: thanks btw. mmg sometimes rasa nak gamble je beli rumah ni. B4 this asik survey je, bila time nak beli mesti ada something else yg kaco mind kite. tu yg susah tu..hihi.

Erin kechiik: eh, thanks ye. bertambah tips utk saye.. caring awk sbb sharing! :-)

Unknown on April 8, 2011 at 12:49 PM said...

congrats xora terus dapat duk rumah sendiri :D happy for u..

za duk kuarters je dulu heheheh :p

Anonymous said...

Hanya jiran2 yg beli rumah kat situ je yang tahu..

Ye aku lagi..hahaha..

Wan on April 9, 2011 at 4:33 PM said...

bestnye dah ada rumah sendiri..biarkan je xora org ckp ape pun..

hopefully one day i pun boleh beli landed house area ampang yg murah~~huhu~~

Syima Syaz on April 10, 2011 at 1:26 AM said...

untuk saya... lokasi memang saya akan dapatkan pendapat ayah saya sebab dia secara natural memang pandai bab2 lokasi mana yang bakal naik.
kalau pasal loan..ermm... alhamdulillah, saya dan tunang banker... ada facilities...=)

Reen Tart Nenas on April 11, 2011 at 10:19 AM said...

aku rasa, kisah aku la paling tragis dlm mencari rumah. dari sebelum kahwin, sampai dah kahwin. dah banyak kali kecewa. huh, mau berkarang2 aku tulis.

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates