Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

29 October, 2009

Seleksi Lagu Perkahwinan


Salam dan hai

Kali ni saya menulis berkenaan seleksi lagu untuk majlis perkahwinan.

Masih kah kita ingat, saat dan ketika kadang-kadang kita akan berkerut dahi dengar seleksi lagu di majlis perkahwinan?

Sapa tak pernah, jangan angkat tangan.

Mana mungkin lagu seperti "Jatuh Cinta Lagi" nyanyian Matta atau "Ku Tunggu Jandamu" dipasang pada majlis dapat memberi reaksi normal pada tetamu (yang menghayati lirik dan memahami tujuan lagu itu)..

Whatthefish~~!?

Untuk itu, saya mengambil inisiatif untuk buat sendiri pemilihan lagu untuk majlis abang saya. Tempoh hari, tanya pada emcee, dia bagitau, dia boleh mainkan lagu dalam pendrive. Lega juga sebab sekurangnya mudah untuk saya backup dua tiga pendrive kan? :)

Maka dengan gigihnya, saya mencari lagu yang sesuai untuk majlis abang saya. Kalau tengok pada list, saya rasa, mungkin juga ada yang saya terlepas pandang pada liriknya disebabkan melodi yang lunak. Ini yang telah disenaraikan dan akan ditambah kemudian.

Indigo - Istimewa
Afgan - Bukan Cinta Biasa
Afgan - Terima Kasih Cinta
Aizat - Lagu Kita
Glenn Fredly - Aku Cinta Padamu
Altimet Feat. Adeep - Chanteq
Andra & The Backbone - Tak Ada yang Bisa
Andra & The Backbone - Sempurna
Ari Lasso Feat. BCL - Aku dan kamu
Faizal Tahir - Sampai Syurga
Glenn & Amy Mastura - Dengarkanlah
Imran Ajmain - 1000 Tahun
Innuendo - Belaian Jiwa
Adibah Noor - Keroncong Hujan
KD - Mencintaimu
Nidji - Laskar Pelangi
Siti - Cahaya Cinta
Anuar Zain - I'm The Lucky One
Anuar Zain - Ketulusan Hari
Anuar Zain - Lelaki ini
BCL - Pernah Muda
Camelia & Innuendo - Akhirnya
Siti - Kau Ku Sayang
Kerispatih - Lagu Rindu
Kopratasa - Permata untuk Isteriku --Lagu ni meruntun jiwa saya.
M. Nasir & Siti - Bagaikan Sakti
Melly Goeslow Feat Amee - Ketika Cinta Bertasbih
Ungu Feat. Rossa - Tercipta Untukku
Rossa - Ayat-ayat Cinta
Plain White- 1234
Yassin - Nur Kasih
Michael Buble - Everything
Marc Anthony - My Baby You
Nat King Cole - LOVE
Ronan Keating - When You Say Nothing At All

Tapi untuk tempoh makan beradap, hanya skor muzik gamelan akan dipasang.

Dan istimewa untuk acara memotong kek, mempelai secara spesifik telah meminta lagu rock kangkang dari kumpulan May, "Sketsa Sebuah Cinta" untuk mengiringi mereka.

Jawapan saya?

Whatthefish??!!!

Pitam!!!

tergamam.. Tapi yang penting, kalau lagu tersebut memberi 1001 kenangan buat mereka, maka biarkan lah. lagipun, mereka raja sehari. Bukannya kita. Bersungguh K.Rina minta diputarkan lagu tu.

Ye, saya perasan tiada lagu perkahwinan tradisional gendang-gendang yang dipasang. Mesti ada yang bahas, kata bila lagi lagu kahwin nak dipasang kalau bukan pada majlis perkahwinan? Tak rasa aura majlis kahwin kalau lagu omputih dipasang. Jawapan saya; tetamu yang datang bukan hanya pada satu golongan aje. Jadi kami sebagai tuan rumah, cuba sedayanya untuk alunkan muzik yang sedap di telinga semua. Mana mungkin dapat puaskan hati semuorang. Tapi asal tak pasang lagu cinta tiga segi, sudahlah kan? :)

Lagipun, mengenali abang saya, dia sudah pasti takmo lagu-lagu kahwin yang biasa kita dengar.

Jadi semuanya, berbalik kepada kehendak tuan rumah.

Dah terpenting, larangan keras untuk karoeke. Sudah pesan pada emcee takmo bawa set karoeke. Pasal saya tak suka dengar suara orang yang bukan artis menyanyi.

29 Oktober 2009


5 comments:

y.o.n.g.n.a.n.a.1.8.8.1 on November 30, 2009 at 7:49 PM said...

xoxo-saya pernah kena ms majlis kawin adik..dj tu psg lagu cinta tiga segi, madu tiga la apa la..bengong. so majlis sy nnt sy decide nk pilih semua lagu kenduri kawin. Ha amik kau!biar aura majlis kawin tu kuat skit.hahaha..ok ke?

p/s:ini bkn serangan komen ye.=)

nuptiles on March 13, 2010 at 11:42 AM said...

hi...sukaa sgt2 ur selection lagu..rasa nak menangis kalo dgr time majlis kot..hehe emo lebih i.
i pun tak berapa suka lagu kawin dipasang..macam biasa sgt..suka muzik gamelan je.and oh please no karaoke.

banyak benda saya belajar dari ur blog..keep up the good post!

misz on March 10, 2012 at 4:14 PM said...

salam.. hi.. saya tgh google lagu untuk majlis saya nnti n i bumped into yours and this link... nape macam same eh entri nye :)

http://hjhzae.multiply.com/journal/item/150?&show_interstitial=1&u=%2Fjournal%2Fitem

Xora on March 12, 2012 at 8:45 AM said...

another plagiat dikesan.. thanks sis :)

Amalina Ali on October 17, 2012 at 4:30 PM said...

Hai. Salam perkenalan. Thanks for sharing. :)

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates