26 August, 2009

Cincin Untuk Dia


26 Ogos 2009

Salam dan hai


Pengaruh dari zaman akil baligh, fikir

"Dah kawin kena bagi cincin kat suami. Nanti orang tak tau yg dia dah kahwin. Lepas tu orang goda-goda dia, dah cerai berai tau.."

Disebabkan mentaliti zaman itu, sejak dari permulaan sesi menyenaraikan barang hantaran, saya sudah masukkan hantaran cincin untuk si dia.

Alasan saya: "tak tau nak bagi apa lagi untuk kasi cukup dulang ni"
Agenda tersembunyi: "Pakai cincin ni supaya orang tau dah kawin"

Dia tak mahu.

Dia tak selesa memakai sesuatu di jari.

Tak tunggu sesaat, saya terus ngamuk dan merajuk.

Lalu malam tu tidur dengan cincin hadiah harijadi dia, saya tanggalkan dan letak di tepi meja katil.

Tanda protes paling dasyat la kiranya.

Tapi saya lupa akan pengalaman hidup yang saya lalui. Pengalaman hidup yang bagaikan drama dalam TV.

Pengalaman itu menyekolahkan saya tentang suami yang belum puas turun naik tangga cinta..

Yang isteri sudah terhuyung-hayang, lupa jalan pulang ke rumah..

Realitinya, cincin perkahwinan bukan tanda janji dia takkan curang dibelakang pasangan mereka.

Pemakaian cincin bukan janji tertutup pintu godaan. Sama ada digoda atau menggoda.
Cincin perkahwinan juga bukanlah bagai 'pendinding', menepis dugaan di luar sana.

Percaya atau tak, kadang-kadang cincin perkahwinan ini bagaikan 'magnet' godaan.

Sebab sesungguhnya, tak semua kita, mahu lelaki atau perempuan, mampu menolak godaan bak Nabi Yusuf ketika dikuis jemari runcing Zulaikha.

Jangan letakkan harga janji, kepercayaan dan komitmen pada kebendaan.

Adakah ibubapa kita meletak nilai kasih sayang mereka pada sekeping surat beranak kita?

Soal jodoh memang ditangan tuhan.
Soal dugaan bukan dibuat main.
Soal hati tak boleh dicampak mati.
Soal takdir tertulis dari azali.

Sebab bila kita minta Allah berikan kita cinta,
Kita tidak diberi cinta,
Tetapi peluang untuk mengetahui yang mana satu cinta.


---sambungan episod merajuk----


Esok paginya, dia telefon. Meminta maaf dan bersetuju nak terima cincin sebagai barang hantaran.

Kesabaran, bertolak ansur, memaafkan dan bertimbang rasa-- saat ini, itu lebih penting.

Kita perempuan, sejauh mana kita berjaya, setinggi mana kita diangkat.. jauh dilubuk hati perempuan kita, kita cuma mahu disayangi.

Cintai insan yang menyintai kita.

Menyebabkan cincin beribu pun, bagaikan besi buruk aje.


ps: Saya setuju, tiada cincin perkahwinan untuknya.. Dia sangat gembira.. Perlukah saya rasa mushkil?? :P Tidak perlu... :)

5 comments:

laling said...

x pe laa kalo die x mo...dr bli tp nnt x pakai...kan da bazir...hehehe

xora said...

budget cincin masuk kat budget jam kan Laling.. leh bagi jam best sikit.. berangan nak ukir something kat belakang jam tu~~

laling said...

boleh aje..even kalo pen yg halus tu pn leh ukir....jam ofkos laa bole...utk cincin or gelang ko nnt pn ukir jugak laa pa pe... ;)

khairulhaya on August 27, 2009 at 9:49 AM said...

bestnye entry xora kali ni..memang padat..cincin untuk si dia pon sudah dlm senarai hntaran roy juga..

xora said...

roy: thanks..! banyak benda nak tulis, cuma belum sempat olah aje :P saya takde cincin utk si dia :( tapi dapat bagi jam, kira ok la :)

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates