Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

19 July, 2011

Bila Keselesaan Melebihi Keperluan



Salam dan hai

Boleh tak kali ini, saya nak bercerita topik yang di luar topik perkahwinan? Nak menulis tentang persiapan menyambut 'orang baru' dalam hidup suami isteri, tapi daripada konteks berbeza.

Seperti mana-mana bakal ibu dan ayah, saya dan D tetap ada membuat persiapan untuk si kecil ini, walaupun tidak saya gembar-gemburkan di dalam blog ini.

Baik daripada persiapan keperluan si kecil




Sehingga la kepada keperluan berpantang saya


Alhamdulillah, walaupun kami cuma betul-betul memulakan aktiviti membeli itu dan ini selepas kandungan saya melepasi 30 minggu lebih, tapi tempoh masa yang agak lewat ini la, yang memberikan saya dan D ruang untuk berfikir secukupnya dalam memisahkan senarai antara 'Keperluan' dan 'Keselesaan'.

Kalau dibandingkan dengan senarai semak bayi baru lahir yang memang ada di Internet, rasanya memang apa yang kami sudah sediakan masih banyak lopongnya. Memang seperti mana-mana bakal ibu, saya turut mengalami 'serangan panik' -- saya mahu menyediakan semuanya untuk bayi yang bakal lahir ini, apa tah lagi bila menerima komen daripada kawan-kawan yang menggalakkan saya membuat persiapan A sampai Z, agar saya dapat berpantang dengan tenang tanpa perlu risau apa-apa yang kurang. Apabila tengok senarai persediaan daripada blog bakal-bakal ibu, rasanya memang jauh saya tertinggal.

Semuanya saya hendak sediakan tanpa memikirkan sama ada senarai itu keperluan atau sekadar keselesaan -- sehingga la saya terbaca semula post-post lama saya ketika persiapan majlis perkahwinan kami.

Memang merancang perkahwinan dan menyediakan keperluan bayi adalah dua perkara berbeza, tapi asasnya tetap sama: Keperluan atau tidak.

Pada awal persiapan majlis perkahwinan kami dulu, saya banyak dipengaruhi dengan apa yang saya baca dan lihat daripada blog lain, laman web rujukan, media massa dan persekitaran saya; tanpa mengambil kira praktikalitinya kepada diri saya sendiri. Sehingga saya betul-betul faham apa yang saya mahukan, hanya selepas itu, baru saya menjadi lebih fokus kepada apa yang perlu dalam majlis perkahwinan kami dulu.

Menggunakan kaedah yang sama, kami rombak semula senarai semak kami. Saya berhenti google senarai semak, sebaliknya saya banyak berbincang dengan 3 individu ini

1. Ibu saya: walaupun zaman saya dibesarkan pastinya berbeza dengan zaman anak saya dibesarkan, tapi pengalaman ibu memang penting dalam mengekalkan saya di garis yang betul, mengelakkan saya membeli barang-barang sebelum tiba masanya dan membantu saya memisahkan keperluan dengan kemudahan.

2. Abang saya: Zaman anak abang saya adalah paling dekat dengan zaman anak saya. Lagipun, citarasa kami lebih kurang sahaja, jadi mudah untuk saya faham kenapa dia pilih apa yang dia pilih tanpa prejudis. Abang saya pun pernah tersilap membeli barang-barang bayi, jadi dia banyak kongsi dengan saya apa yang perlu dan tak perlu untuk saya beli, berdasarkan pengalaman dan kesilapan dia kerana saya tahu, tak semua ibu bapa akan mudah mengakui yang mereka tersilap dalam pembelian.

3. Kawan saya: Untuk mendekatkan diri dengan naluri keibuan dan meneutralkan segala perasaan teruja berlebihan *chewahh. Ye Fieza, ko aku maksudkan. Saya perlukan pendapat seorang ibu yang rutin kerjanya dan gaya hidupnya hampir dengan saya, yang boleh membantu saya mengenepikan apa tidak perlu dan memahami apa yang saya rasa tak perlu, sebenarnya amat perlu

Pendapat daripada tiga golongan ini yang membantu saya dalam memuktamadkan senarai semak untuk bayi kami. Ya, mungkin senarai semak kami bukan la yang terbaik, tapi ianya memadai dan bersesuaian dengan kami.

Jadi kepada bakal-bakal ibu diluar sana, kita boleh merujuk kepada 1001 orang, tapi diakhirnya, segala persiapan tetap juga diputuskan oleh kita. Ya, mungkin stroller memberi keselesaan untuk kita berjalan-jalan bersama bayi di pusat membeli belah atau ke rumah saudara mara, tapi kalau kita tak rasa stroller itu suatu keperluan sebelum bayi mencecah 3 bulan, usah beli walaupun rata-rata kawan-kawan kita sudah membelinya. Kita ada alasan dan sebab musabab atas semua tindakan kita. Hanya kerana kita tak menyediakan sesetengah barang tidak seperti mana-mana ibu bapa yang lain, tidak bermaksud kita tidak mahukan yang terbaik untuk anak kita.

Dan untuk saya, prinsipnya mudah: Beli keperluan bayi seiring dengan tumbesaran bayi.

Selebihnya, adalah proses pembelajaran yang pastinya menarik untuk D dan saya tempuhi.


19 Julai 2011




10 comments:

Reen Tart Nenas on July 19, 2011 at 1:10 PM said...

apa pun, duit tetap mengalir laju. hehehe konsep yg sama utk majlis perkahwinan. tp hasilnya, tetap terbaik :)

wanie on July 19, 2011 at 1:57 PM said...

Dalam list wanie nak sambut org baru banyak dipengaruhi oleh mertua dan ibu.. rata-rata kawan menyuruh ikut sahaja list dlm internet. 100% mmg ikut nasihat org tua.. banyak lopang-lopang.. beli apa yg patut.. selebihnya beli semasa pertumbuhan baby....

Anonymous said...

salam
saya beli utk keperluan wajib didalam pantang dahulu.. mengikut pandangan mak2 & kakak2 yg dah ada pengalaman mereka kata jgn beli bnyk2 sbb baby cepat membesar,

stroller pun saya fikir tunggu nak jalan2 baru beli.. time nak beli boleh terus test baby letak dlm stroller (mode berangan..hehe

nak tanya la awak start basuh semua baju baby pada week yg keberapa ea?

tq

keet on July 19, 2011 at 4:12 PM said...

jenjalan sini :)

Lala on July 20, 2011 at 2:28 PM said...

setuju!setuju!
beli barang seiring dengan tumbesaran bayi.

Putri Qaseh on July 20, 2011 at 4:50 PM said...

Xora,

Betul tu didikan selepas kelahiran tu aspek lebih penting,
lain parang lain pangkalnya, lain orang lain akalnye (*Eh betul ke ni)

QueenBz on July 21, 2011 at 3:31 PM said...

aku pun beli yg penting2 dan keperluan wajib dulu.
ko tgok list kat blog aku tue, byk je tak berpangkah lagi.

beli ikut kemampuan dan keutamaan. :)

As Rhyme said...

Xora,

Boleh x xora share baby list yg xora praktikkan..? Klu xora x keberatan la..sbnya sy pun pening nk wat psiapan dengan list di internet yg pelbagai..mebi klu ada shorter list, is better? :)

Xora on July 22, 2011 at 8:51 AM said...

As, boleh. tapi kamu emel saya boleh? nnt saya attached kan file barang2 tu. lagi senang nk tgk :D

asoarchery on July 25, 2011 at 5:03 PM said...

Thanx xora :) Satgi As emel yep
Tenkiu2....

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates