16 May, 2012

Antara Realistik dan Optimistik


Salam dan hai

Baru-baru ini, saya sempat mendengar motivasi pagi di satu stesen radio. Walaupun saya cuma berkesempatan untuk dengar ditengah-tengah cerita, tapi saya rasa topiknya amat menarik. 

Perbezaan antara realistik dan optimistik.

Untuk rekod, maksud realistik dan optimistik mengikut DBP


realistik /réalistik/: berhubung dgn kenyataan atau menunjukkan keadaan yg sebenarnya:
optimistik : penuh harapan baik dlm meng­hadapi sesuatu:


Berapa ramai diantara bakal pengantin yang rasa, optimistik itu lebih penting daripada realistik? Berapa ramai pula yang beranggapan realistik itu perlu mendahului sifat optimis seseorang itu?

Dimana sempadan dan had kedua-duanya?

"Ok, saya mampu uruskan gubahan hantaran malam sebelum majlis pernikahan, sempat kemaskan bilik pengantin pada pagi majlis pernikahan dan pastinya saya berjaya uruskan deko dewan untuk majlis persandingan pada hari esoknya".


Ya, seorang bakal pengantin yang sangat optimis-- tapi adakah dia sudah cukup realistik? Bagaimana jika tiba-tiba berlaku perkara atau gangguan yang tidak diduga muncul di saat-saat akhir, seperti bekalan elektrik terputus pada malam gubahan hantaran patut dimulakan, atau pengantin terbangun lewat sebelum sempat mengemas bilik pengantin, mungkin juga gubahan bunga dan deko yang akhirnya kelihatan tidak sesuai dengan keseluruhan tema majlis.

Si optimis diatas adalah diri saya yang dahulu. Tanpa mengambil kira risiko dan kejadian yang tidak diundang, saya menetapkan perancangan ini, tanpa ada rancangan sandaran lain. Alpa kemampuan diri 100%. Tapi saya bersyukur, pengapit saya sentiasa ada disisi untuk mengheret semula kaki saya yang terapung-apung untuk kembali berpijak di bumi yang nyata. 

Ya, saya optimis saya mampu melaksanakan apa yang saya rancang, tapi  saya terlupa untuk meletakkan realiti yang perlu saya semuka, iaitu mustahil untuk saya melaksanakannya seorang diri. Kekangan daripada segi tenaga, masa, kreativiti dan bakat memustahilkan saya untuk menyudahkan apa yang perlu. Itu kenyataannya. Disini lah muncul bantuan daripada pengapit, kaum keluarga dan pasangan saya sendiri yang memenuhi ruang-ruang kosong yang tidak mungkin mampu saya isikan. 

Tidak akan kurang optimistik seseorang jika dia berfikir realistik dengan merancang Plan B, Plan C dan seterusnya, kalau-kalau Plan A nya tidak berjaya. 

Tidak akan kurang optimistik bakal pengantin itu jika dia secara realisitiknya mengakui dia tidak mampu melaksanakan sesuatu rancangan itu sendirian.

Bagi saya, bersikap realistik adalah lebih penting daripada optimis. Realistik yang meletakkan sifat kemanusiaan dalam diri manusia kita. Realistik yang menjadikan diri seseorang itu kreatif menyelesaikan masalah yang timbul, siaga menghadapi kemungkinan kegagalan.

Optimis, jika tidak kena dengan acuannya, bukan sahaja menyebabkan kita tidak berpijak dibumi yang nyata, malah bersandarkan azam semata-mata tanpa menetapkan ukuran kemampuan kita dan situasi untuk menyusun strategi,  sememangnya tindakan yang memperjudikan segalanya.

Ingat, optimis dan redha pada Nya adalah dua perkara yang berbeza.

Jadi, buat bakal pengantin yang sedang ligat merencana persiapan masing-masing, fikirkan sejauh mana realistiknya sifat optimis kamu semua. Daripada 10 senarai DIY kamu, berapa yang kamu mampu laksanakan secara realistiknya? (kerana saya tahu, secara optimisnya, sudah pasti kesemua 10 senarai itu kamu mampu laksanakan, kan?) Fikir sejenak, sama ada kamu perlu atau tidak menyenaraikan rancangan sandaran jika rancangan utama kamu tidak tercapai. 

Seperti yang pernah saya tulis di post-post sebelum saya berkahwin, berpijak dibumi nyata itu tetap masih indah.







16 May 2012



1 comments:

Reen Tart Nenas on May 16, 2012 at 1:25 PM said...

1. aku suka tulisan kau sebab bahasa mudah senang nak faham tak perlu nak bajet diri sendiri bagus.

2. tak yah la beria nak DIY kalau ko tidak mampu menjadi realistik person. takde yang kurang pun majlis ko kalau takde yang ko DIY. kenangan itu bukan pada DIY sahaja, tapi juga pada effort dan segala keringat ko untuk majlis tersebut. tapi kalau mampu, teruskan! kalau DIY, kite insyallah akan dapat apa yang kita inginkan.

3. carilah pengapit yang betul2 boleh diharapkan. bukan nak bajet cun jer di hari majlis ko. iye, beliau perlu cun, tapi carilah yang benar2 akan membantu di kala ko memerlukannya.

4. kalau nak pijak bumi tu, elok2 sket. kalau berat sangat, kesian kat bumi. eih! *tetiba.

5. dah macam aku kena buat entri sendiri sebab komen blog ko yang hebakkk nie.

6. welcome back Xora!

7. cerita kawen, takkan penah sunyi!

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates