Daisypath Graduation tickers Daisypath Anniversary tickers

10 October, 2011

Hari ke 46-- Merdeka !!







Salam dan hai

Akhirnya, selepas 45 hari berpantang, hari ni saya sudah boleh makan ayam, telur, burger, (namakan semuanya!!). Suka sangat sudah habis berpantang. Memang betul la, tempoh berpantang ni, makanan biasa-biasa pun, nampak amat lazat. Yang terlarang itu godaan!

Memang pengalaman baru betul la berpantang ikut cara ibu. Walaupun tidak la seketat penjagaan seperti yang ibu kena dengan arwah Opah dulu, tapi masih, saya syukur tempoh berpantang sudah berlalu. Mungkin juga pasal ibu hatinya lembut, dia tak sampai hati kalau saya asyik kata "Sedap tak tart coklat ni?Kalau dapat rasa, mesti sedap kan??" setiap kali pergi dapur.*ayat saiko kan ibu hehe

Sempat juga saya selak album kahwin kami daripada a.Rashdi ni. Teringat, dulu ada pasang niat, konon pada 30 Oktober tahun ni, nak pakai baju nikah semula. Tapi sekarang ni, satu-satunya yang muat adalah -- veil itu sahaja kot.!! dan kasut. ye kasut tak pernah mengecewakan saya. Saya tambah berat atau kurang berat ke, kasut tetap tak berubah..


Berat sebelum mengandung: 61kg
Berat masa mengandung: 78kg (+17kg)
Selepas bersalin:70kg
Selepas 45 hari berpantang: 66 (kadang-kadang 65-- nak gak cakap haha)
Berat perlu dihapuskan: 5kg=sama dengan berat Dyzhwar sekarang


Ketika post ni dibaca, InsyaAllah saya dan D ke hulu hilir menyelesaikan urusan kami. Pagi-pagi lagi sudah kena ke pasar Sungai Besi untuk beli barang basah, kemudian ke kedai beli stroller untuk Dyzhwar, kemudian ke kedai beli barang kering. Lepas tu kena singgah JPN untuk ambil Mykid sebelum singgah ke Cosway sebelum balik ke Bangi. Bila fikir semula, terasa macam 'alahai, macam tak cukup hari aje nak buat semuanya hari ni gak!' tapi dah teruja dapat keluar rumah. Nasib hari Selasa ada checkup dengan Dr. Hamidah, kalau tak rasanya dah selamat saya pergi cari barang di Ikea..!

Memandangkan saya akan pulang ke Bangi insyaAllah, memulakan hidup bertiga, saya akan hibernasi selama 2 minggu daripada blog dan Internet. Nak cari semula rentak menguruskan rumahtangga dengan kehadiran si kecil ni. Tak tahu la macam mana pula rentaknya bila saya dah masuk kerja nanti!

Saya akhiri post ini dengan video yang saya tangkap curi-curi ni. Seronok tengok D melayan Dyzhwar.







Nota: kepada mereka yang ada emel bertanyakan pengalaman berpantang saya, beri saya masa untuk mengarangnya. InsyaAllah kalau diizinkan saya akan berkongsi ya?



10 Oktober 2011

15 comments:

sweetluvardini on October 10, 2011 at 12:48 PM said...

seronok dgr citer xora ne, rasa dh lengkap kehidupan suami isteri.doakan sy pula menyusul menjadi ibu ye,masih menunggu dan terus menunggu :)

Lieya on October 10, 2011 at 2:01 PM said...

Yaaa betui3.. bile berpantang, semua makanan nampak sedap yg kite tak makan pun rasa nak makan... dasattt penangan pantangkan!!!!

Fieda_shairazi on October 10, 2011 at 2:12 PM said...

6 kg lagi nak trun..tp dah sebulan...xturun2.. =(

Kami on October 10, 2011 at 3:04 PM said...

so sweet~

Anonymous said...

sy pun nak bertanya pasal berpantang.kalau boleh nak minta tolong izza karangkan dari hari 1 smpi hari ke44.sy dah xde mak,jadi harap kt kakak.tp kakak xpernah bersalin. kami semua adik beradik bertungkus lumus la nak prepare jaga sy yg bila2 masa akan bersalin ni.harap izza x keberatan. terima kasih.

-SR-

Unknown on October 10, 2011 at 7:16 PM said...

x sbr nk tau pengalaman xora berpantang

Fifie on October 11, 2011 at 12:07 PM said...

best2 da abes pantang..fie ade lagi 2 hari je..:)

Anonymous said...

Salam Izza, pls check your email :)

Anonymous said...

tahniah dah selamat berpantang... tak care!

-izzah-

Puan CikSaba on October 12, 2011 at 4:10 PM said...

assalammuailaikum..

tahinah kak sbb dah selamat bersalin & selamat menjalani tempoh berpantang..

sy ade care nyer klau akk betul2 mahukan berat badan akk yg dulu..

klau akk berminat, akk boleh contct sy mellaui email

sabariahnurnordin@yahoo.com

sitiamin said...

selalu tak dapat tengok video yang xora post. tak tau kenapa :(

Pn. Ira on November 4, 2011 at 10:05 AM said...

xdapat tgok jugak video akak post ;(

Rose said...

Salam.

Hi, nak tanya la, checkup lepas bersalin tu, doctor check apa ye? saya ambik FPP jugak tapi hari appointment tu macam tak dpt dtg. so nak tau jugak apa yg dia checkup. kalau biasa2 je, tak dpt dtg pun takpe kot kan? saya ambik doc hamidah juga.

Rose said...

Salam.

Hi, nak tanya la..
Checkup lepas bersalin tu, doc check apa ye? saya pun ambik FPP doc hamidah. Tp masa appointment tu mcm tak dpt pegi. so nak tau la jugak dia check apa. kalau biasa2 tak payah pegi pun takpe kot kan?
TQ

Xora on November 23, 2011 at 2:05 PM said...

Doc check jahitan kat bawa situ, then tanya nak rancang kehamilan utk next2 nye ke tidak pasal kalau nak, baru dia akan set appointment yg baru. kalau tak nak, takde dah rasanya.

Saya Xora

Walaupun blog ini kadang-kadang bersawang ditinggalkan tuannya, tetapi kandungannya masih boleh diguna pakai.. cuma jangan diplagiat tanpa rela



diaterimanikahnya@gmail.com



Blog Rumah Kami

Tersurat, Tersirat

Fantasia

Majlis Sanding

Majlis Sanding
Kemas Kini: 14 Julai 2011

Majlis Nikah

Majlis Nikah
Kemas Kini Terakhir:21 Jun 2011

Bridal Shower

Bridal Shower
Klik untuk coretan penuh

Pre Wedding

Pre Wedding
Tema: 3 Zaman

Majlis Merisik

Majlis Merisik
Sederhana Tapi Bergaya

Projek DIY Kami

Projek DIY Kami
Meja Beradap dan Meja Potong Kek

Deko Centerpiece

Buah Tangan Meja Beradap

Hantaran

Bunga Tangan

Cop Mohor

Bunga Manggar

Video 'Save The Date'

Kad Jemputan

Buku Tetamu

E-kad

Centerpiece

Botol Bunga Rampai

Bingkai Gambar Ikea

Bantal Hantaran

Biskut Coklat Chip

Pasu Bunga Telur

Rozek

Jubah Mandi

Bongkah Nama

Deko Siling

Plat Kereta

Jual, Sewa, Serah


Bantal Nikah

Bantal Hantaran

Aksesori Pengantin

Bekas Hantaran Kayu

Inner Buku Tetamu
 

Dia Terima Nikahnya Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez Blogger Templates