Salam dan hai
Terima kasih pada eyra yang menjadi pengikut ke 34 blog ini *tepuk tepuk*
Semalam, ibu minta salinan kertas kerja majlis abang saya. Pasal dia nak tolong kawan dia yang kena uruskan majlis perkahwinan pertama dalam keluarga tu.
Saya tension! bukan pasal kena tolong orang, tapi pasal pendrive yang simpan semua maklumat telah ilang!! geram sangat!! tak tau kat mana letak masa kat dewan, tak tau kot ada orang amik dalam bilik tu, tapi pendeknya, pendrive tu ilang tanpa dikesan.
Tapi nasib saya ada simpan hard copy. Jadi memang dua kali kerja kena edit semula file paling last pernah saya ada dalam computer rumah.
Sabar aje la..
Nasib tak banyak amendments sangat.
Jadi sudah alang-alang edit, saya rasa, baik terus masukkan aje dalam blog ini, dah alang-alang. Mana tau, boleh bantu bakal-bakal pengantin di luar sana.
Macam ni la kertas kerja saya. Bukanlah professional punye, tapi cukup untuk saya faham. Jadi cadangan saya, edit dan ubah ikut kesesuaian masing-masing. Sebab setiap orang cara berfikir dan menafsirkan sesuatu berbeza. Jadi ikut kesesuaian masing-masing.
Kalau ada typo, abaikan aja.. hihih
1- Aturcara Majlis
Ini untuk mudahkan saya check timelines perjalanan majlis dengan sekali imbas. Tak perlu details sangat pasal hal-hal details di muka surat lain.
2- Visual Kedudukan Dalam Dewan
Copy yang ini saya bagi pada Katerer bagi memudahkan kerja dari pihak mereka. Dari maklumat ini, kami susun kedudukan ikut kesesuaian majlis. Sebelum majlis, kami rancang meja buffet di letak di bahagian tepi dewan, tapi selepas susun meja, tak sesuai disebabkan ruang yang terhad jadi kami ubah ke belakang. Begitu juga dengan DJ dan slideshow.
3 - Visual Kedudukan Penanggah
Sebelum ni, list penanggah ramai tapi lepas apa berlaku pada hari majlis, saya keluarkan orang yang tak berapa membantu dan saya meletakkan nama orang yang betul-betul bekerja. Kedudukan ayah dan ibu patutnya di dalam dewan, tapi ayah dan ibu amik keputusan untuk diri di luar supaya memudahkan tetamu nampak mereka. Kami punya penyambut tetamu sikit punye ramai pasal kawan-kawan yang kena jadi flower ladies takmo makan dulu pasal nak tunggu kawan-kawan yang lain. Maka diorang pun berkumpul di tempat nak bagi door gift. Jadinya, mereka pun terus jadi tukang bagi doorgift.
4- Visual Perjalanan Majlis
Yang ini telah saya ubah sedikit ikut apa yang berlaku pada hari tersebut. Terdahulu, saya letak bunga manggar di ruang lobi, tapi pada hari tu, saya rasa tak praktikal pasal bunga manggar tinggi dan susah untuk dibawa masuk melalui pintu yang rendah. Jadi bunga manggar sudah siap-siap di bahagian dalam dewan.
5- Visual Tugas Penanggah Semasa Perarakan
Visual tugas penanggah semasa perarakan pun ada perubahan dengan ketiadaan rombongan perempuan. Yang lain-lain masih sama. Cuma konvoi GSR ikut berarak sampai abang saya naik pelamin, baru mereka berpecah cari meja makan yang kosong. Kedudukan pembawa bunga manggar dan pengapit memang di luar red carpet. Saya suka kedudukan itu pasal jelas nampak muka pengapit dan tak tersorok di belakang pengantin. Cuma ada sedikit konflik kedudukan bila mereka bertembung dengan flower ladies :P
6- Butiran Penanggah
Butiran penanggah ni ikut kesesuaian. Kadang-kadang ramai yang jadi runner secara tetiba. Nampak cam banyak tapi sebenarnya takde pun pasal ada tugasan yang hanya dilakukan pada awal majlis, ada yang ditengah majlis.
Ok, saya harap kali ni lebih terperinci. Di post yang lain, nanti saya akan masukkan budget excel macam mana saya buat ok?
Kalau korang ada apa-apa pertanyaan, sila sudi-sudikan. Kalau mampu saya jawab, saya akan jawab.
5 November 2009
Terima kasih pada eyra yang menjadi pengikut ke 34 blog ini *tepuk tepuk*
Semalam, ibu minta salinan kertas kerja majlis abang saya. Pasal dia nak tolong kawan dia yang kena uruskan majlis perkahwinan pertama dalam keluarga tu.
Saya tension! bukan pasal kena tolong orang, tapi pasal pendrive yang simpan semua maklumat telah ilang!! geram sangat!! tak tau kat mana letak masa kat dewan, tak tau kot ada orang amik dalam bilik tu, tapi pendeknya, pendrive tu ilang tanpa dikesan.
Tapi nasib saya ada simpan hard copy. Jadi memang dua kali kerja kena edit semula file paling last pernah saya ada dalam computer rumah.
Sabar aje la..
Nasib tak banyak amendments sangat.
Jadi sudah alang-alang edit, saya rasa, baik terus masukkan aje dalam blog ini, dah alang-alang. Mana tau, boleh bantu bakal-bakal pengantin di luar sana.
Macam ni la kertas kerja saya. Bukanlah professional punye, tapi cukup untuk saya faham. Jadi cadangan saya, edit dan ubah ikut kesesuaian masing-masing. Sebab setiap orang cara berfikir dan menafsirkan sesuatu berbeza. Jadi ikut kesesuaian masing-masing.
Kalau ada typo, abaikan aja.. hihih
1- Aturcara Majlis
Ini untuk mudahkan saya check timelines perjalanan majlis dengan sekali imbas. Tak perlu details sangat pasal hal-hal details di muka surat lain.
2- Visual Kedudukan Dalam Dewan
Copy yang ini saya bagi pada Katerer bagi memudahkan kerja dari pihak mereka. Dari maklumat ini, kami susun kedudukan ikut kesesuaian majlis. Sebelum majlis, kami rancang meja buffet di letak di bahagian tepi dewan, tapi selepas susun meja, tak sesuai disebabkan ruang yang terhad jadi kami ubah ke belakang. Begitu juga dengan DJ dan slideshow.
3 - Visual Kedudukan Penanggah
Sebelum ni, list penanggah ramai tapi lepas apa berlaku pada hari majlis, saya keluarkan orang yang tak berapa membantu dan saya meletakkan nama orang yang betul-betul bekerja. Kedudukan ayah dan ibu patutnya di dalam dewan, tapi ayah dan ibu amik keputusan untuk diri di luar supaya memudahkan tetamu nampak mereka. Kami punya penyambut tetamu sikit punye ramai pasal kawan-kawan yang kena jadi flower ladies takmo makan dulu pasal nak tunggu kawan-kawan yang lain. Maka diorang pun berkumpul di tempat nak bagi door gift. Jadinya, mereka pun terus jadi tukang bagi doorgift.
4- Visual Perjalanan Majlis
Yang ini telah saya ubah sedikit ikut apa yang berlaku pada hari tersebut. Terdahulu, saya letak bunga manggar di ruang lobi, tapi pada hari tu, saya rasa tak praktikal pasal bunga manggar tinggi dan susah untuk dibawa masuk melalui pintu yang rendah. Jadi bunga manggar sudah siap-siap di bahagian dalam dewan.
5- Visual Tugas Penanggah Semasa Perarakan
Visual tugas penanggah semasa perarakan pun ada perubahan dengan ketiadaan rombongan perempuan. Yang lain-lain masih sama. Cuma konvoi GSR ikut berarak sampai abang saya naik pelamin, baru mereka berpecah cari meja makan yang kosong. Kedudukan pembawa bunga manggar dan pengapit memang di luar red carpet. Saya suka kedudukan itu pasal jelas nampak muka pengapit dan tak tersorok di belakang pengantin. Cuma ada sedikit konflik kedudukan bila mereka bertembung dengan flower ladies :P
6- Butiran Penanggah
Butiran penanggah ni ikut kesesuaian. Kadang-kadang ramai yang jadi runner secara tetiba. Nampak cam banyak tapi sebenarnya takde pun pasal ada tugasan yang hanya dilakukan pada awal majlis, ada yang ditengah majlis.
Ok, saya harap kali ni lebih terperinci. Di post yang lain, nanti saya akan masukkan budget excel macam mana saya buat ok?
Kalau korang ada apa-apa pertanyaan, sila sudi-sudikan. Kalau mampu saya jawab, saya akan jawab.
5 November 2009
hye...mmg byk info dpt dr ur blog la..link u...thnx...
ReplyDeletebagus2!..the best blog i ever read!!..u should keje as wedding planner
ReplyDeleteDiri aku: Glad i can help you! Thanks.
ReplyDeleteHarz: hahah.. thanks..! tapi kerja as wedding planner, tak larat. hari tu abang saya kata, saya terlalu diktator :p hahahah.. Rasanya, saya menakutkan si dia juge :P
Dear..
ReplyDeletethanks god i found your blog..
My majlis 5hb 12 ni..mmg neves n stress..
tp workflow yg u buat ni mmg dpt membuatkan i tarik nafas legaaa..
tq so much..^_^
xora, layout dewan tu awk buat mcm mane, gune program ape ye?
ReplyDeleteSaya guna program Microsoft Office Excel aje. buat bulat-bulat tu, empat segi. Selamat mencuba ye!
ReplyDeletewowww.....good planning! semuanya sangat teliti....
ReplyDeleteGreat job..
ReplyDeleteEverything ada plan...
Boleh ke nk softcopy kertas kerja ni??my emel:naazira_iman86@yahoo.com..previously pernah request ur budget nyer softcopy if u still remember=)
nak softcopy ni blh x..as_avidnieda@yahoo.com.my
ReplyDeletealhamdulillah...nsb bek jumpa blog awk ni...terima kasih sgt2 sb sudi kongsi..nk juga kertas kerja ni blh?
ReplyDeleteemail: iza_babygarfield@yahoo.com
wedding sy lamee lagi,tahun depan, beberapa bulan lagi, tapi xtau pulak camne nk agih tugas penanggah, bce kisah mak andam tambahan tu mmg ade berlaku mse sy jd O.P sblm ni.cian pengantin mcm terpakse tiba2.huhu..
ReplyDeleteblurr sgt nk agih tugas2 nih, risau sgt jd kelam kabut nnt.
boleh share x file tugas tu?
fadh_diela135@yahoo.com
p/s:tahniah dan semoge di kekalkan kasih sayang hingga ke anak cucu.
kak xora,
ReplyDeletelast time kan saya ada request file utk bajet kan?
hihi.. skrg nak file yg kt ats ni boleh?
email sy... jazzeyra.aj@gmail.com
TQ for the Info.. byk sangat benda i termiss out for my wedding preparation ble baca ur blog... really.. its an eye opener ... thanks
ReplyDeleteAssalamualaikum. Xora, boleh tak saya dapatkan softcopy contoh layout dan juga senarai tugas penanggah tu? Saya tak pandai la buat sendiri guna Microsoft Excel. Mungkin bila tgk contoh layout awak ni, saya boleh try buat perlahan2 layout tu. Terima kasih banyak, ye.
ReplyDeletesyahirah_skyhawk85@yahoo.com
Assalamualaikum Xora. Boleh saya dapatkan softcopy contoh layout dewan dan senarai tugas penanggah tu? Saya tak pandai buat sendiri guna Microsoft Excel. Mungkin dengan melihat contoh awak, saya boleh try buat sendiri perlahan2. Terima kasih. =)
ReplyDeletesyahirah_skyhawk85@yahoo.com
salam.. blh email sy cth kertas keje kawen x..? sy prlukan sgt2 nih.. thanxx..
ReplyDeleteni email sy ek :
peacemaker_1203@yahoo.com
thanxx..
byk info berguna
ReplyDeleteboleh share krts kerja.tqvm
roz8182@yahoo.com
salam..sy mohon emelkan kertas kerja kawen ni bleh x? izaishak3008@gmail.com
ReplyDeletesy akan berkahwin awal tahun dpn..dr pembacaan blog u ni..byk info utk perancangan kawen yg sy dpt.thanks :)
salam...menarik terbaek...leh x bg softcopy die?sy nk kwen awl bln 3 nnt...arrabella_leo@yahoo.com...thanks
ReplyDeletethanks..banyak sgt info..boleh sharekan softcopy kertas kerja?
ReplyDeleteoktavia001@yahoo.com
eei awak...banyk softcopy awak... sangat detail..boleh tak kite nak sotfcopy2 yg berkaitan.. semua2 ni..
ReplyDeletewa_nurct@yahoo.com
wah alang jadi wedding planner ye..GK dulu kawin buat kat kampung tak de la nak arrange tetamu nie pakai khmeah je..
ReplyDeleteSalam. Mohon bantuan untuk emailkan pada saya soft copy yg berkaitan dgn topik di atas? Email saya: cikinot@gmail.com
ReplyDeleteTerima kasih byk2...
salam minta tlg nk soft copy email kt mk_hilmi26@yahoo.com
ReplyDeleteabg sy nk kawin sy kd blur nk wt paper work.. tlg ye .. trima ksih
salam, minta tlg utk emailkn kt sy softcopy paperwork kwin nie bole tk? sy kne buat paperwork utk abg kawin,, email sy mk_hilmi26@yahoo.com tq. :)
ReplyDelete